تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/11 - 11:27
کد خبر: 251484

با برگزیده ایرانی دومین دوره جایزه مصطفی(ص) آشنا شویم

با برگزیده ایرانی دومین دوره جایزه مصطفی(ص) آشنا شویم

برگزیده ایرانی در دومین جایزه مصطفی(ص) صاحب کرسی استادی در زمینه الگوریتم و ریاضیات الگوریتمی در دانشکده انفورماتیک و علوم ارتباطات و دانشگاه علوم پایه دانشگاه پلی تکنیک فدرال سوئیس است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود.

اولین دوره آن در سال ۹۴ و دومین دوره آن امسال با انتخاب دو برگزیده برگزار می شود.«علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان» از جمله رشته هایی هستند که برگزیدگان بر اساس این رشته ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.

امسال، براساس داوری های انجام شده در گروه‌های مختلف، در حوزه‌های علوم و فناوری های نانو و علوم و فناوریهای زیستی و پزشکی اثری پذیرفته نشد و در نهایت یک نفر از گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یک نفر هم کلیه زمینه‌ها منتخب شدند.

یکی از این برگزیده ها پروفسور محمدامین شکراللهی است که در بخش عمومی یعنی طرح برتر دانشمند مسلمان به عنوان برگزیده دومین دوره جایزه مصطفی(ص) انتخاب شد.

محمدامین شکراللهی در سال ۱۹۶۴ میلادی ( ١٣٤٣ خورشیدی) در ایران متولد شد. وی دیپلم آلمانی و دانشنامه کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه کارلسروهه در سال ۱۹۸۸ دریافت کرد، سپس در سال ۱۹۹۱ مدرک دکتری خود را در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه بن آلمان گرفت و عنوان تز دکتری وی «کمک به نظریه کدگذاری و پیچیدگی از طریق زمینه های تابع جبری» است.

وی از ژانویه سال ۲۰۰۳ همزمان در دانشکده انفورماتیک و علوم ارتباطات و همچنین دانشگاه علوم پایه دانشگاه پلی تکنیک فدرال سوئیس به مقام استاد تمام رسید که هم اکنون صاحب کرسی استادی در زمینه الگوریتم و ریاضیات الگوریتمی در دو دانشکده فوق است.

پروفسور شکراللهی در اختراع کدهای Tornado همکاری داشته و مخترع کدهای Raptor است. به خاطر فعالیت های وی در طراحی و ساخت کدهای Raptor و Fountain در سال ۲۰۰۷ جایزه جهانی اریک سامنر از سوی موسسه مهندسان برق و الکترونیک ( IEEE) به پاس کمک های برجسته اش در حوزه ارتباطات و همچنین در سال ۲۰۱۲ مدال ریچارد همینگ که از معتبرترین جایزه های IEEE است به ایشان اهدا شد.

در این نظریه یک کد Fountain می تواند با استفاده از چند داده جریان نامحدودی از داده های خروجی ایجاد کند. به این صورت که هر مجموعه از این داده ها با حجم کافی می تواند برای بازیابی داده های اولیه استفاده شود.

الگوی کد Fountain کاربردهای متعددی دارد؛ از انتقال ماهواره ای گرفته تا انتشار اطلاعات، تلویزیون ماهواره ای، انتقال بی سیم داده ها، مخابره چند فرستنده ای، شبکه های نظیر به نظیر و کاربردهای بسیار دیگر.

برای به وقوع پیوستن این کاربردها لازم بود مدل کدگذاری بسیار کارآمد شود. زمانی که پرفسور شکراللهی به شرکت دیجیتال Fountain ملحق شد، این شرکت از اولین نسل کدهای Fountain با نام کدهای تبدیل لوبی یا کدهای lT استفاده می کرد.

پروفسور شکراللهی در چند ماه نوع جدیدی از کدهای Fountain به نام کدهای رپتور را اختراع کرد که نه تنها روی هر «کانال ناشناخته پاک کننده» به ظرفیت شانون می رسید، بلکه این فرآیند را از طریق یک الگوریتم کاربردی با استفاده از تعداد بهینه ای از گام های محاسباتی انجام می داد.

امروزه کدهای رپتور پروفسور شکراللهی از سوی شرکت کوالکام که از پیشگامان طراحی سیستم های بی سیم در جهان است با برند RaptorQ به بازار عرضه می شوند.

در حال حاضر میلیون ها محصول در سراسر جهان از تلویزیون های اینترنتی تا سیستم های اختصاصی تر انتقال داده که توزیع داده به مناطق روستایی را ممکن می کنند، در حال استفاده از این کدها هستند.

اثر وی در زمینه کدهای رپتور به خاطر تاثیر ماندگاری که بر بشریت دارد، به عنوان اثر برگزیده جایزه مصطفی (ص) انتخاب شد.

تاسیس نخستین مدرسه تابستانی در زمینه جنبه های نظری علوم کامپیوتر در تهران و همچنین برگزاری دوره های آموزشی در زمینه کدهای رپتور برای مخابرات سیار در دانشگاه تهران از دیگر اقدامات مهم دکتر شکراللهی محسوب می شود.

وی همچنین مشاوره تعداد زیادی از دانشجویان دکترا و محققان پسادکترا از کشورهای اسلامی بوده است.

دستاوردهای برگزیده جایزه مصطفی(ص)
پیشرفته ترین کد تصحیح خطای پیشرو (FEC) برای شبکه های دیتا در جهان با عنوان کد رپتور از سوی «امین شکراللهی» در سالم ۲۰۰۱ اختراع شد که با ارسال «داده تصحیح کننده مضاعف» محافظت لازم در برابر اتلاف بسته های دیتا را فراهم کرده که منجر به بازسازی داده های «پاک شده» یا «از دست رفته» می شود.

به طور کلی کدهای «Erasure» با تبدیل یک پیام به پیامی طولانی تر، امکان بازیابی داده ها را فراهم می کنند که این کار، بازیابی پیام اولیه از زیر مجموعه ای از پیام طولانی شده را ممکن می کند.

حال فناوری کد تصحیح خطای پیشرو با برند RaptorQ شرکت «کوالکام» داده های حذف شده را با ارسال حداقل مقدار داده تصحیح کننده دیگر و بدون نیاز به ارسال داده های از سوی فرستنده، بازیابی می کند.

این ویژگی کدهای رپتور باعث می شود تا به طور کارآمد و موثر، شبکه های دیتا را قابل اعتماد کند. دکتر شکراللهی به مدت ۱۰ سال نسخه های مختلفی از کد رپتور خود را برای تعداد زیادی از نرم افزارهای مختلف توزیع اطلاعات از جمله پخش آنلاین فیلم و ارسال داده به دستگاه های سیار طراحی و اجرا کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top