تاریخ انتشار: جمعه 1396/10/01 - 23:42
کد خبر: 253417

غلامی: برخی اساتید رفتار خشکی با دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارند

وزیر علوم گفت: باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کرد اما برخی اساتید رفتاری خشک با آنها دارند و می خواهند احترام اجباری از روی ترس در این دانشجویان ایجاد کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، ظهر امروز منصور غلامی در شانزدهمین همایش سراسری دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور که در هتل خورشید مشهد برگزار شد با گرامی داشت سالگرد وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت آیت الله مفتح با بیان این که دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از اساتید و دانشجویانی هستند که علاقه‌مند به نظام، سرنوشت و اعتلای کشور در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی می‌باشند گفت: تلاش‌های آنان دستاوردهای علمی خوبی داشته که این دستاورد‌ها در سطح ملی، بین المللی و منطقه‌ای ارائه شده است.

وزیر علوم افزود: در حل مسائل کشور کارهای بسیاری در زمینه‌های فنی و تخصصی صورت گرفته است، اما انتظارات در همه مسائل به خصوص مسائل داخلی بیشتر است و باید حرکت قوی، کار وسیع و سنگین در زمینه حل معضلات داشته باشیم.

وی بیان کرد: بایدبه حل مشکلات در زمینه صنعت، توسعه فناوری و کمک به کسب و کار در زمینه علوم انسانی نیز توجه شود، مقام معظم رهبری دغدغه هایی نیز در حل مسائل اجتماعی دارند و تذکراتی در این زمینه داشته اند.

غلامی خاطر نشان کرد: گروه‌های خوبی در حال فعالیت هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های خوبی در زمینه حل مسائل کشور صورت گرفته است شاید دانشگاه‌ها خیلی دیر به موضوعات ورود پیدا کرده اند و یا با بضاعت کم به این موضوعات پرداخته اند، اما نگاه به مباحث فنی بوده است و باید این تاخیر را جبران کنند.

وزیر علوم متذکر شد: توان و موفقیت در حل مسائل با جمع شدن افراد متخصص و گروه‌های تخصصی از گرایش‌های علمی مختلف می‌تواند به موفقیت برسد.

وی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها باید کارهای گروهی را توسعه داد، چون از کار فردی چیزی حاصل نمی‌شود برخی از اساتید که به کارهای فرعی می‌پردازند برون دادهای آن‌ها مورد نقدهای قابل قبولی قرار می‌گیرد و منتقدان می‌گویند که در کارهای آنان زاویه‌های مختلفی دیده نشده است.

غلامی با اشاره به این که یکی از زمینه هایی که می‌شود با همدلی این گروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها را ایجاد کرد همین گروه‌های هم اندیشی اساتید است گفت: باید این هم اندیشی در زمینه‌های مختلفی اتفاق بیفتد.

وزیر علوم تاکید کرد: هم اندیشی اساتید منجر به شکل گیری کارهای علمی و ایده پردازی می‌شود و این اتفاقات با حضور جمع متخصص و متدین آثار و برکات بیشتری در بر خواهد داشت.

وی افزود: این نشست‌ها و تبادل نظر‌ها بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌تواند در محورهای مختلف تجربیاتی را انتقال دهد و وظایف اصلی دانشگاه‌ها کنار هم نشاندن این اعضای علمی است.

غلامی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر هدف اصلی و اساسی اساتید حضور در سر کلاس ها، انجام کار نوشتاری و بعد پرداختن به امور شخصی است و خیلی اوقات از این که کنار همکار خود چند دقیقه‌ای را بنشینند غفلت می‌کنند، چه قدر با گروه‌های دیگر و اعضای هیئت علمی و دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی صحبت و تبادل نظر اساتید داشته اند؟

وزیر علوم خاطر نشان کرد: گاهی مواقع مشاوره‌های علمی صورت می‌گیرد، اما در خصوص مسائل روز جامعه چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان این که چنانچه به نفوذ فضای مجازی در بین اقشار جامعه و به خصوص جوانان توجه کنیم می‌بینیم که می‌توانیم از فرصت هایی که در این فضا‌ها وجود دارند برای کاهش تهدیدات آن‌ها استفاده کنیم تصریح کرد: در دانشگاه‌ها باید تلاش کنیم هم اندیشی فارغ از نوع اندیشی ایجاد کنیم و اعضای هیئت علمی را کنار هم قرار دهیم کاری که در دانشگاه بوعلی سینای همدان ما ایجاد کردیم. در این دانشگاه مجموعه هم اندیشی وجود دارد که بیش از ۲۵ سال فعال است.

غلامی تاکید کرد: ما در هم اندیشی باید اصل هم اندیشی را مد نظر قرار داده باشیم و موضوعات مختلف را مطرح و در خصوص آن‌ها به بحث و مجادله بپردازیم و بعد قانع شویم.

وزیر علوم متذکر شد: اگر بین اعضای هیئت علمی بحث و مجادله در خصوص مسائل مختلف باشد می‌توانیم آثار آن را در دنیا مطرح کنیم نباید رسالت جهانی را فراموش کنیم، چون این رسالت جهانی است و وظیفه دلسوزان انقلاب این است که به فضای بزرگتر فکر کنند باید از نقطه کوچک بگذریم تا منفعت بزرگتری را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: بحثی که می‌تواند سازماندهی قوی تری ایجاد کند همین جمع‌های هم اندیشی است.

غلامی در ادامه سخنان خود در خصوص توجه به علوم انسانی گفت: در زمان های مختلف این بحث مطرح بوده اما منویات مقام معظم رهبری را در این خصوص پیش نبرده ایم. در هم اندیشی است که می توانیم در این زمینه خوب کار کنیم و مباحث مربوط به علوم انسانی را با نگاه عمیق تر و داوری به پیش ببریم. 
 
وزیر علوم گفت: خیلی از افراد با احتیاط وارد مفهوم علوم انسانی می شوند و برخی اصلا وارد این مباحث نمی شوند اما کار در علوم انسانی نیاز به استمرار دارد که باید به آن پرداخته شود. 
وی در خصوص اسناد بالادستی افزود: ما اسناد بالادستی داریم که باید در ان زمینه ها کارهایی صورت بگیرد.
 
غلامی بیان کرد: در خصوص علوم انسانی، بازنگری کتاب های این علوم و هم چنین سند اسلامی کردن دانشگاه ها به اندازه ای کار شده است که با افتخار آنها را بیان کنیم اساتید در بخش های اجرایی کارهای خوبی انجام داده اند اما به دلیل پررنگ بودن نقدها این کارها زیاد دیده نشده است چنانچه عملکردها را بررسی کنیم این اقدامات را خواهید دید هر چند که با آرمان ها فاصله داریم و نیاز به حرکت قوی و تلاش بیشتر در این زمینه ها است. 
 
وزیر علوم بیان کرد: نشست های هم اندیشی در بین اعضای هیئت علمی ماندگار خواهد بود و هم افزایی در بر دارد به همین خاطر از دبیران هم اندیشی می خواهم که در فراهم کردن زمینه های مشترک در دانشگاه ها تلاش کنند. 
 
وی تصریح کرد: در بحث موضوعات مختلف چنانچه هم اندیشی موضوعات مهم بتواند به گفتمان در بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته های مرتبط تبدیل می شود می تواند جریان فکری و هم چنین تخصصی در زمینه های مختلف به وجود آورد.
 
غلامی تاکید کرد: برون داد هم اندیشی ها مهم است و جریان پیدا کردن این هم اندیشی ها در بیرون نشست ها نیز قابل اهمیت می باشد باید از همکاران جوان نیز غفلت در این هم اندیشی ها نکرد و برای آنان چارچوب مشخصی ایجاد شود. 
 
وزیر علوم خاطر نشان کرد: خیلی از این اساتید در هنگام ورود به دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه هستند بنابراین دعوت از انان به جلسات بسیار مهم است چون باعث افزایش تعهدات آنان می شود.
 
وی در ادامه خطاب به اساتید تاکرد کرد: در دانشگاه باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کنیم برخی همکاران رفتار خشکی با آنان دارند و با این رفتار می خواهند احترام اجباری از روی ترس در
دانشجو به وجود آورند در صورتی که باید این احترام از روی علاقه مندی باشد و این ماندگار است.
 
غلامی بیان کرد: این دانشجویان در آینده قرار است امورات کشور و آموزش و پژوهش را به عهده داشته باشند بنابراین باید آنان را در یابیم تا تفکراتی سالم و اعتقادات خوبی داشته باشند و پشتیبان آرمان های انقلاب باشند.
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراسم ترحیم پرویز داوودی
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top