تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/09/30 - 11:20
کد خبر: 253330

جدایی حوزه و دانشگاه ، آسیب به جوامع اسلامی

کارشناس حوزه با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه اتحاد مقدسی است، گفت: جدایی حوزه و دانشگاه باعث آسیب به جوامع اسلامی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام‌ جمال یاری سه‌شنبه شب در نشست خبری بابیان اینکه حوزه و دانشگاه هر دو رسالت بزرگی به دوش گرفته‌اند، اظهار کرد: این دو مکان برای جامعه ‌و بشریت در عرصه‌های مختلف علمی در حال تلاش هستند.

وی با اشاره به اینکه این دو حوزه بزرگ در عرصه‌های فرهنگی از قدیم فعالیت داشتند گفت: همواره تلاش بر این بود که این دو قشر از همدیگر جدا باشند و جدایی این دو هم به نفع آن‌هایی است که نظر سویی نسبت به رشد و پیشرفت در دنیای اسلام داشتند.

کارشناس حوزه بابیان اینکه جدایی حوزه و دانشگاه باعث آسیب به جوامع اسلامی می‌شود افزود: با نگاه به زندگی گذشتگان و علمای بزرگ معاصر مانند شهید مطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر متوجه می‌شویم که این‌ها علاوه بر اینکه در حوزه آموخته‌های خوبی داشتند و رشد قابل‌توجه ای در عرصه علوم حوزوی داشتند، برای آن‌ها ضروری بود که وارد عرصه دانشگاه هم شوند.
یاری بابیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت مقدسی است تصریح کرد: حوزه و دانشگاه مانند دو بالی هستند که یک پرنده تیزپرواز را می‌تواند به پرواز درآورد هم در علوم انسانی، دینی و هم در علومی که امروزه دانشگاه‌ها در این عرصه کاملاً در حال تلاش هستند.

وی با اشاره به اینکه نباید نگاهمان به این باشد که دانش حوزوی، سنتی صرف است گفت: دانشی که در حوزه امروز تدریس می‌شود، هم در امور پژوهشی و حوزوی به بخشی از نیازهای فکری، روحی، ‌تربیتی، ‌اخلاقی و اعتقادی جامعه برمی‌گردد.

کارشناس حوزه با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بگوییم‌ که حوزه علم‌ سنتی صرف است افزود: در دانشگاه علم‌ ‌نوین و مدرن این‌ها باهم تعارض دارند و هیچ تعارضی در اینجا انسان نمی‌تواند قائل شود مگر اینکه آن ‌نگاه‌های خیلی سست نظر یا تنگ‌نظر یا نگاه‌های غیر کارشناسی باشد.

یاری با اذعان به اینکه درگذشته‌های بسیار دور در حوزه دانشمندانی داشتیم‌ که امروز نظریه‌های آن‌ها در دانشگاه‌های دنیا پذیرفته‌شده خاطرنشان کرد: امروز نمی‌توانیم‌ بوعلی سینا را از حوزه جدا کرد چون در حوزه بخشی از اعظمی از مسائل عرفانی و فلسفی بوعلی سینا مطرح است و همچنین از دانشگاه هم نمی‌شود جدا کرد زیرا بخشی از طب و طبابت و حکمت بوعلی سینا در دانشگاه‌ها مطرح است.

وی تصریح کرد: حوزه در رسالت خودش بخشی از علومی که برمی‌گردد به مسائل تربیتی، انسان‌شناسی، معنوی و حتی بخشی از جامعه‌شناسی، روانشناسی را می‌تواند از نیازمندی‌های جامعه بشری مرتفع کند، پس نمی‌توانیم‌ بگوییم که سنتی صرف است.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top