تاریخ انتشار: جمعه 1396/09/24 - 10:15
کد خبر: 252797

جزئیات برگزاری نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در روز دوشنبه ۲۷ آذرماه در حالی برگزار می‌شود که ۳۸۳ طرح به این جشنواره ارائه شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همه‌ساله در مسیر تحقق مأموریت‌ها و تقویت فرهنگ پژوهش و نوآوری در بین دانش‌پژوهان و فناوران، جشنواره جوان خوارزمی را با اهدافی مانند شناسایی، معرفی، جذب و پرورش استعدادهای جوان کشور در زمینه‌های مختلف علم و فناوری، ارج نهادن و تقدیر از پژوهشگران، نوآوران و فناوران جوان کشور و ترویج فرهنگ نوآوری، کاربردی کردن نتایج تحقیقات و کارآفرینی دانش‌بنیان در میان جوانان کشور برگزار می‌کند.

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان این رقابت علمی که فراخوان و ثبت نام آن در فروردین ماه آغاز می‌شود و ارزیابی طرح‌ها در گروه‌های تخصصی و گزینش نهایی برگزیدگان آن در هیأت داوران، تا آبان‌ماه ادامه دارد، هر سال مقارن با هفته پژوهش در آذرماه برگزار می‌شود. برگزیدگان این جشنواره ملی، در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش و پرورش و برخی دیگر از مقامات عالی رتبه کشور و پوشش گسترده رسانه‌های دیداری و شنیداری و خبری، معرفی و تقدیر می‌شوند.

امسال نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در روز دوشنبه 27 آذرماه ساعت 8:30 تا 11 در سال همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

فراخوان این دوره از جشنواره در فروردین‌ماه، از طریق وبگاه جشنواره و سایر مسیرهای اطلاع‌رسانی الکترونیکی و فیزیکی آغاز شد و ثبت‌نام متقاضیان در پایان مرداد ماه خاتمه یافت.

طرح‌های ارائه شده بر حسب موضوع، به صورت الکترونیکی از طریق سامانه مکانیزه برای ارزیابی به شانزده گروه تخصصی ارسال شد.

کارشناسان و اعضای هیأت علمی و کارشناسان عضو گروه‌های تخصصی طرح‌ها را براساس ماهیتت و شاخص‌های تعریف شده ارزیابی نموده و طرح‌های برتر به هیأت داوران جشنواره جوان پیشنهاد شد.

پس از فراخوان، در بخش دانش‌پژوهان و فناوران نوزدهمین دوره از جشنواره جوان خوارزمی ششصد و هفتاد و دو تقاضا در سامانه جشنواره ثبت شد که با نظارت و بررسی اولیه دبیرخانه و حذف موارد غیر مرتبط یا کامل نشده، سیصد و هشتاد و سه طرح برای ارزیابی به گروه‌های تخصصی ارجاع شد.

نتیجه این فعالیت چند ماهه در شانزده گروه تخصصی، پیشنهاد بیست و شش طرح از سوی گروه‌های تخصصی به هیأت داوران جشنواره شد.
هیأت داوران که بالاترین رکن علمی و تخصصی جشنواره است وظیفه بررسی علمی، فنی، ارزشی و رتبه‌بندی طرح‌های ارجاعی توسط گروه‌های تخصصی را به عهده دارد. پس از طی جلسه‌های متعدد و دفاع گروه‌های تخصصی از طرح‌های پیشنهادی، تعداد یازده طرح به عنوان برگزیده نهایی بخش دانش‌پژوهان و فناوران نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد.

* ویژگی‌های عمومی جشنواره جوان خوارزمی
جشنواره بین‌المللی خوارزمی رقابتی علمی است که بنیان اجرای آن از سال 1366 در ازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بنا نهاده شده بود. از دوره سوم (1368) بخش دانش‌آموزی نیز به این جشنواره وارد شد و تا دوره دوازدهم طرح‌هایی به عنوان برگزیده بخش دانش‌آموزی مورد تقدیر قرار گرفتند.

اما از سال 1378 به منظور همسان‌سازی سطح رقابت‌ها، توجه بیشتر به نوآوران و دانش‌پژوهان جوان، انگیزش و ترغیب جوانان برای شرکت در این رقابت علمی، جشنواره‌ای با آیین‌نامه و فرآیندهای علمی و اجرایی مستقل برای جوانان شکل گرفت و آغاز به کار نمود و از آنجا که مولودی از جشنواره بین‌المللی خوارزمی بود همچنان نام دانشمند، ریاضی‌دان و منجم بزرگ «ابو جعفر محمد ابن موسی خوارزمی» برای آن حفظ گردید و برای نشان دادن تفاوت سطح برگزاری ناشی از محدودیت سنی، عنوان جشنواره جوان خوارزمی برای آن برگزیده شد و عنوان، نشان، طرح تندیس، مجوز برگزاری سالانه و صدور گواهی نامه‌های مربوط به کسب رتبه در آن، متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

* بخش‌های مختلف رقابت‌ در جشنواره جوان خوارزمی
در این بخش طرح‌ها توسط پژوهشگران و فناوران از داخل کشور در گروه سنی زیر سی و پنج سال به دبیرخانه جشنواره ارائه می‌شود.

بخش دانش‌آموزی
این بخش شامل طرح‌های دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه (سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) با حداکثر بیست سال سن، در شاخه‌های نظری، هنرجویان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای کار دانش (اعم از دولتی و غیرانتفاعی) است، که از طریق ستاد اجرایی بخش دانش‌آموزی جشنواره در وزارت آموزش و پرورش، به رقابت راه می‌یابند.

* زمینه‌های علمی قابل پذیرش جشنواره
در بخش دانش‌پژوهان و فناوران انواع طرح‌ها و پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای، اختراع و نوآوری ارائه شده به جشنواره در شانزده گروه تخصصی علوم پایه، فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، کشاورزی و منباع طبیعی، مواد متالورژی و انرژی‌های نو، عمران، مهندسی، صنایع و مدیریت فناوری، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، هوافضا، معماری و شهرسازی، مکاترونیک و هنر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در بخش دانش‌آموزی زمینه‌های علمی متناسب با رشته‌های تحصیلی در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش تعیین شده است و شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضی، عمران، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روان‌شناسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، هنر و معماری، نانو تکنولوژی و سایر زمینه‌های علمی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top