هیأت داوران که بالاترین رکن علمی و تخصصی جشنواره است وظیفه بررسی علمی، فنی، ارزشی و رتبهبندی طرحهای ارجاعی توسط گروههای تخصصی را به عهده دارد. پس از طی جلسههای متعدد و دفاع گروههای تخصصی از طرحهای پیشنهادی، تعداد یازده طرح به عنوان برگزیده نهایی بخش دانشپژوهان و فناوران نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد.
* ویژگیهای عمومی جشنواره جوان خوارزمی
جشنواره بینالمللی خوارزمی رقابتی علمی است که بنیان اجرای آن از سال 1366 در ازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران بنا نهاده شده بود. از دوره سوم (1368) بخش دانشآموزی نیز به این جشنواره وارد شد و تا دوره دوازدهم طرحهایی به عنوان برگزیده بخش دانشآموزی مورد تقدیر قرار گرفتند.
اما از سال 1378 به منظور همسانسازی سطح رقابتها، توجه بیشتر به نوآوران و دانشپژوهان جوان، انگیزش و ترغیب جوانان برای شرکت در این رقابت علمی، جشنوارهای با آییننامه و فرآیندهای علمی و اجرایی مستقل برای جوانان شکل گرفت و آغاز به کار نمود و از آنجا که مولودی از جشنواره بینالمللی خوارزمی بود همچنان نام دانشمند، ریاضیدان و منجم بزرگ «ابو جعفر محمد ابن موسی خوارزمی» برای آن حفظ گردید و برای نشان دادن تفاوت سطح برگزاری ناشی از محدودیت سنی، عنوان جشنواره جوان خوارزمی برای آن برگزیده شد و عنوان، نشان، طرح تندیس، مجوز برگزاری سالانه و صدور گواهی نامههای مربوط به کسب رتبه در آن، متعلق به سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
* بخشهای مختلف رقابت در جشنواره جوان خوارزمی
در این بخش طرحها توسط پژوهشگران و فناوران از داخل کشور در گروه سنی زیر سی و پنج سال به دبیرخانه جشنواره ارائه میشود.
بخش دانشآموزی
این بخش شامل طرحهای دانشآموزان دوره دوم متوسطه (سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم) با حداکثر بیست سال سن، در شاخههای نظری، هنرجویان شاخههای فنی و حرفهای کار دانش (اعم از دولتی و غیرانتفاعی) است، که از طریق ستاد اجرایی بخش دانشآموزی جشنواره در وزارت آموزش و پرورش، به رقابت راه مییابند.
* زمینههای علمی قابل پذیرش جشنواره
در بخش دانشپژوهان و فناوران انواع طرحها و پژوهشهای بنیادی، کاربردی، توسعهای، اختراع و نوآوری ارائه شده به جشنواره در شانزده گروه تخصصی علوم پایه، فناوریهای شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، مهندسی نرمافزار و فناوری اطلاعات، کشاورزی و منباع طبیعی، مواد متالورژی و انرژیهای نو، عمران، مهندسی، صنایع و مدیریت فناوری، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، هوافضا، معماری و شهرسازی، مکاترونیک و هنر مورد ارزیابی قرار میگیرند.
در بخش دانشآموزی زمینههای علمی متناسب با رشتههای تحصیلی در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش تعیین شده است و شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضی، عمران، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، هنر و معماری، نانو تکنولوژی و سایر زمینههای علمی است.