تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/20 - 02:17
کد خبر: 252370

در دانشگاه الزهرا (س) مطرح شد؛

اصغرزاده: جنبش دانشجویی بر جامعه آینده ایران اثرگذارتر خواهد بود

نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه و جنبش دانشجویی زنده است و همچنان در آینده در جامعه ایران اثرگذارتر خواهد بود و اینکه بخواهیم با اخراج استاد و بستن فضاهای عمومی دانشگاه، مساله را حل کنیم، این یک نگاه کاریکاتوری خواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، ابراهیم اصغر زاده روز شنبه در گردهمایی دانشجویی «دانشگاه به کجا می رود؟» که به مناسبت 16 آذرماه و گرامیداشت روز دانشجو دردانشگاهالزهرا (س) تدارک یافته بود، افزود: برگزاری این برنامه دردانشگاهالزهرا را باید برگرفته از یک مدیریت صحیح و شجاعانه در مجموعه دانشگاهی کشور برشمرد.

وی گفت: در طول سالهای گذشته از دوران مشروطه گرفته تا به امروز در تمامی رویدادهای داخلی کشور بدون استثنا زنان و بانوان جامعه ما سهم بسزایی در انقلاب داشتند و اکنون نیز دختران دانشجو و بانوان باید به دنبال یافتن جایگاه حقیقی خود باشند.

اصغرزاده اظهار کرد: نباید نگاه تحقیرآمیز به این بخش از جامعه و زنان داشته باشیم و این یکی از غفلت هایدانشگاهاست و درحالیکه برخیدانشگاهرا منشاء بی دینی و منشا سوء ظن می دانند، طبعا حضور خانم ها در دانشگاهی که پایه آن تک جنسیتی است نشان خواهد داد این دانشجویان به لحاظ نمره سیاسی و فرهنگی از دانشگاههای دیگر برتر است.
وی تصریح کرد: موضوعدانشگاهدر کشور ما به نوعی جدید و به نوعی قدیمی است و با وجود اینکه عمر آن شاید کمی بیشتر از 80 سال باشد ولی اثرگذاری آن در کشور به مانند جنبش دانشگاهی چند صد ساله بوده است.

اصغرزاده گفت:دانشگاه یک موجودیت کاملا مشخص است، با علم و دانش سر و کار دارد و با انسانهای نخبه در تماس است بنابراین نمی توان آن را همانند پادگان فرض گرفت و آن را محدود کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:دانشگاهدر طول تاریخ بعد از مشروطه در ایران موثرترین جریان و موثرترین نهاد در دولت سازی و فرایندهایی که منجر به تحول سازی می شود، بوده است.

وی یادآور شد: اگر در دوران مشروطیت و قبل از آن،دانشگاهبه شیوه امروزی نداشتیم اما دارالفنون و افرادی را داشتیم که جلوه های علم و دانش روز دنیا و مفاهیم جدیدی مانند پارلمان، قانون، زندگی مدنی، دمکراسی، برنامه و بودجه و هر آنچه که دولت ها می توانند به آن عمل کنند را با خود به کشور آوردند.

اصغرزاده خاطرنشان کرد: اگر دانشگاهیان نبودند معلوم نبود مشروطه چه می شود و در سالهای بعد بارها دانشجویان و دانشگاهیان در مناسبت های مختلف و نمونه بارز آن 16 آذر، جنبش ملی ایران، ملی شدن نفت و بعد از آن جنبش های مبارزاتی ملت ایران، نقش آفرین شدند و خدمات و تحولات اجتماعی ایران، از دل جنبش دانشجویی جوانه زد.

وی ادامه داد: از دل جنبش دانشجویی کشور، هنرمندان، سیاستمداران و بزرگانی بیرون آمدند که بر جامعه تاثیرگذار شدند و جنبش دانشجویی فقط شامل جنبه سیاسی نبود بلکه جنبه زندگی سازی هم داشت.

این فعال سیاسی به دوران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در کنار تفکرات دانشگاهیان و نیروهایی که در خدمت انقلاب قرار داشتند، یک جریاناتی در حوزه های علمیه حضور داشتند که معتقد بودند برائت دینی امام از انقلاب موضوعی درست نیست و می گفتند دین نمی تواند با سیاست عجین شود و باید در حاشیه باشد و در کنار اینها گروههای رادیکالی در حوزه های علمیه معتقد بودند که نواب صفوی که اسلحه را برداشت، آن فرد و بیان او ملاک ما است.

اصغرزاده بیان کرد: این افراد رادیکال معتقد بودند باید حکومت اسلامی تاسیس کنیم و انقلاب اسلامی هم از آغاز باید چنین مفهومی داشته باشد.

وی یادآور شد: این عده نمی پرسیدند دانشگاهیان و روشنفکران، طبقه متوسطه و فقیر چه کسانی هستند بلکه فقط بر حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه و یا خواسته های خود پافشاری داشتند و حتی به قانون اساسی هم ایراد می گرفتند و می گفتند این قانون را می خواهیم برای چه و در این فضا امام راحل با زیرکی کشور را به سمت قانون اساسی برده و گفتند ملاک برای ما قانون است.

این فعال سیاسی ادامه داد: متاسفانه بعد از انقلاب به دلایل مختلف و با وجود انقلاب فرهنگی، دانشگاهها دچار یک گسست شدند و بعد از جنگ و اتفاقات آن انقلاب وارد یک مرحله جدیدی شد و آن تاریخ معین دوم خرداد ماه 76 بود.

این فعال دانشگاهی اظهار کرد: جنبش دانشجویی ایران سالهای بسیاری در راه اهداف و آرمانهای خود هزینه کرده است و با خویشتن داری همیشه کارهایی کرده است که جامعه نیاز داشته است.

وی با تاکید بر اینکهدانشگاهو محصولات آن باید به طور طبیعی در خدمت تولید، اقتصاد و فرهنگ جامعه باشد، از فرهنگ پشت میز نشینی، کالایی سازی علم و مدرک گرایی در جامعه انتقاد کرد.

در پایان این مراسم دانشجویان حاضر در گردهمایی، ضمن بیان دیدگاه ها، پرسش های خود از ابراهیم اصغرزاده مطرح کردند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top