تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/09/14 - 10:06
کد خبر: 251829

در دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح کرد؛

منتجب‌نیا: دانشجو باید انتخابگر باشد نه مقلد

مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور رسول منتجب نیا در دانشگاه شهید چمران اهواز به میزبانی انجمن پیرو خط امام(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، قائم مقام حزب اعتمادملی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام رسول منتجب نیا در این مراسم با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ آذر روز گرامیداشت مقام و جایگاه دانشجو، بیان داشت: ۱۶ آذر حماسه ای سربلند و جاودانه بود که به دست سه تن از دانشجویان که به مقام رفیع شهادت نائل آمدند به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه میان دانشجو و دانش آموز تفاوت ماهوی است، اظهار کرد: برخی تصور می کردند آموزش به این معناست که معلم و استاد دانشجو را عالم کند و علم را وارد ذهن دانشجو می کند، امروز این تئوری مردود است. کسی نمی تواند علم و دانش را به زور وارد مغز کسی کند. نقش معلم و استاد از ابتدایی تا دانشگاه نقش فضا سازی و ایجاد فضا برای عالم شدن است . برای انتخاب علم و دانش که یک دانشجو بتواند علم را انتخاب کند و خودش جستجو و کنکاش کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلبادامه داد: امروز این نظریه اثبات شده است و مورد اعتماد دانشمندان است که یک استاد موفق استادی است که بتواند فضایی را ایجاد کند تا دانشجوی انگیزه دانا شدن و دانشمند شدن در او تقویت شود. دانشجو باید خودش انتخاب کند هم در زمینه مسائل علمی و هم در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی.

مشاور رییس جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه دانشجو به معنای گزینش گر و مطالبه گر است افزود:نمی شود به دانشجو القا کرد که یک تفکر خاص داشته باشد، نمی شود با زور و تبلیغات دانشجو را مجبور به انتخاب و گزینش کرد.

منتجب نیا با بیان اینکه در نظام دانشگاه مسئولین و اساتید موظف هستند امکاناتی را فراهم آورند تا دانشجو بهترین را انتخاب کند، تاکید کرد: لازمه چنین انتخابی در همه زمینه ها آزادی است.

وی افزود:اینکه مسئولان ،رییس جمهور، اصلاح طلبان و مقام معظم رهبری تاکید دارند که در دانشگاه ها باید کرسی آزاد اندیشی برقرار شوذ و دیدگاه ها و نظرات مختلف مطرح شود به همین دلیل است.

این عضو موسس حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد به آزادی دانشگاه ها داشتند یادآور شد: امام می فرمود حتی روحانیون حق ندارند به دانشگاه بروند و تلاش کنند که دین دانشجو از طریق آن ها ساخته شود و شکل بگیرد. نه به این معنا که روحانیون نباید در دانشگاه ها باشند، بلکه به این معنا که اگر به عنوان دفتر نهادرهبری و یا استاد در دانشگاه حضور داشتند نباید متصور شوند که متصدی دین مردم هستند. امام با این تفکر مخالفت می کرد.

قائم مقام حزب اعتمادملی با تاکید بر این اینکه در مسائل سیاسی هم باید فضای دانشگاه فضای آزادی باشد، ادامه داد: هرکسی دارای هر اندیشه ای باشد آزاد است. نمی شود با زور و تحمیل افراد را وادار کرد که یک تفکر داشته باشد.آن هایی که تصور می کنند می توانند فکرشان را بر دانشگاه ها حاکم کنند نباید متوسل به زور و مسائل رانتی شوند.باید دانشجو را با منطق و استدلال و ارائه بهترین دیدگاه اقناع کرد، این بهترین راه حاکم کردن یک تفکر است.

منتجب نیا بزرگترین استبداد را از دیدگاه فقیه بزرگ آیت الله نائینی استبداد دینی عنوان کرد و گفت: بزرگترین استبداد آن است که یک طلبه بخواهد به زور افراد را متدین بار آورد.

این عضو سابق شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به جایگاه دانشجو گفت: دانشجو باید جایگاه خود را بشناسد و به هیچ وجه نباید تابع یک تفکر دینی، سیاسی و اجتماعی بدون دلیل ، برهان و عقلانیت باشد. تقلید کردن هم باید بر اساس اندیشه باشد. اسلام در هیچ موردی از ما نمی خواهد که عقل را کنار بگذاریم و تعهد داشته باشیم. دانشجو باید انتخابگر باشد نه مقلد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مسئولین ورود امنیت در دانشگاه ها و مراکز علمی را منوط به به بستن فضای سیاسی می دانند، افزود: بستن فضای سیاسی یعنی آتش زیر خاکستر و عقده های روانی در جامعه ایجاد می کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top