تاریخ انتشار: جمعه 1396/09/24 - 10:22
کد خبر: 252798

پیگیری استقلال قوه قضائیه توسط دانشجویان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه داشتیم قرار شد دانشجویان مسئله استقلال قوه قضائیه را پیگیری و مطالبه کنند و به کمک قوه قضاییه بیایند.

سید محمدعلی واردی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و نماینده بسیج دانشگاه‌های تهران در دیدار با رئیس قوه قضائیه، در خصوص این دیدار گفت: این جلسه بسیار خوب و صمیمی برگزار شد، 9 صبح جلسه آغاز شد و به غیر از نهار و نماز تا ساعت 17 به صورت پیوسته ادامه داشت.

وی افزود: به یقین در هیچ جای دنیا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است که مسئولی عالی رتبه چنین با حوصله و سعه صدر برای دانشجویان و نخبگان وقت بگذارد که این اقدام جای تقدیر دارد.

واردی تصریح کرد: آقای لاریجانی همه سخنان دانشجویان را گوش داد و به سوالات پاسخ داد که در خیلی از مباحث اقناع شدیم و در برخی مسائل خیر.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی در جلسه مطرح شد، تصریح کرد: در این جلسه از فضای رسانه‌ای قوه قضائیه گفته شد اینکه این قوه شناخت درستی از جریان‌های رسانه‌ای و سناریو چینی آن ندارد و نمی‌تواند عملکرد خود را تبیین کند، آقای لاریجانی هم این نقطه ضعف را پذیرفت و از خبرگزاری میزان نام برد که با واکنش دانشجویان مواجهه شد که کارایی این خبرگزاری کافی نیست.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: مورد دیگری که بحث شد بحث سیاسی کاری‌های قوه قضائیه بود که آقای لاریجانی کلیت آن را رد کرد و توضیحاتی در این خصوص داد.

واردی اظهار داشت: یکی از مسائلی هم که در این جلسه مطرح شد، بحث عدم معرفی قضات فاسد بود که این مسله از مطالبات رهبری است، آقای لاریجانی گفت تصفیه قضات فاسد به شکل جدی در حال انجام است ولی درباره معرفی آن ها ملاحظاتی وجود دارد. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف اضافه کرد: مباحثی هم پیرامون مدعی العموم بودن قوه قضائیه و فعال نبودن این حوزه در استیفای حق مستضعفان مطرح شد. که جواب آیت الله لاریجانی در این مورد بیشتر ناظر بر مباحث بودجه بود و البته در مورد استخدام قاضی نیز همین مسئله را ذکر کرد.

واردی تاکید کرد: البته رئیس قوه قضائیه قبول داشت که بازرسی‌ها بشدت ضعیف است و علت آن را هم همان بحث بودجه دانست.

وی ادامه داد: در این جلسه بحث استقلال قوه قضائیه مطالبه شد که آقای لاریجانی گفت طبق قانون ما باید مستقل باشیم ولی این کار انجام نشده است به همین دلیل قرار شد دانشجویان این مسئله را پیگیری و مطالبه کنند و به کمک قوه قضاییه بیایند.

واردی افزود: موضوع دیگر اشکالات ساختاری قوه قضائیه بود و بحث 15 میلیون پرونده مطرح شد که آقای لاریجانی گفت: «شایعات زیادی در این مورد پخش شده است که صحیح نیستند. اینکه ما می گوییم 15 میلیون پرونده منظور 15 میلیون جرم نیست. بلکه این است که وقتی یک پرنده از دادگاهی به دادگاه دیگر انتقال می یابد این محاسبه می شود.واگر بخواهیم به صورت یکتا بررسی کنیم الان 6 میلیون پرونده یکتا وجود دارد.»

این فعال دانشجویی اضافه کرد: رئیس قوه قضائیه در بحث پیش گیری از جرم توضیحات مفصلی داد ولی گفت که بسیاری از این مسائل دست قوه قضائیه نیست و بسیاری از این موارد دست دولت است و اتفاقا زمانی که ما می‌خواهیم در این زمینه ها ورود کنیم دولت‌ها شاکی می‌شوند که شما چرا ورود می‌کنید.

وی گفت: در ادامه این مراسم موضوع سامانه شفافیت آرا قضات مطرح شد که پس از 6 سال از تصویب قانون هنوز اجرایی نشده است، رئیس قوه قضائیه در این رابطه گفت معاونت IT قوه این سامانه را راه اندازی کرده است، اما هنوز به صورت کامل نیست.

واردی افزود: بحث جدی دیگری هم که مطرح شد بحث مردمی بودن قوه قضائیه و شخص خود آقای آملی لاریجانی بود. به شدت عملکرد ضعیف قوه در این حوزه محکوم شد، از حضور کم مسئولین قوه در دانشگاه‌ها و جلسات مردمی هم گلایه شد که آقای لاریجانی پاسخ‌هایی داد ولی انتقادات را پذیرفت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف افزود: در ادامه بحث نکاتی درباره مسائلی که در مورد خانواده آقای لاریجانی مطرح می شود سوال شد که رئیس قوه قضائیه ادعای جاسوسی فرزند خود را قویا رد کرده و آن را دروغ دانست و در خصوص مسائل دیگر هم توضیح داد.

وی گفت: دانشجویان در این جلسه در رابطه با شکایت قوه قضائیه از آقای نظری(دانشجویی که در مقابل اژه‌ای اظهاراتی را علیه قوه قضائیه مطرح کرد) هم سوال کردند که رئیس قوه قضائیه گفت این که گفته می‌شود شکایتی از طرف ایشان یا مجموعه قوه علیه آقای نظری شده است، دروغ محض است ولی از اظهاراتی که در برنامه دانشگاه شریف از سوی نظری گفته شده بود ناراحت بود و این صحبت‌ها را تهمت می‌دانست.

واردی تاکید کرد: در مورد اصل هشتم قانون اساسی نیز مباحثی مطرح شد که بحث امر به معروف در قانون اساسی بود که جواب ایشان این بود که شرط امر به معروف و نهی از منکر این است که شما از منکری آگاه باشید نه اینکه کلا با شک مسائل را مطرح کنید خصوصا در برخی مسائل که فقط یک طرف قضیه فقط ادعا می کند بدون سند.

وی گفت: در آخر هم مطالبه شد کمیته‌ای دانشجویی تحت عنوان مشاوران دانشجویی قوه قضائیه برای کمک بر نظارت بر این قوه و کمک به جریان رسانه‌ای تشکیل شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top