تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/25 - 11:33
کد خبر: 252878

کتاب‌های درسی پس از یک‌ سال کیلویی فروخته می‌شود

امین آصفی بازرس انجمن فرهنگی ناشران نوشت: بازار کتاب در ایران با کاهش شمارگان و اقبال همراه شده است و حمایت‌های نهادهای مختلف دولتی نیز کاهش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امین آصفی بازرس انجمن فرهنگی ناشران در روزنامه اعتماد نوشت: چند سالی است که بازار کتاب در ایران با کاهش شمارگان و اقبال همراه شده است و حمایت‌های نهادهای مختلف دولتی نیز کاهش یافته است این مورد عوامل بسیاری از جمله کاهش قدرت خرید، کمبود نقدینگی، نبود کتاب در سبد مصرفی خانواده‌ها، کاهش ترویج فرهنگ کتابخوانی، افزایش برنامه‌های اینترنتی و موبایلی و پیامد‌هایی از این قبیل داشته است. اما با این بازار کساد فروش کتاب، بیشترین فروش کتاب‌ها در بخش کتاب‌های آموزشی است که آن هم نسبت به گذشته دچار افت و نشیب‌هایی است تا حدی که ناشرانی از این شغل ورشکست شده‌اند و تعدادی هم تیراژهایشان بسیار کاهش یافته و به زیر هزار جلد رسیده است. طبق آمارها و مشاهدات مختلف ناشران آموزشی بالاترین فروش‌ها را دارند و میزان درآمد آنها از سایر ناشرین حوزه‌های دیگر نشر بیشتر است. اما این ناشران مشکلات بسیاری نیز دارند که عموم مردم آنها را نادیده می‌گیرند، بخشی از این مشکلات به شرح ذیل است:
- هرساله کتاب‌ها باید به روز شود و با تغییر کتاب درسی کل یا بخشی از کتاب مجدد تالیف و ویراستاری شود یا با برگزاری کنکور و امتحانات نهایی باید سوالات آنها به کتاب اضافه شود تا کتاب به روز باشد. با این شرایط عمر اکثر کتاب‌های آموزشی کمتر از یک سال است و اگر ناشری نتواند تیراژ چاپ شده را تا پایان سال تحصیلی بفروشد قطعا ضرر کرده و باید کتاب‌ها را کیلویی بفروشد یا خمیر و بازیافت کند. در ضمن در چاپ جدید خرج‌های فیلم، زینک و... نیز اضافه می‌شود.

- رقابت بر سر قیمت پشت جلد: با توجه به قرابت موضوعی کتاب‌ها، تعدد ناشر و تعدد کتاب‌های مشابه در هر مقطع، ناشران برای فروش محصول خود مجبورند کتاب‌های خود را با کمترین قیمت و حداقل سود قیمت بزنند تا مشتریان بیشتری را جذب خود کنند.

- افزایش تولید غیرقانونی کتاب‌ها و فایل آنها و فروش و توزیع غیرقانونی کتاب و فایل کتاب تقلبی که هر روزه رو به افزایش است و پیگیری قانونی این موارد نتیجه بخشی کمی دارد.

- بالا بودن هزینه‌های تولیدی کتب آموزشی: برای حضور در فضای رقابتی نیاز است تا ناشران هم ظاهر کتاب و هم محتوای علمی را از سطح مقبولی برخوردار کنند تا مورد نظر خریدار قرار گیرند.
بازرس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top