تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/27 - 12:15
کد خبر: 253067

آغاز به کار سامانه «اطلس علم ایران»

سامانه «اطلس علم ایران» با هدف سنجش و پایش وضعیت کمی تولیدات علمی محققان و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری طراحی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، در عصر حاضر، تولید علم و بکارگیری دانش حاصل از آن، اساس توسعه یافتگی کشورها و جوامع مختلف محسوب می شود. بر همین اساس در جوامع کنونی اغلب جهت گیری ها در ابعاد مختلف به سمت تولید و توسعه علم و فناوری بوده و سلاح علم به سلاحی راهبردی در عرصه سیاست جهانی تبدیل شده است.

در این بین، جمهوری اسلامی ایران همگام با سیاست جهانی در علم و فناوری و تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) جهت کسب اقتدار و مرجعیت علمی، تقویت نظام های نظارت و ارزیابی علمی، ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات علمی و توسعه دانش را در تمامی حوزه های علم و فناوری محور اصلی فعالیتهای خود قرار داده است.

در این زمینه، ارائه آمارها و تحلیل های مرتبط و همچنین سنجش و پایش علم در تمامی حوزه ها و بر اساس عملکرد دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در شهرها و استانهای مختلف می تواند بسیاری از زوایا، محتوا و جنبه های مربوط به عملکرد کشور را در این خصوص برای مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران امر شفاف سازی کنند.

«اطلس علم ایران» از سوی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای یاری رساندن متولیان امر سنجش و ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در تولید و توسعه علم بوده که در دو شکل چاپی و آنلاین توسط یک تیم تخصصی طراحی و برای استفاده عموم ارائه شده است.

سامانه «اطلس علم ایران»، سامانه ای است که با هدف سنجش و پایش وضعیت کمی تولیدات علمی محققان و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، طراحی شده است.

این سامانه که در حال حاضر داده های استخراج  شده از پایگاه استنادی Web of Science  (WOS) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) را بر اساس تعداد تولیدات علمی پژوهشگران ایران شامل می شود.

نسخه سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نیز در دست تهیه و طراحی است.

از طریق دسترسی به این سامانه از طریق آدرس http://map.ricest.ac.ir امکان جستجوی سهم انواع دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور شامل، دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه های علوم پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های آزاد اسلامی و همچنین پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی در تولید علم مشخص می شود.

میزان سهم تمامی استان های کشور به تفکیک تعداد جمعیت، دانشجو، عضو هیات علمی و تعداد تولیدات علمی به طور دقیق ارائه می شود.

آمارها و تحلیل های این سامانه نه تنها می تواند برآوردی از تعداد تولیدات علمی کشور در سالهای مختلف بر اساس موسسات، دانشگاه ها، شهر ها و استان های مختلف ارائه کند، بلکه می تواند تصویری شفاف از وضعیت کشور در تولید علم و همچنین استعداد ها، قابلیت ها و کاستی های شهرها و استانهای کشور نیز ارائه کند.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top