تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/09/29 - 11:27
کد خبر: 253241

عبدالله عبداللهی

چرا احمدی‌نژاد انتحار می‌کند؟

چرا احمدی‌نژاد انتحار می‌کند؟

احمدی‌نژاد در زمینه پیشبرد این پروژه بر روی رفتار‌های هیجانی و غریزی برخی از شخصیت‌ها و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی وابسته به قوه قضائیه هم حساب ویژه‌ای باز کرده و به نظر می‌رسد در بعضی موارد چندان هم در این مورد به خطا نرفته بود!

خبرنامه دانشجویان ایران: عبدالله عبداللهی// اول: تیم آقای احمدی‌نژاد به خوبی می‌داند که سیاسی نشان دادن حکم‌های صادر شده و احضارهای انجام شده، در افکار عمومی به مراتب هزینه‌های بسیار کمتری دارد نسبت به اینکه جامعه آن را محکومیت حاصل از فساد اداری یا اقتصادی حلقه نزدیک به احمدی‌نژاد در دولت قبل بداند. بنابراین اقدامات جدید مانند بست نشینی انجام و اظهارات شدیداللحنی علیه سایر اقدامات قوه قضائیه مانند وضعیت زندانها و ... و همچنین مطالبی بسیار تند علیه برادران لاریجانی مطرح می‌شود تا فضای حاکم بر این پرونده‌ها و پیگیری‌ها بیش از آنکه حقوقی و قضائی به نظر برسد، سیاسی جلوه کند.

اینکه آیا برخی نابلدی‌های مواجهه با افکار عمومی در خود قوه قضائیه به تحقق این اهداف احمدی‌نژاد کمک می‌کند و نیز میزان این کمک‌ها خود البته بحث جداگانه‌ای است. با توجه به سابقه رفتارهای احمدی‌نژاد، همانند مکانیزم تاثیر ماده افیونی بر معتاد که به صورت مداوم باید دز مصرف آن افزایش یابد، دز رفتارها نیز باید به نحوی باشد که در مقایسه با رفتارهای پیشین او عنصر «تمایز» را دارا باشد. احمدی‌نژاد در زمینه پیشبرد این پروژه بر روی رفتار‌های هیجانی و غریزی برخی از شخصیت‌ها و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی وابسته به قوه قضائیه هم حساب ویژه‌ای باز کرده و به نظر می‌رسد در بعضی موارد چندان هم در این مورد به خطا نرفته بود! 

دوم:  جدای از موضوع «مشایی» و «بقایی»، اصل «بقا» در عرصه تعیین‌کنندگی سیاسی در ایران نیز برای احمدی‌نژاد اهمیت جداگانه‌ای دارد. او می‌داند و یا حداقل احتمال می‌دهد که علی لاریجانی یکی از مهمترین کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سال 1400 خواهد بود. در قاعده سیاست، برای تعیین‌کننده بودن اصطلاحاً باید در «وسط میدان بازی» بود؛ به بیان مصطلح سیاسی، احمدی‌نژاد اگر یک قطب اصلی کشمکش‌های سیاسی در ایران نباشد به معنای حذف او حداقل برای مدت قابل توجهی از عالم واقعی سیاست در ایران خواهد بود، لذا او از مدتی پیش که موضوع کاندیداتوری علی لاریجانی در سال 1400 بیش از پیش مطرح شد، به نحو محسوسی انتقادات و مخالفتهای خود با او را بیش از پیش برجسته کرده است. احمدی‌ نژاد به دنبال آن است که جبهه مقابل لاریجانی را خودش معرفی کند تا علاوه بر منفعتهای احتمالی ایجابی که از این مسیر می‌تواند کسب کند، «ظرفیت منفی» لاریجانی‌ها را نیز به حساب خود واریز کند. به بیان ساده‌تر، آنها که از به علی لاریجانی تمایلی ندارند و به او رای نمی‌دهند، دست‌کم یکی از گزینه‌های خود برای حمایت را احمدی‌نژاد قرار دهند!

سوم:  احمدی‌نژاد مدتهاست به دنبال جدا کردن حساب خود با جمهوری اسلامی برای دست و پا کردن سرمایه اجتماعی قابل اتکا برای خود است. او سال 88 معتقد بود که اگر در جامعه کاندیدای محبوب نظام تلقی نمی‌شد همان 13 میلیون نفر هم به موسوی رای نمی‌دادند و حداقل بخش مهمی از این آرا به 24و نیم میلیون رای او افزوده می‌شد! بخشی از تغییر رویکردهای احمدی‌نژاد در دوره دوم دولتش مانند پرداختن بیش از پیش به کوروش، نشست و برخاست با برخی هنرمندان تا جایی که تقریباً به زور عزت‌الله انتظامی را در یک برنامه با خود همراه کنند و ... به چنین تصوری از جایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد برمی‌گردد. همچنین خانه‌نشینی احمدی‌نژاد در سال 90 نیز با این تصور رخ داد که جمع زیادی از مردم پیرو این خانه‌نشینی جمهوری اسلامی را وادار به تمکین از نظر احمدی‌نژاد خواهند کرد! 

احمدی‌نژاد در چندین نوبت -از جمله در همان ماجرای خانه‌نشینی و همچنین در موضوع عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر- میزان انطباق تصور خود از سرمایه‌ اجتماعی‌اش را آزموده است اما به نظر می‌رسد همچنان تصور می‌کند در صورت پیگیری سیاست‌های اینچنینی می‌تواند حداقل بخشی از بدنه ناراضی را با خود همراه کند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top