تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/09/16 - 01:05
کد خبر: 252019

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مازندران:

تحولات سیاسی اجتماعی در دانشگاه‌های مازندران تقویت می‌شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مازندران با تاکید بر تقویت کارکرد بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها، گفت: تحولات سیاسی اجتماعی در دانشگاه‌ها تقویت می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، شهرام نوری امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت روز دانشجو، تشکل‌های دانشجویی را بستری برای فعالیت دانشجویان جهت رشد و تعالی فردی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: بررسی تاریخچه پرفراز و نشیب تشکل‌های دانشجویی از بدو تاسیس تاکنون، می‌تواند روند تغییر و تحولات فکری و هویتی را در آنها نشان دهد.

وی افزود: وقوع هر حادثه سیاسی - اجتماعی از کودتای 28 مرداد 1332 تا انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357، هشت سال دفاع مقدس و تنش‌های سیاسی داخلی هر کدام به نحوی بر فعالیت تشکل‌ها تاثیر گذاشته و موجب تغییرات هویتی و فکری شده است.

نوری با بیان اینکه ماهیت سیاسی و اجتماعی این تشکل‌های دانشجویی همواره موجب شده است خطر ویران‌کننده تاثیر رویدادهای سیاسی و اعمال نفوذ قدرت‌ها و نهادهای بیرون از دانشگاه - به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی- در آن وجود داشته باشد، تصریح کرد: شکل و ماهیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا حد زیادی متفاوت است، قرار گرفتن در برابر تفکر اسلامی و نشر تفکر مارکسیستی و رقابت ایدئولوژیک برای جذب دانشجویان، یکی از ‌انگیزه‌های مهم ایجاد تشکل‌هایی بوده است که نسل امروز میراث‌دار آنها هستند.

وی از دیگر عوامل مهم در گسترش فعالیت دانشجویان را حضور دانشجویان ایرانی در کشورهای اروپایی و آمریکا و تشکیل انجمن‌ها و اتحادیه‌های دانشجویان خارج از کشور دانست و گفت: با شروع نهضت امام خمینی (ره) و تحرکات انقلابیون، عموم تشکل‌های دانشجویی چه در داخل و چه خارج از ایران فعالیت‌های خود را در جهت مبارزه با رژیم پهلوی جهت‌دهی کرده‌اند و به نوعی حرکت جریان‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها نیز تحت رهبری واحد اما به شکل‌های گوناگون و با هدف سرنگونی نظام شاهنشاهی صورت پذیرفته است.

نوری افزود: پس از انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه‌ها، دانشجویان مسلمان نقش و اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر جریان‌های دانشجویی پیدا کردند؛ اگرچه احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی که دانشگاه را جولانگاه خود کرده بودند از دانشگاه‌ها خارج شده و دفاترشان تعطیل شد و تشکل‌های دانشجویی نزدیک به جریان‌های چپ و مارکسیست امکان فعالیت قانونی در دانشگاه‌ها پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه وقوع جنگ تحمیلی، فضای کشور و به تبع آن فضای دانشگاه‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد، تاکید کرد: همزمان دو جریان اصلی سیاسی در ایران شکل گرفت، جریان چپ (خط امام) و جریان راست (خط بازار). در این میان و در غیاب جریان‌های دانشجویی چپ، انجمن‌های اسلامی به نوعی نماینده گرایش اسلامی - انقلابی عدالتخواهانه شدند و در برابر تشکل‌های با گرایش به جریان راست (جامعه اسلامی دانشجویان) دست بالاتر را در دانشگاه‌ها داشتند، بسیج دانشجویی نیز در راستای فرمان امام خمینی(ره) تشکیل و فعالیت‌های خود را به‌طور گسترده‌ای در دانشگاه‌های کشور آغاز کرد.

نوری پایان جنگ و ثبات نظام سیاسی- اجتماعی ایران را موجب ایجاد فضای متفاوتی در برابر جریان‌های دانشجویی دانست و گفت: دانشجویان مسلمان فرصت یافتند در فضایی آرام فعالیت‌های خود را سامان دهند، تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی شکل گرفتند و فرصت بحث و گفت‌وگو میان آنها ایجاد شد؛ اما بخشی از بدنه دانشجویی که تا قبل از انقلاب فرهنگی امکان فعالیت قانونی سیاسی در دانشگاه‌ها را داشتند امکان حضور و فعالیت پیدا نکردند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های مازندران دهه 80 را دوران افول جنبش های دانشجویی مستقل در ایران دانست و تصریح کرد: به دلیل سیاسی بازی ها و سیاسی کاری ها ، در اوایل دهه 90 عموم تشکل‌های دانشجویی مستقل در ایران تعطیل یا تعلیق شدند.

وی سایه سنگین جریان‌های سیاسی و احزاب را موجب به بن بست رسیدن فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانست و تصریح کرد: گره خوردن سرنوشت جریان دانشجویی به یک حکومت، حزب یا جریان سیاسی موجب می‌شود فراز و نشیب جریان‌های سیاسی که عموما مبنای رسیدن به قدرت دارد، وضعیت جریان‌های دانشجویی را نیز تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی باید به جای اینکه سودای اثرگذاری فوری و مقطعی را بر مسائل کلان سیاسی کشور داشته باشند، رویکرد بلند‌مدتی اتخاذ کنند، گفت: با پرهیز از گره زدن سرنوشت تشکل‌ها به سرنوشت جریان‌ها و رویدادهای سیاسی، هویت از دست رفته آن ها بازیابد با انتقال تجربیات از نسلی به نسل دیگر در یک فرآیند بلند مدت، جنبش دانشجویی را از چنگال بازی‌های سیاسی نجات دهند تا فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار می‌آید بتوانند رسالت دانشجویی خود را انجام دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top