تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/27 - 16:43
کد خبر: 253107

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

آیا تعداد داوطلبان کنکور ارشد ۹۷ کاهش یافته است؟ +اینفوگرافیک

آیا تعداد داوطلبان کنکور ارشد ۹۷ کاهش یافته است؟ +اینفوگرافیک

البته کاهش تعداد داوطلبان، تنها به کنکور کارشناسی ارشد محدود نشده است و این اتفاق در کنکور دکتری سال 97 هم رخ شده است و داوطلبان این کنکور نسبت به سال گذشته(1396)، حدود 30 هزار نفر کاهش یافته است که در نوع خود قابل‌تامل و بررسی است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهلت ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد سال 97، پس از یک بار تمدید، ساعت 24 روز شنبه بیست و پنجم آذرماه به پایان رسید و داوطلبان این آزمون پس از این روز امکان ثبت‌نام و حتی ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی را نداشتند. با پایان یافتن این مهلت، حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، طی گفت‌وگویی از ثبت‌نام 615 هزار و 760 نفر در این آزمون خبر داد. توکلی همچنین از درنظر گرفتن فرصتی مجدد جهت ثبت‌نام و یا ویرایش اطلاعات داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 97 در روزهای 30 بهمن تا سوم اسفند خبر داد.

* مقایسه تعداد داوطلبان در سه سال اخیر
نگاهی به تعداد ثبت‌نام کنندگان آزمون کارشناسی ارشد در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، ثبت‌نام در این آزمون روند ثابتی نداشته و تعداد داوطلبان در یک سال افزایش و در سال دیگر کاهش داشته است. در 6 سال اخیر، بیشترین آمار ثبت‌نام داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد، مربوط به سال 93 است که در این سال، بیش از 948 هزار نفر ثبت‌نام کرده و آمادگی خود را برای حضور در این آزمون اعلام کردند.

در ادامه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد در 6 سال اخیر آمده است:

ثبت‌نام‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد در 6 سال اخیر

* چرا امسال تعداد داوطلبان کاهش یافته‌اند؟
دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش تعداد داوطلبان کارشناسی ارشد ذکر کرد، از جمله اینکه دانشجویان و خانواده‌ها در سالیان اخیر دریافته‌اند که اگر روزی تلقی آنها این بوده است که مسیر خوشبختی از دانشگاه عبور می‌کند، اما حالا نه تنها مدافع این تفکر نیستند بلکه در مواردی آن را نقد کرده و در رد آن سخن خواهند گفت. البته این کاهش تعداد داوطلبان، تنها در کنکور کارشناسی ارشد رخ نداده است و این اتفاق در کنکور دکتری سال 97 هم تکرار شده است و داوطلبان این کنکور نسبت به سال گذشته(1396)، حدود 30 هزار نفر کاهش یافته است.

* نکته‌ای که نباید از آن غافل شد!
گذشته از علت کاهش داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در سال 97، اما از یک نکته نباید غافل شد و آن نکته این است که سازمان سنجش، همانند سال گذشته، فرصت دیگری را برای ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد اختصاص داده و طی اطلاعیه‌ای که در سایت این سازمان منتشر شده است، داوطلبان از تاریخ 30 بهمن الی سوم اسفند می‌توانند با مراجعه به سایت sanjesh.org در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 ثبت‌نام نمایند.

بد نیست بدانید، در کنکور کارشناسی ارشد سال 96، که زمان ثبت‌نام آن با احتساب یک بار تمدید آن، از روز چهارشنبه اول دی ماه آغاز شده و تا روز شنبه 11 دی ماه پایان یافت. در این مدت، بیش از 759 هزار و 600 نفر در آزمون کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند و پس از آن، سازمان سنجش روزهای اول تا سوم اسفند را برای ثبت‌نام مجدد داوطلبان در نظر گرفت. در نهایت پس از این فرصت مجدد، تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد به بیش از 878 هزار 300 نفر افزایش یافت، یعنی حدود 120 هزار نفر به جمعیت قبلی اضافه شد!

مقایسه مراحل مختلف ثبت‌نام کنکور ارشد در سال 96 و 97:

با توجه به مطالب ذکر شده، باید منتظر بمانیم و ببنیم که بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام به جاماندگان کنکور کارشناسی ارشد سال 97، آمار نهایی داوطلبان این آزمون به چه تعدادی می‌رسد و نهایتا مشخص شود که کاهش تعداد داوطلبان قطعی است و یا خیر.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top