تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/27 - 01:45
کد خبر: 253027

معتمدی: فاصله زیادی با دانشگاه‌های نسل سوم نداریم

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: بودجه یکی از تهدید‌ها محسوب می‌شود که باید با افزایش درآمد این تهدید را به حداقل برسانیم، ولی تا زمانی که وابسته به دولت هستیم این مشکل به قوت خود باقی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده این دانشگاه که امروز در تالار اجتماعات دانشگاه برگزار شد، گفت: تقریبا دو سالی است که برنامه اجرایی راهبردی در این دانشگاه در حال اجرا شدن است که البته یک سال برای تدوین آن زحمت کشیده شد. خوشبختانه تا حد زیادی توانسته ایم برنامه را رعایت کنیم و فاصله زیادی با دانشگاه نسل سوم نداریم.

وی افزود: پتانسیل دانشگاه امیرکبیر بالاتر از چیزی است که الان از آن بهره برداری می‌کنیم و اگر همت بیشتری شود و برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم می‌توانیم به اهداف مان دست یابیم البته موانعی نظیر ساختار قدیمی، ضوابط و قوانین و روابط بین استاد و دانشجو و صنعت و دانشگاه وجود دارد که همگی ساختار کهنه‌ای دارند و با ۴۰ سال پیش که من دانشجو بودم تفاوتی ندارد.

معتمدی ادامه داد: جذب دانشجو در مقاطع مختلف هنوز به سبک قدیم انجام می‌شود و دانشگاه‌های داخل کشور بیشتر ساختار نسل یک دانشگاه‌ها را دارند و مخلوط بسیار کمی از نسل دو و سه در آن‌ها دیده می‌شود. سنتی فکر کردن یکی از معضلات مهم ماست و همین باعث مقاومت در برابر اصلاح دروس و رشته‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: بودجه یکی از تهدید‌ها محسوب می‌شود که باید با افزایش درآمد این تهدید را به حداقل برسانیم، ولی تا زمانی که وابسته به دولت هستیم این مشکل به قوت خود باقی است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به رشد شرکت‌های دانش بنیان گفت: تجربه خوبی از شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه امیرکبیر به وجود آمده و بخش غیردولتی حرکت‌های خوبی انجام داده و در بحث ارتباطات بین المللی نیز موفقیت‌های زیادی داشتیم و دیگر این دانشگاه را بیشتر از قبل در سطوح بین المللی می‌شناسند.

وی ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی پیش بینی شد تا سال ۱۳۹۹ پنج دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرند و تعدادی از دانشگاه‌ها توسط ستاد اقتصاد مقاومتی انتخاب شد که خوشبختانه ما اولین دانشگاهی بودیم که در این بین برنامه خود را ارائه کردیم و اخیرا نیز اعلام شده که دانشگاه امیرکبیر در فاز اول پذیرفته شده و بودجه‌ای را که قابل توجه نیز است به این امر اختصاص داده است و می‌خواهیم به مراکز علمی کمک بیشتری کنیم و معتقدیم بودجه نباید صرفا برای کارهای اجرایی و روزانه مصرف شود.

حسین حسینی تودشکی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر در این مراسم به تشریح اهداف برنامه راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر پرداخت و گفت: در چشم انداز ۱۳۹۹ قرار گرفتن این دانشگاه در جایگاه ۲۰۰ دانشگاه برتر به عنوان یک دانشگاه نسل سه وجود دارد و ما پنج حوزه راهبردی متناسب با نیاز ملی را در نظر گرفتیم که این حوزه‌ها شامل آب، انرژی، سلامت، ایمنی و محیط زیست می‌باشد.

وی افزود: امروزه رسالت دانشگاه به غیر از آموزش در امور پژوهش، فناوری و برقرار فرآیند یا چرخه نوآوری می‌باشد. جامعه علمی دانشگاه امیرکبیر نیز به عنوان مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور در طول بیش از شصت سال گذشته سرمنشأ تحولات بزرگی در آموزش عالی، صنعت و پژوهش بوده است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته برنامه راهبردی دانشگاه امیرکبیر به خوبی پیشرفت داشته و متوسط مقالات آی اس آی به استاد که بنا بود طبق برنامه در سال ۹۵، ۲. ۸۶ باشد از این رقم بالاتر رفته و به ۳. ۵۷ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: از برنامه‌های مهم پژوهش در سال ۹۶ و ۹۷ می‌توان به برنامه ریزی برای افزایش کیفیت تولیدات علمی ارتباط موثر با بخش‌های تحقیق و توسعه و تامین بودجه برای اجرای فاز دوم برج فناوری و نوآوری اشاره کرد.

وی ادامه داد: نوسازی ساختمان پژوهشی، ساخت فضاهای تولیدی در پارک شهریار و تکمیل زیرساخت ها، توسعه ارتباطات بین المللی در حوزه پژوهش و فناوری، توسعه مرکز نوآوری تخصصی در دانشکده‌ها و پردیس‌ها و یکپارچه سازی آینده پژوهش دانشگاه از دیگر برنامه‌های مهم ما در امسال و سال آینده می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ایجاد سیستم کنترل و پایش پروژه‌های تحقیقاتی، ایجاد داشبورد مدیریتی در دانشگاه، جذب و اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در کشور و تعیین تکلیف بودجه پژوهشی دانشگاه از دیگر برنامه‌های راهبردی دانشگاه امیرکبیر می‌باشد.

در ادامه این مراسم از ۴۰ برگزیده پژوهشی دانشگاه امیرکبیر تقدیر شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top