تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/13 - 09:55
کد خبر: 251705

سیدعلی خمینی در دیدار با اعضای کانون‌های خط امام دانشگاه‌ها:

ما به شخص امام نزدیکتریم و الا به شخصیت امام هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من نزدیکترم

ما به شخص امام نزدیکتریم و الا به شخصیت امام هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من نزدیکترم

به مناسبت روز دانشجو جمعی از دانشجویان مسئول کانون های خط امام در دانشگاه های سراسر کشور به همراه جمعی از اعضای بنیاد تبین اندیشه های امام خمینی(ره) در دانشگاه ها با حجت الاسلام سیدعلی خمینی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این دیدار که در شهر قم و در جوار بیت تاریخی حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت الاسلام سیدعلی خمینی ضمن بیان ویژگی های حضرت امام خمینی(ره) گفتند: وقتی درباره امام راحل صحبت میکنیم یکی با شخص امام و دیگری با شخصیت امام رو به رو هستیم. شخص امام فردی بود که یک آغازی داشت و یک پایانی داشت و الان هم در پیشگاه خدا حاضر است با کارنامه اعمالش، این شخص را وقتی انسان زندگی‌اش را نگاه می‌کند، می‌بیند که یک انسان موفق و یک انسان بسیار بزرگی بوده است.

وی با توجه دادن نسل جوان به بررسی و رصد تحولات انقلاب های منطقه به منظور درک نقش رهبری منحصر به فرد حضرت امام خمینی(ره)، گفت: ما و کشور ایران با مشکلاتی به مراتب سخت‌تر از مشکلاتی که بقیه کشورها داشتند روبرو بودیم. یعنی ما هم در شمال کشور، هم در جنوب کشور، هم در شرق کشور و هم در غرب کشور غائله داشتیم. تمام این ها هر کدامش، یک فاجعه‌ای می توانست باشد که یک قسمتی از کشور برود. جنگ بود اما این فرد با کمک مردم و همراهی مردم چگونه توانست یک انقلابی را بیاورد یک افرادی را بیاورد سرکار و با کمک مردم یک نظامی را درست کند که امروز در تمام منطقه ما یک کشوری داریم که از ما مستحکم‌تر، سرپاتر، مطمئن‌تر و قدرتمندتر هیچ کشوری نیست و همین ایران در تمام طول این ۲۰۰ سال، ۳۰۰ سال گذشته هیچ وقت به قدرتی که امروز دارد نبوده است.

یادگار امام راحل با جمع بندی سخنان خود در بخش نخست پیرامون "شخص امام" گفت: هر کسی که بخواهد تاریخ را مطالعه کند نمی‌تواند تاریخ ایران را بنگارد بدون اینکه یک شخصیت عظیم مثل امام را در آن لحاظ نکند. این انسان، انسان بسیار بزرگی بوده است. اما آنچه که برای ما باقی است شخصیت امام است. شخصیت امام مولفه‌هایی دارد خصوصیاتی دارد. اینکه ما می‌گوییم امام در جامعه ما زنده است یعنی ما هنوز خود را مقید می‌دانیم نسبت به شخصیت امام، نسبت به آن مولفه‌های اساسی و ارکان اصلی که در اندیشه حضرت امام بوده است. اینها زنده است. ما که معتقد هستیم شخصیت پیامبر عظیم‌الشان اسلام زنده است معتقد نیستیم که جسم او هست معتقدیم که راه او و رسم او و شخصیت او برای امروز ما راهگشاست.

حجت الاسلام سیدعلی خمینی با تاکید بر اینکه نام امام و شخص امام در حکم آن پرچمی است که ما راه را گم نکنیم؛ افزود: اینکه یکی از میهمانان فرمودند "حالا شما نزدیکتر هستید به امام"، نه. ما به شخص امام نزدیکتر هستیم و الا به شخصیت امام هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من نزدیکتر هستم و من هم خودم همچین عقیده ای ندارم. به شخص امام، بله ما نزدیک تر هستیم. به شخص امام، نوه امام هستیم، اما آنچه که قرار شد ارزش داشته باشد و برای ما ماندگار بشود و مانا بشود، آن عبارت است از شخصیت امام؛ شخص امام پرچم است. ما برای اینکه ببینیم چقدر در این مسیر هستیم باید شخصیت امام را بشناسیم و به شخصیت امام نزدیک بشویم. لذا اینکه ایشان فرمودند "سخت است در مقابل نوه امام در مورد امام صحبت کرد"، نه خیر. ما همان قدر شناخت داریم و از همان راهی شناخت داریم که شما هم تحقیق بکنید و بخوانید و عمل بکنید قطعا جلو می‌افتید و چه بسا جلو هستید.

مدعی راه امام باید کاملا مسلمان باشد
حجت الاسلام سیدعلی خمینی با بیان اینکه شخصیت امام ارکان و مولفه هایی دارد؛ گفت: اولین رکن اصلی شخصیت امام، اسلام است. کسی که می‌خواهد بیاید زیر بیرق امام باید در مقام اول، مسلمان واقعی باشد. گفتمان امام این است. نباید اشتباه بکنیم ما باید خودمان کاملا متعبد باشیم و متدین باشیم. کسی که می‌خواهد راه امام را برود و من و شما که مدعی راه امام هستیم باید از حیث شخصی و حیث خودمان کاملا مسلمان باشیم با تمام خصوصیاتی که اسلام دارد یعنی از حیث ظواهر کاملا ملتزم باشیم کسی که پرچم‌دار این مسیر می‌خواهد بشود، مدعی راه امام می‌خواهد بشود؛ از او پذیرفته نیست که ظاهرش، ظاهر اسلامی نباشد. نماز و روزه‌اش به جا نباشد. حجابش برقرار نباشد و بعد مدعی باشد. این در حیطه خود ماست. ما خودمان به عنوان کسانی که مدعی هستیم باید نسبت به ظواهر دینی و روح دینی که هر دو آن ارزش دارد؛ باید معتقد و مقید باشیم و بعد ما خودمان بدانیم که ما تا راه کمال خیلی فاصله داریم. مسلمانی به این نیست که ما هستیم. مسلمان در درجه نهایت باید به فناء فی‌الله برسد. اصلا خودش را نبیند که ما هنوز نرسیده‌ایم و باید بدانیم این را که تا آن کمال اسلامی فاصله داریم لذا هر دفعه بیش از آن که به بقیه کار داشته باشیم اول به خودمان باید کار داشته باشیم.

یادگار امام راحل با تاکید بر اینکه امام به شدت نسبت به اسلام و احکام اسلام حساس بودند و چیزی را که حرام می‌دانستند به هیچ‌وجه انجام نمی‌دادند و چیزی را که واجب می‌دانستند محکم انجام می‌دادند؛ گفت: دومین رکن اصلی شخصیت امام این است که اسلام برای داخل زیرزمین نیست. دین اسلام، هویت اسلام حضور در اجتماع دارد. خداوند زمین را مهد قرار داده و دینش را هم دینی قرار داده است که متناسب باشد و دنیای شما را بسازد لذا امام با این نگاه فرمودند "اگر یک حکمی یک دینی شما عرضه کردی که دنیای من را نمی‌تواند بسازد بدانید این دین نیست." دین چیست؟ دین، یکی از تعاریفش این است که خداوند دین را آورده برای دنیای ما. دین برنامه زندگی است که ما هم دنیای خوبی داشته باشیم هم آخرت خوبی داشته باشیم لذا ما به عنوان کسانی که می‌خواهیم راه امام را بشناسیم، نمی‌توانیم نسبت به حکومت، نسبت به جامعه نسبت به دین درعرصه اجتماع بی‌تفاوت باشیم. باید حواسمان باشد ما نمی‌توانیم بگوییم که این مسائل ربطی به ما ندارد. اگر من آمدم یک فقهی ارائه کردم که نمی‌توانست دنیای مردم را به پیش ببرد. بدانیم که این حرف پیغمبر(صل الله علیه و آله وسلم) نیست. چون دین باید دنیای ما را بسازد. خداوند زمین را مهد قرار داده است و نمی‌شود که دین خدا بیاید و زندگی ما را فشل بکند و ما را با فقر و فائقه به جلو ببرد.

امام یک منتقد آرمانگرای پیشران بود
سیدعلی خمینی ضمن بیان این مطلب که سومین رکن شخصیت امام عظیم الشان آرمانگرایی بود، افزود: امام همیشه منتقد وضع موجود بودند. امام یک منتقد آرمانگرای پیشران بود. انسان تعجب می‌کند وقتی که این بشر را نگاه می‌کند هر روز یک موضوع جدید ابداع می فرمودند. حکومت را و جامعه را به پیش می‌راندند. اگر ما به عنوان خط امام احساس کردیم که جامعه در جلوی ما دارد حرکت می کند و ما داریم می دویم تا به جامعه برسیم. بدانیم خیلی از راه امام دور هستیم. امام همیشه کیلومترها جلوتر در حال حرکت بود و بقیه را به دنبال خود به حرکت در می آورد. الان هم شما ببینید باز تنها کسی که در گفتمان انقلاب موضوع جدید و حرف نو تولید می کنند هنوز فقط رهبری هستند.

ما باید منتقد وضع موجود باشیم
ایشان با تاکید بر اینکه امام همواره در حال تولید حرف نو و حل مشکلات حکومت با ابداع های جدید خود بودند، گفت: هر کس دم از انقلابی گری بزند و دم از امام بزند ولی در عمل ببیند که از جامعه عقب افتاده است بداند که این راه امام نیست. امام پیشران بود و دائم تولید داشت. لذا ما به عنوان کسی که می خواهیم زیر این بیرق باشیم، بدانیم این بیرق مدافع نبود. منتقد و مهاجم بود. ما باید منتقد وضع موجود باشیم و نه مدافع آن، چون ما تا آرمان فاصله داریم. تفاوت ما که انقلابی هستیم این است که میگوییم شما جمهوری اسلامی را نفهمیدید. شما حکومت دینی را نفهمیدید. شما جمهوری اسلامی را دارید خراب میکنید اما آن طرف آبی می گوید اسلام همین است. اسلام به درد نمی خورد. ولایت فقیه به درد نمیخورد. دین حکومتی به درد نمیخورد. ما باید در گفتمان خودمان نقد کنیم. ما که دفاع کنیم جامعه از ما عبور میکند. لذا من در سال های ۸۴ یا ۸۵ گفتم نیروهای انقلابی پرچم نقد را رها نکنند.

یادگار امام راحل در جمع بندی این بخش از سخنان خود گفت: پرچم نقد را رها نکنید. ما منتقد وضع موجود هستیم ما دنبال آرمان ها هستیم و به سمت آن ها حرکت می کنیم. این که رهبری فرمودند "هرجا انقلابی عمل کردیم. موفق شدیم" به خاطر این است که انقلابی بودن یعنی پیشرانی و پیشتازی. گفتمان تولید بکنیم. حرف نو تولید بکنیم. امام سال به سال حرف نو و جبهه تازه تولید میکردند. کسی که در حیطه امام می خواهد فعالیت بکند باید همیشه پیشران و منتقد وضع موجود باشد. منتقدی که اصول را قبول دارد و پشتوانه او به اصول اسلام و انقلاب است اما موجود را نمی پسندد.

نیروهای انقلابی گفتمان جدید تولید کنند و پیشران باشند
سیدعلی خمینی ضمن بیان این مطلب که خودسانسوری و ترس در افکار امام راه نداشت، بیان کردند: امام چیزی که نداشت ترس بود و خود ایشان گفتند که والله به عمرم نترسیدم. اصلا ترس راه نداشت در وجود او و ما هم که دنباله رو او هستیم باید همین مسیر را ان شاءالله طی بکنیم. اگر نیروهای انقلابی ما این سیاست را در پیش بگیرند که گفتمان های جدید تولید بکنند و پیشران باشند و اینگونه حرکت بکنند می بینند که اقبال مردمی هم هست اما اگر در جا بزنند و نتوانیم مطالب امام و شخصیت امام را به روز کنیم و نتوانیم برای امروز جامعه خودمان حرف داشته باشیم این باعث می شود که اقبال مردمی هم کم بشود و کندی و خواب آلودگی به ما منتقل بشود و نتیجه اش هم این بشود که اصل نظام و جمهوری اسلامی پسرفت بکند.

پیش از سخنان سیدعلی خمینی، محمد ودود حیدری، مدیرعامل بنیاد تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) در دانشگاه ها و نیز مسئولان کانون های خط امام دانشگاه های تهران، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی و فرهنگیان مشهد به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top