تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/18 - 14:55
کد خبر: 252211

سرسنگی در نشست خبری:

بسیاری از ناهنجاری‌ها در دانشگاه حاصل نبود فضای اخلاقی است

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: یکی از نکاتی که امروزه وجود دارد بحث سرقت و تقلب علمی است، ما اعتقاد داریم اگر یک فضای اخلاقی در دانشگاه‌ها داشته باشیم بسیاری از این ناهنجاری‌ها وجود نخواهد داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در نشست خبری که صبح امروز در باشگاه دانشجویان برگزار شد، گفت: همایش ملی اخلاق در دانشگاه دوشنبه و سه شنبه 20 و 21 آذر در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: این اولین همایشی است که در دانشگاه تهران با این عنوان برگزار می‌شود و بیش از یک سال است که برای برگزاری این همایش تلاش می‌شود.

سرسنگی ادامه داد: بحث اخلاق در دانشگاه، بحث بسیار مهمی است، نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دنیا سالهاست روی اخلاق در دانشگاه کار می‌کنند و بحث اخلاق در دانشگاه را به عنوان یک ماموریت برای خود تعریف کرده اند.

وی تاکید کرد:  در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا امروز بحث اخلاق یک بحث جدی و تاثیرگذار است و به آن توجه می‌شود و کسانی که این الگو را طراحی کرده‌اند معتقدند بدون اخلاق، آموزش و پژوهش هم با مشکل روبرو می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: ما در یک نظام دینی زندگی می‌کنیم و قطعا وظیفه ما در خصوص مولفه‌های اخلاقی بسیار سنگین است، به همین دلیل به نظر می‌رسد برگزاری یک همایش در این خصوص می‌تواند توجه را به این مسئله جلب کند.

سرسنگی تصریح کرد: ما از لحاظ مباحث نظری در حوزه اخلاق دانشگاهی خیلی ضعیف هستیم و به همین دلیل تعریف مشخصی از اخلاق دانشگاهی وجود ندارد، یکی از اهداف همایش ملی اخلاق در دانشگاه این است که بتوانیم منابعی را تولید کنیم تا در دست محققان و اساتید قرار گیرد.

وی در ادامه به نوع رابطه معلم و شاگرد در گذشته اشاره کرد و گفت:  بدون شک اخلاق در گذشته رکن اصلی در ایران بوده و نظام آموزشی ما هم مبتنی بر اخلاق بوده است و ما باید این فضا را دوباره ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: اخلاق در دانشگاه یک اساس است که همه چیز را تعریف می‌کند و می‌گوید در دانشگاه باید چگونه عمل کنیم. این همایش هم قرار است به مسئله اخلاق در دانشگاه بپردازد.

وی در ادامه به برخی ناهنجاری‌های در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که امروزه وجود دارد بحث سرقت و تقلب علمی است، ما اعتقاد داریم اگر یک فضای اخلاقی در دانشگاه‌ها داشته باشیم بسیاری از این ناهنجاری‌ها وجود نخواهد داشت.

سرسنگی اظهار داشت:  متاسفانه گاهی اوقات به مسئله اخلاق سیاسی نگاه می‌شود در صورتی که اخلاق مربوط به حوزه انسانی است و لزوما یک بحث سیاسی نیست. امیدواریم که این همایش بتواند به برخی از سولات در این حوزه پاسخ داده و سوالات جدید را برای محققان این حوزه مطرح کند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اضافه کرد: در پایان هماییش از مجموع مقالات چند جلد کتاب منتشر خواهد شد که این مسئله می‌تواند در این حوزه بسیار مفید باشد. متاسفانه ما در حوزه اخلاق دانشگاهیی کتاب نداریم و نتوانستیم یک منبع خوب در این رابطه تولید کنید که یکی از ثمرات این همایش تولید تعدادی کتاب خوب در این حوزه است.

سرسنگی ادامه داد: حضور دانشجویان در این همایش آزاد است، از طرفی میزگردی هم در اخیتار دانشجویان قرار می‌گیرد تا نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند.

وی گفت: بعد از برگزاری همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار، دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه ایجاد خواهد شد و در طول سال به فعالیت ادامه خواهد داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top