تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/09/23 - 09:13
کد خبر: 252734

جای خالی تکنولوژی برای مقابله با زلزله

رمضانیان‌پور گفت: بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا در حوادث و بلایای طبیعی موضوعی است که جای کار فراوان دارد و نباید به راحتی از آن بگذریم.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی‌اکبر رمضانیان‌پور عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر گفت:‌ مهندسان عمران در صف اول عمران و آبادی کشور هستند و باید با به کارگیری تجهیزات روز دنیا، به روز رسانی علم، بهینه سازی و به کارگیری نخبگان داخلی برای حفظ منافع کشور و جان مردم گام برداشت.

وی در کارگاه تخصصی درس‌هایی از زلزله کرمانشاه و سر پل ذهاب که به موضوعات مهندسی زلزله و لرزه شناسی‌، مروری بر پدیده‌های ژئو‌تکنیک لرزه‌ای، مشاهدات خرابی و عملکرد سازه‌های بتنی‌ که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: زلزله کرمانشاه نوعی بیدار‌سازی برای ما محسوب می شود، زیرا آسیب‌ها و تخریب مصالح و سازه‌ها و از دست دادن هموطنا‌نمان نشان داد که  انتخاب مصالح، بتن، نحوه اجرا و طراحی سازه‌ها، موضوعی مهم در زلزله است و نباید متولیان با قیچی کردن ربان‌ها هر طرحی را افتتاح کنند، بلکه باید طرح‌های ایمن تایید شود تا شاهد عوارض متعدد جانی و مالی نباشیم.

وی در ادامه افزود: ساختمان را مهندسان خلق می‌کنند و آنها در ساخت سازه‌ها باید روی گزینه‌های مختلفی که در طول سال‌های علمی یاد گرفته‌اند تمرکز داشته باشند و با استفاده بهینه از خدمات و مصالح سازه‌های ایمن را اجرا کنند.

رمضانیان‌پور افزود:‌ عملکرد مصالح بتنی‌ و سازه‌های بتنی‌ در زلزله کرمانشاه و سر پل ذهاب نشان داد که هنوز مهندسان عمران جای کار فراوانی دارند و باید با ورود موضوعات علمی در بحث زلزله در کنار ایجاد ساختارها بتوان نقش مؤثری ایفا کرد.

وی با تاکید بر ظرفیت نخبگان داخل کشور افزود: توانمندی مهندسان ایرانی مطلوب است و این محققان نباید زندگی خود را درگیر IFI کنند بلکه باید به بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی روز دنیا و استفاده بهینه از مصالح در ساخت سازه‌های ایمن کوشا باشند.

در ایجاد سازه ایمن باید توسعه پایدار را در نظر داشته باشیم

رمضانیان‌پور افزود: در ایجاد سازه ایمن باید توسعه پایدار و بهینه سازی را نیز در نظر داشته باشیم و از آنجایی که همه چیز بر مبنای علم است باید مهندسان ناظر با تعهد، تخصص و نظارت در ایجاد مراکز مقاوم گام بردارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه دیده می‌شود پول ما در دست چینی‌هاست و به عنوان مثال سد طا‌لقان که ساخت چین است بعد از مدتی در حال آسیب است، در صورتی که محققان داخلی و مهندسان ایرانی باید در عرصه ساخت سازه‌ها گام بردارند تا با وجود وقایع طبیعی درگیر عوارض غیرطبیعی نباشیم.

وی گفت: در شورای تدوین شاهد آئین‌نامه 2800 هستیم که مقاوم سازی سازه‌ها، سازه ایمن و سایر مباحث مرتبط را آورده است و اگر تنها پنج درصد به موارد آئین‌نامه توجه کرده و آن را عملیاتی کنیم،‌ شاهد مشکلات متعدد نخواهیم بود.

رمضانیان‌پور اخلاق حرفه‌ای و تعهد مهندسان عمران در ایجاد سازه ایمن را گامی اساسی عنوان کرد،‌ و افزود: کیفیت مصالح،‌ انتخاب مصالح، نظارت،‌ شناخت بتن، اجرای پروژه و ... از مصادیق کاری مهندسان عمران است که باید در مقاوم سازی ساختمان‌ها آن را پیاده کنیم و با اجرا سازی آن در کنار به کار گیری آخرین تکنولوژی روز می‌توان شاهد کاهش عوارض جانی و مالی در کشور بود.

وی گفت: در کشور ما بهترین آئین‌نامه‌ها موجود است و اگر آن را عملیاتی کنیم می‌توانیم بگوییم شاهد توسعه پایدار و بهینه سازی هستیم.

رمضانیان‌پور در پایان گفت: به کارگیری آئین‌نامه‌ها در طراحی، اجرا،‌ نظارت و ... موضوعی مهم است و امروز محققان باید به فکر ساختن ساختمان‌های سبز با هدف کاهش مصرف انرژی باشند تا شاهد توسعه پایدار باشیم و با توجه به توانمندی محققان داخلی می‌توانیم به زودی شاهد این موضوعات در کشور باشیم.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top