تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/10/03 - 10:57
کد خبر: 253542

فهیمه اکبری؛

زیر آوار!

زیر آوار!

چادرهای هلال احمر تمام شده بود بعضی از مردم شهرهای نزدیک اطراف که پس از شنیدن حادثه خود را به کرمانشاه رسانده بودند به صورت شخصی لوازم چمع آوری شده را بین مردم پخش میکردند و برای جلوگیری از شلوغی سریعا به شهر خود برمی گشتند با این حال به دلیل جمعیت بالای آوارگان چادر کم آمد

خبرنامه دانشجویان ایران: فهیمه اکبری//  زلزله آمده است. این جمله تنها جمله ای است که در عین کوتاهی یک ملت را نگران و هراسان میکندجمله ای که متاسفانه شامگاه یکشنبه 21 آبان ساعت 9:45 دقیقه تکرار شد و همه  مردم در اخبار و شبکه های اجتماعی به دنبال مرکز و عمق آن بودند، زلزله در سطح وسیعی بود وخیلی ازاستان ها و شهر های ایران لرزیده بود.

اما هنوز کسی نمی دانست مرکز زلزله یا بهتر بگویم عمق فاجعه کجاست! کم کم خبر ها کامل تر و موثق تر میشد خبرهایی از غرب کشور به گوش میرسید از شهرهای مرزی و جنگ زده از کرمانشاه، مرکززلزله شهر ازگله ی کرمانشاه به عمق 11 کیلومتر و به شدت 3/7 ریشتربود تقریبا هم اندازه ی زلزله ی بم! هنوز خبری از تعداد کشته ها ومیزان ویرانی ها نبود مردم به فکر کار و بار فردایشان بودند و خبر از مردم کرمانشاه نداشتند مردم شوکه شده بودند و بلافاصله بعد از زلزله به دنبال عزیزانشان زیر آوار میگشتندالبته تاریکی شب و اشک اجازه نمیداد بتوانند اطراف خود را واضح ببینند اما ثانیه های بعد از زلزله به اندازه ی نفس های اخر زیر آورماندگان مهم است و حیاتی، نیروهای سپاه و ارتش با دستور امام خامنه ای مبنی بر اینکه مسئولان در همین اولین ساعات با همه ی همت و توان به یاری زیرآوار ماندگان بشتابند ساعاتی بعد از زلزله وارد عمل شدند ارتش مسئولیت کمک رسانی به شهرها را بر عهده داشت و سپاه مسئول کمک به روستاها شد.

فرمانده ی کل ارتش سید عبدالرحیم موسوی و فرمانده ی سپاه سدار جعفری بلافاصله بعد از سازماندهی و برنامه ریزی برای کمک رسانی موثرتر، خود نیز وارد عمل شده و گام به گام سربازان کمک رسانی را شروع کردند  ساختمان ها ی بلند و آپارتمانی که در چند سال اخیر پا به استان ها و شهرهای کوچک گذاشته بودند سبب شده  بود آواربرداری به وسیله ی دست انسان بسیار سخت و طولانی باشد و ناچارا بولدوزرها از ساعت 4 به بعد وارد کار شده و قسمت های سنگین ساختمان ها به وسیله ی ماشین آلات جابجا شدند افرادی که از زیر آوار زنده بیرون میآمدند بلافاصله به بیمارستان های کرمانشاه، شهرهای اطراف و تهران منتقل میشدند و افراد فوت شده به وسیله ی اطرافیان ومردم به خاک سپرده میشدند.

در بسیاری از روستاهای اطراف که هنوز کمکی نرسیده بود و افرد بازمانده انگشت شمار بودند مردم بدون اخذ مجوز دفن عزیزان خود را به خاک میشپردند و گاه به دلیل کمبود کفن آن ها را به وسیله ی پرده ها ی خانه های ویران شده میپوشاندند. فرصتی برای عزاداری نبود حتی کسانی که عزیشان را از دست داده بودند برای از دست ندادن افراد بیشتر به کمک رسانی مشغول بودند البته غیر از مادرانی که در بهت و هیرت از دست دادن فرزندانشان بودند وبعد از گریه و ناله به گوشه ای خیره میشدند و حتما در دلشان میگفتند این چه بلایی بود بر سرمان آمد.

مقدار خرابی ها خیلی بیشتر از تعداد کشته ها بود زیرا زلزله به وسیله ی پسلرزه های خود به مردم هشدار داده بود و بعضی از مردم این هشدار را جدی گرفته بودند. به نیمه های شب رسیده بودیم ولی هنوز خبری از خواب یا استراحت شبانه نبود مردم در حال آواربرداری یا درمان، سردترین شب خود را صبح کردند. با گذشت زمان کمک رسانی بیشتر میشد و چادر های هلال احمر نزدیک های صبح به چشم می خورد.

صدا وسیما از طریق تلوزیون و خود مردم کرمانشاه به وسیله ی شبکه های اجتماعی صدای خودرا به مردم میرساندند و در این ساعات اولیه بیشترین نیاز خود یعنی پتو و لباس گرم را خواهان بودند  و مردم بلافاصله به جمع آوریی  پتو و وسایل مورد نیازمشغول میشدند تا جایی که ساعتی پس از صبح ترافیکی سنگین در مسیر کرمانشاه تشکیل شد و صداوسیما این ترافیک را به زیباترین ترافیک تشبیه کرد. آواربرداری همچنان ادامه داشت  ولی خیلی فایده ای نداشت چون افرادی که پس از چند ساعت زیر آوار مانده بودند دیگر هوایی برای نفس کشیدن نداشتند و به ناچار باید تمام توجهات به سمت اقلام مورد نیاز بازماندگان میرفت مردم از حالت شوک در آمده بودند و با قبول حادثه ی پیش آمده مشغول تهیه ی وسایل و پیدا کردن چادربرای گذراندن شب بودند.

چادرهای هلال احمر تمام شده بود بعضی از مردم شهرهای نزدیک اطراف که پس از شنیدن حادثه خود را به کرمانشاه رسانده بودند به صورت شخصی لوازم چمع آوری شده را بین مردم پخش می کردند و برای جلوگیری از شلوغی سریعا به شهر خود برمی گشتند با این حال به دلیل جمعیت بالای آوارگان چادر کم آمد و خانوادهابه صورت شریکی از چادر استفاده کردند. هوا در حال تاریک شدن بود و غمانگیز ترین غروب کرمانشاه سپری شد هنوز خبری از وصل شدن آب و برق نبود البته خانه ای هم نمانده بود تا بتوان از آن ها استفاده کرد.

صبح روز بعد چند ماشین با بلندگو در خیابان ها میچرخیدند و سفر رئیس جمهور به کرمانشاه را خبر میدادند آقای روحانی عصر سه شنبه 23 آبان دو روز پس از زلزله برای بازدید از مردم آسیب دیده وارد کرمانشاه شد وی بعد از بازدید از مردم در بیمارستان شهید طالقانی حضور پیدا کرد و از مصدومان زلزله ی عیادت کرد واز ماشینش به مردم گل میداد تا همدردی خود را اعلام کند وی با قدردانی از از نیروهای مسلح به خاطر کمک رسانی قول وام های بلاعوض را به مردم کرمانشاه داد و بعد از بازدید از نقاط مختلف زلزله زده به تهران بازگشتند. با گذشت زمان تعداد کشته ها به صورت قطعی بالای 600 نفر گزارش شد که البته به گفته ی فرماندار کرمانشاه به دلیل دفن بسیاری از مردم بدون اخذ مجوز تعداد کشته ها بیش آمار اعلام شده میباشد.

چندروز بعد  مردم شاهد کامیون هایی در حال چرخ زدن در سطح شهربودند موکب هایی که در پیاده روی اربعین در مسیر کربلا برای مردم غذا درست میکردند بلافاصله بعد از زلزله با تمام خستگی و بدون منت مستقیما به کرمانشاه آمده بودند تا برای زلزله زدگان غذا درست کنند، بعضی از نقاط شهر ها و روستاها نیز شاهد آمدن وکمک رسانی ورزشکاران وبازیگران و افراد معروف بودند که حضورشان نه فقط برای کمک های مادی بلکه ابراز محبت و همدردی نیز بود متاسفانه حادثه ی زلزله خانه های امید مردم را نیز به همراه خانه های آجریشان ویران میکند و یکی از اقداماتی که باید انجام شود گذاشتن جلسات مشاوره و ایجاد اشتغال برای زلزله زدگان است که البته این برنامه برای روزهای آینده باید برنامه ریزی میشد و البته  ناگفته نماند که چند گروه از روز دوم برای تدریس و بازی با کودکان وارد روستاهای کرمانشاه شده بودند و در چادر ها و کوچه و خیابان مشغول بازی و تدریس به ان ها شدند.

با گذشت زمان به روز های سرد پاییزی نزدیکتر می شدیم و سوز سرما هنگام شب بیشتر می شد بخش هواشناسی اخبار شبانگاهی خبر از برف و باران داد ناخود آگاه همه ی فکر ها به سمت کرمانشاه رفت و اینکه آیا چادر ها میتواند جوابگو باشد یا خیر که البته جوابش خیر بود چون همان شب بارندگی شدیدی در کرمانشاه صورت گرفت و چادرها نا نیمه خیس شد و حتی قسمتی از آب به داخل چادر ها نفوذ کرد ارگان های دولتی و کمپین های کمک های مردمی سریعا به فکر خریداری کانکس افتادند و سعی داشتند قبل از ورود برف هر خانواده یک کانکس داشته باشد یاری مردم ایران در این کمک های نقدی و غیر نقدی مثال زدنی بود و تقریبا چندین میلیارد تومن برای این مهم جمع آوری شد و در شهرها وروستاها بین مردم در حال توزیع بود تا مردم از سرمای برف و سوزهای زمستانی که در روزهای آینده در راه بود در امان باشند افراد و شخصیت های مختلفی برای ابراز همدردی و دلایل مختلف به کرمانشته می آمدند اما خبر آمدن حضرت آیت الله خامنه ای نیز شایعه شده بود، 28 آبان رهبرانقلاب اسلامی به قصد بازدید و همدردی راهی کرمانشاه شدند و وانتی که یک بلندگو پشتش بود مردم را با خبر از آمدن رهبر می کرد موکب دارانی که به عشق  امام حسین و ولایت 10 روز در مسیر کربلا خدمت رسانی کرده بودند زودتر از مردم برای استقبال به میدان شهر آمدند ایشان بعد از دیدار و به آغوش کشدن مردم داغدیده دقایقی برای مردم سخنرانی کردند و  پس از دیدار مردم و شنیدن مشکلاتشان به روستاهای اطراف سفر کردند و به دلجویی از  مردم  داغدیده اعم از شیعه و سنی پرداختند. ایشان برای جلوگیری از کندشدن کمک رسانی به دلیل شلوغی و مسائل امنیتی بعد از چند ساعت از کرمانشاه خارج شدند و به تهران بازگشتند.

فرمانده ی کل ارتش جمهوری اسلامی صبح امروز با حضور مجدد در مناطق زلزله زده از استمرارمکمل های پزشکی استقرار کانکس های حمام و سویس های بهداشتی خبر داد و از فرستادن 50 کانکس از طرف ارتش خبر داد همچنین ست های حمام و سرویس های بهداشتی در روستاها توسط سپاه در حال انجام است اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران از ایجاد 3000 سکو برای نصی کانکس برای زلزله زدگان کرمانشاه خبر داد که بیشتر آن ها نصب شده و منطقه به اسکان موقت رسیده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top