تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/25 - 13:24
کد خبر: 252890

درباره ریز هزینه‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

آنچه مهم است این است که در کنار بودجه اختصاص یافته، درآمدهای موسسه نیز مدنظر قرار گیرد. درآمدهایی که از اوقاف، زمین ها، اجاره و فروش املاک، سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف اقتصادی و ... به دست می آید، می بایست توسط مسئولان موسسه با جزیئات کامل مشخص شود تا به این وسیله، شبهات رفع شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از جهان نیوز؛ با مطرح شدن بودجه 71 میلیارد تومانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی که زیر نظر سیدحسن خمینی اداره می شود، حرف و حدیث های فراوانی انجام گرفته که نیازمند پاسخگویی مستند متصدیان آن است.

جایگاه ویژه و مهم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و آن یار به سفر رفته، ایجاب می کند درباره هزینه ها و بودجه های اختصاص یافته به این موسسه که شامل  «آستان امام خمینی»، «پژوهشکده امام خمینی» و «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام» می شود، با حساسیت و همت بیشتر مسئولان صورت گیرد تا از هر گونه شائبه و سواستفاده احتمالی دشمنان و زیر سوال بردن شخصیت عرفانی و بزرگ امام جلوگیری شود. امامی که با ساده زیستی و سختگیری در هزینه ریال به ریال بیت المال شناخته می شد، روا نیست که با اقدامات برخی از دوستان نادان و دشمنان دانا و کینه توز، مورد هجمه قرار گیرد.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام با کارویژه های مهمی چون نشر اندیشه ها و صیانت از آن را در دستور کار دارد و مدیریت حرم امام و پژوهشکده نیز باهمین نام صورت می گیرد. دولت دوازدهم بودجه این موسسه را برای سال 97 افزایش داده است. در لایحه بودجه سال ۹۷ «موسسه نشر آثار امام(آیت الله خمینی) که زیر نظر حسن خمینی اداره می‌شود ٧١ میلیارد و ٣٤٠ میلیون تومان» است. جدول ریز بودجه نیز تقدیم مجلس شده تا مشخص شود کل این بودجه کجا باید هزینه شود که جزئیات آن برابر است با پرتال امام خمینی، پنج‌‌میلیاردو ۷۰۰ میلیون‌تومان، آستان امام خمینی، ۱۸ میلیارد‌تومان، برنامه حمایت از فعالیت‌های تجلیل از امام خمینی، ۱۸ میلیارد‌تومان، اداره امور حرم و ارائه خدمات به زائران، ۹ میلیارد‌تومان و مراسم سالگرد ارتحال، ۹ میلیارد‌تومان.

سیدحسن خمینی با افزایش انتقادات نسبت به بودجه کلانی که به این موسسه تعلق می گیرد، در اینستاگرام خود به پاسخ پرداخت و اعلام کرد که هیچ یک از اعضای خانواده اش از این بودجه نفعی نمی برند و از موسسه حقوق دریافت نمی کنند. وی با این حال اعلام کرده قرار است درباره خرج و مخارج توضیحاتی داده شود: «هفته آینده دوستان دست‌اندرکار در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به‌صورت جزئی بخش‌های مختلف مربوطه را توضیح می‌دهند. یقین دارم مردم که دلسوزانه و خیرخواهانه موضوع را تعقیب می‌کنند به‌راحتی می‌فهمند که توضیحات مذکور صحیح است یا از صحت برخوردار نیست.»

توضیح درباه هزینه بودجه دولتی اختصاص یافته به موسسه سال گذشته نیز صورت گرفته بود. «علی‌اکبر حبیب محمدمرادی»، معاون مالی ـ اداری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، سال گذشته در مصاحبه‌ای با سایت جماران، بودجه‌های مؤسسه را با تفکیک از سال ٩٢ تا پیشنهاد دولت برای بودجه ٩٦ را عنوان کرده بود. به گفته مرادی، در پنج سال این عدد از ٤٧,٧ در سال ٩٢، به ٧٦.٩ در سال ٩٦ می‌رسد؛ یعنی در پنج سال، این بودجه فقط حدود ٦١ درصد افزایش یافته و حتی به دو برابر هم نرسیده و به‌طور متوسط سالانه حدود ١٢ درصد افزایش داشته است.

وی در گزارش خود از هزینه هایی برای پرداخت اقساط وام و ساخت و سازهای در حرم مطهر امام سخن گفته بود که تمامی اعداد و ارقام در هزینه کرد به صورت کلی ارائه شده بودند. برخی از عملکردهای موسسه نیز ردیف شده بود ولی هزینه های صورت گرفته با آن مشخص نبود.

اینکه مسئولان موسسه پس از انتقادات خود را متعهد به پاسخگویی می دانند، امری مبارک است اما برای شفاف سازی بیشتر و رفع شبهات بهتر است سید حسن خمینی، هیاتی حتی مردمی را به صورت بی طرف برای تحقیق و تفحص و حسابرسی بیطرفانه دعوت کند. به عنوان نمونه موسسه دیده بان شفافیت و عدالت که توسط احمد توکلی مدیریت می شود، می تواند در این امر کمک کند. از سوی دیگر آنچه مهم است این است که در کنار بودجه اختصاص یافته، درآمدهای موسسه نیز مدنظر قرار گیرد. درآمدهایی که از اوقاف، زمین ها، اجاره و فروش املاک، سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف اقتصادی و ... به دست می آید، می بایست توسط مسئولان موسسه با جزیئات کامل مشخص شود تا به این وسیله، شبهات رفع شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top