تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/09/14 - 09:54
کد خبر: 251824

مولاوردی: بدون کمک دانشگاه شکست می‌خوریم

بررسی تحقق حقوق شهروندی و موانع و راهکارهای آن با حضور شهین دخت مولاوردی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آرمان، درحالی که مدت‌هاست جنبش دانشجویی رنگ و بوی سابق را ندارد، اما انگار هنوز در گوشه و کنار دانشگاه‌ها روح آزادی‌خواهی نخفته است. روز شنبه 11 آذر 96 شهیندخت مولاوردی دستیار ارشد حقوق شهروندی رئیس‌جمهور به دعوت انجمن اسلامی آزادیخواه دانشگاه شهیدبهشتی پردیس عباسپور، به سالن رنجبران دانشگاه رفت تا در مورد تحقق حقوق شهروندی؛ موانع و راهکارها، توضیحاتی به دانشجویان ارائه دهد. دانشجویان استقبال وسیعی از مراسم به عمل آوردند. در حالی که شور و حال سالن ستودنی بود، مراسم راس ساعت 12:45 با قرائت آیه 13 سوره حجرات آغاز شد.

ادامه راه
شهیندخت مولاوردی در آغاز سخنان خود ضمن عرض تبریک بابت هفته وحدت گفت: همان‌گونه که مستحضرید در 5 آذر 92 از پیش‌نویس حقوق شهروندی رونمایی شد و پس از آن ضمن نظرخواهی از اساتید و مردم و چکش‌کاری طی سه سال در 29 آذر از آن رونمایی کردیم. دستیار ارشد رئیس‌جمهور ادامه داد: همدوش‌بودن حق و تکلیف در جوامع امروزی به عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته ‌است و نمی‌توانیم به شکل سنتی به صرف رعایت قانون روابط را تنظیم کنیم بلکه نظم عمومی، توسعه‌یافتگی و عدالت اجتماعی به عنوان خط‌کشی برای قانون است. معنای امروزی حقوق شهروندی،‌ زاده زدوده‌شدن مفهوم حاکمیت مطلق از جامعه است. اگر در گذشته اطاعت بی‌چون و چرا امری عادی بود، اکنون چنین نیست و مردم مطالبه‌گر شده‌اند.

بدون کمک، نمی‌شود
معاون سابق زنان رئیس‌جمهور اظهار داشت: برای اجرایی‌شدن حقوق شهروندی، در ماده 100 برنامه توسعه ششم و مصوبه شورای عالی اداری به ‌این مسائل اشاره شده تا ضمانت اجرایی داشته باشد. این فعال حقوق زنان ادامه داد: به نظر می‌رسد در عصر مدرن رابطه بین دولت و جامعه از حالت عمودی و از بالا به پایین به حالت افقی در حال جابه‌جایی است و این مهم بدون مشارکت نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی از جمله دانشگاه در فرایند سیال و پویا قطعا موفق نخواهد شد. اصولا دولت‌ها برای تامین و صیانت حقوق شهروندی به وجود می‌آیند و شهروندان نیز باید نقش مطالبه‌گرانه خود را ایفا کنند.

حقوق شهروندی
مولاوردی تصریح کرد: دولت به معنی ‌اعم، وظیفه دارد که حقوق شهروندی را تامین و تضمین کنند و این موضوع به حمایت قاطع همه ارکان حاکمیت نیاز دارد. یکی از جنبه‌های حمایتی، حمایت تقنینی است که متاسفانه ما می‌بینیم با تصویب قانون، حقوق شهروندی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. دستیار ویژه حقوق شهروندی بیان کرد: صیانت عملی، گام دوم فرایند تحقق حقوق شهروندی محسوب می‌شود و باید نظارت دولت مانع از تهدیدات، سوءاستفاده و تخلفات دستگاه‌های گوناگون شود. دولت در این موضوع گام‌های خوبی برداشته است. تمامی وزرا مکلف شدند که معاونت حقوق شهروندی تاسیس کنند و از سوی دیگر دستیاری ویژه حقوق شهروندی، معاونت زنان و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در تلاشند که با همکاری یکدیگر شاخص‌هایی جهت سنجش تحقق حقوق شهروندی در سازمان‌های مختلف به وجود آورند. او ادامه داد: رئیس‌جمهور در احکام خود برای وزرا آنها را ملزم به رعایت موضوعاتی از جمله حقوق شهروندی و حقوق بشر کرد و سازمان برنامه و بودجه نیز مسئولیت گونه‌ای از پایش در این موضوعات را به عهده دارد.

مطالبه‌گری
در حین سخنان معاون سابق رئیس‌جمهور عده‌ای از دانشجویان با بالابردن پلاکارد‌هایی و بیان چند سوال، مطالبات و دغدغه‌های خود از جمله مخالفت با پولی‌شدن آموزش عالی، نگرانی بابت دانشجوهای ستاره‌دار و مواردی از این قبیل را اعلام کردند که با واکنش دستیار ارشد رئیس‌جمهور مواجه شد. مولاوردی اظهارکرد: رئیس‌جمهور برای انتقال آموزه‌های حقوق شهروندی به دانشجویان و دانش‌آموزان تدابیری اندیشیدند. از سوی دیگر شما نیز باید نسبت به اتفاقات صنفی و رخدادهای اجتماعی حساس باشید، مطالبه‌گری کنید، این روحیه را به جامعه انتقال دهید و به ما کمک کنید. این مسئول دولتی ادامه داد: همه مطالبات شما از جمله خصوصی‌سازی آموزش عالی، دانشجویان ستاره‌دار و حق تحصیل مهاجران افغانستانی را پیگیری خواهم کرد.

بومی‌سازی
مولاوردی تاکید کرد: این را بدانید که حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت قرار گرفته است، ما در حال بومی‌سازی مسائل حقوق بشر و حقوق شهروندی هستیم و شاخص‌هایی را در این باب تبیین خواهیم کرد. معاون سابق امور زنان ریاست‌جمهوری اذعان کرد: به ما انگ زدند که تنها دغدغه شما استادیوم رفتن خانم‌ها بود، در حالی که اصلا چنین چیزی نبود. ما تعادل بین کار و زندگی زنان را پی گرفتیم، مباحثی از جمله اشتغال زنان فارغ‌التحصیل و زنان سرپرست خانوار، سلامت زنان و بسیاری از موارد را پی گرفتیم و از مطالبات نصف جامعه دفاع کردیم. البته اعلام می‌کنم با پیگیری در شورای امنیت و کمیسیون سیاسی دولت به دنبال حل مشکلات استادیوم‌رفتن زنان هستم. دستیار حقوق شهروندی رئیس‌جمهور ادامه‌ داد: بیمه زنان خانه‌دار را پیگیری خواهیم کرد. در همان ابتدای امر ما این موضوع را در چهار لایحه مختلف و سپس آیین‌نامه اجرایی ماده 25 برنامه توسعه پی گرفتیم تا خانه‌داری شغل محسوب شود.

قول قوه قضائیه
مولاوردی در ادامه گفت: از سال‌ها قبل لایحه‌ای تحت عنوان تامین امنیت زنان را پیگیری کردیم. به دلیل اینکه ‌این لایحه مسائل جزایی دارد، برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه فرستاده شده و این قوه به ما قول داده که ظرف دو ماه لایحه را به دولت بفرستد. شهیندخت مولاوردی در پایان سخنان خود گفت: شما دانشجویان وظیفه سنگینی در قبال ما دارید و باید از ما انتقاد کنید. به‌شخصه مسائل مربوط به سقف شیشه‌ای زنان برای رسیدن به مناصب مدیریتی و مسائل مربوط به اقوام و مذاهب را پیگیری خواهم کرد. در گذشته نیز قوانین متعددی در این باب به تصویب رساندیم و از شما نیز می‌خواهم هرکجا که نقض حقوق شهروندی را دیدید، به ما خبر بدهید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top