تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/20 - 13:44
کد خبر: 252427

کلانتری: تشکل‌های اساتید نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه اعضای تشکل ها نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشند، گفت: دبیران و اعضای تشکل های اساتید باید اهل مطالعه و تحقیق باشند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری در نخستین نشست هم‌اندیشی دبیران تشکل های اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت کار گروهی و دسته‌جمعی، گفت: یکی از نواقص بزرگ کشورهای شرقی و ایران، عدم استقبال از کارهای گروهی و دسته‌جمعی است که حل این مشکل نیازمند جامعه‌شناسی و روانشناسی دقیق از سوی پژوهشگران است.

کلانتری با بیان اینکه شرقی ها در خیلی از موارد حاضر به قبول نظر و فکر دیگران نیستند، گفت: به تعبیر مرحوم شریعتی؛ اروپایی ها ۲۲ سال در تقلید از ما جلوتر هستند و تاروپود تمدن غرب روی تقلید بسته شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تقلید را مراجعه غیرمتخصص به متخصص دانست و افزود: شرقی ها در مسائل دینی مقلد دارند اما در مسائل دیگر خود را مجتهد می دانند و حاضر به پذیرفتن نظرات دیگران نیستند.

وی ادامه داد: با وجودی که شکل‌گیری احزاب در ایران سابقه‌ای ۱۵۰ساله دارد اما هیچگاه حزب قوی و درستی شکل نگرفت و احزابی که کپی‌برداری از غرب بودند نیز از درون متلاشی شدند.

کلانتری، توسعه کارهای گروهی را نیازمند مطالعات میدانی، علمی و پژوهشی عنوان کرد و افزود: زمانی که پیامبر گرامی اسلام (ص) به مدینه هجرت کردند، تشکیلاتی در آنجا شکل گرفته بود و ایشان محور این تشکل و تشکیلات بودند. اولین دولت اسلامی در جهان، در انتهای سال اول هجری در مدینه شکل گرفت. دولت زمانی تأسیس می شود که دارای چهار رکن سرزمین، شهروند، قانون و رئیس باشد.

وی با بیان اینکه در اولین دولت اسلامی، پیامبر اکرم (ص) شاخص و محور دولت بودند و مومنین و مسلمانان، اعضا و شهروندان دولت محسوب می شدند، گفت: دولت اسلامی پیامبر اسلام (ص) آنچنان دارای تشکیلات قوی بود که در مدت ۱۰ سال، تبدیل به یک قدرت بلامنازع در جهان شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت تشکیلات منسجم و پایدار در تشکل های اساتید گفت: گاهی اوقات یک تشکیلات ۱۰ نفره منسجم می تواند در حوزه های مختلف آموزشی، سیاسی، فرهنگی و علمی دانشگاه را متحول کند و به تعبیر مقام معظم رهبری؛ جریانی که بتواند ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه را تحت نفوذ قرار دهد، آن دانشگاه کامل در اختیار آن جریان است.

 کلانتری ادامه داد: در دنیای امروز بر روی تشکیلات با جدیت کار می کنند و در صورتی که تشکلی دارای تشکیلات قوی باشد، قلمرو نفوذ گسترده‌ای دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه اولین جرقه های انقلاب اسلامی در آبان‌ ۱۳۴۱ زده شد، گفت: امام خمینی (ره) در آن سال مراجع اصلی قم را جمع کردند و اولین جلسه خود را در بیت مرحوم آیت‌الله حائری یزدی برگزار کردند و جلسات آنان هفته‌ای یک بار ادامه داشت و پایه های اولیه انقلاب در آن جلسات بنا نهاده شد.

وی بر ضرورت انسجام و دوری از تشتت در تشکل های اساتید تاکید کرد و گفت: تشکل های اساتید باید به طور مرتب جلسه برگزار کنند و با یکدیگر برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی داشته باشند. هسته مرکزی تشکل ها باید منسجم، هم‌رأی، هم‌فکر و هم‌هدف باشند.

کلانتری با بیان اینکه اعضای تشکل ها نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشند، گفت: دبیران و اعضای تشکل های اساتید باید اهل مطالعه و تحقیق باشند و اطلاعات خود را متناسب با روز و شرایط جامعه بالا ببرند.

وی افزود: نماز یک عمل سیاسی و عبادی است که کارکرد آن با دولت در اسلام یکی است. تاروپود تمام احکام عبادی در اسلام، سیاسی است و همانند دولت های خوب دنیا که تلاش می کنند جامعه در مسیر انسانیت حرکت کند، اسلام نیز دارای چنین هدفی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، تقویت محتوای تشکیلات تشکل ها را وظیفه دیگر دبیران تشکل های اساتید دانست و اظهار داشت: اعضای تشکل ها باید اخلاق و انسانیت و سواد سیاسی و دینی را در خود تقویت کنند و در جهت افزایش و ارتقای آن پیش بروند.

کلانتری با بیان اینکه جایگاه استادی از الطاف بزرگ خداوندی و انسان‌هاست، گفت: شما اساتید هرروز با بسیاری از جوانان در ارتباط هستید که باید پاسخگوی سوالات و شبهات آنها باشید. متاسفانه برخی دانشجویان در بدیهی‌ترین مسائل مشکل دارند که وظیفه استاد است که با روشنگری و تبیین موضوعات، دانشجویان را هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای اصلی تشکل ها باید دارای توانایی های سیاسی و فرهنگی باشند، گفت: اعضای تشکل های دانشگاه باید به لحاظ معرفتی، از دیگران بالاتر باشند و در دانشگاه بدرخشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، خلاء معرفتی نسل جوان را از مسائل مهم در دانشگاه ها برشمرد و افزود: باید تمام همت و توان خود را در این زمینه به کار ببریم چرا که زیرساخت های انقلاب اسلامی مورد هجوم دشمن است و اگر خلاء معرفتی زیاد باشد، به شدت آسیب می بینیم.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام، قرآن، امامت و مهدویت را نشانه گرفته است، گفت: باید طی یک حرکت فراگیر و برنامه‌ریزی‌شده برای مقاوم‌سازی زیرساخت های معرفتی ازجمله اعتقادات، اخلاق، احکام تلاش کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top