تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/10/03 - 16:33
کد خبر: 253581

چرا مردم به رجیستری موبایل بی‌اعتمادند؟

طرح رجیستری از ۲۸ مهرماه وارد فاز اجرایی شده است، اما شواهد بازار از اوضاع نه چندان مناسب این طرح حکایت دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛ طرح «رجیستری گوشی تلفن همراه» پس از 11سال وقفه، سرانجام در دولت دوازدهم کلید خورد تا این بازار سر و سامان بگیرد و از جنس قاچاق خالی شود. این طرح از 28 مهرماه وارد فاز اجرایی شده است اما شواهد بازار از اوضاع نه چندان مناسب این طرح حکایت دارد.

بر این اساس، رصد بازار موبایل نشان می‌دهد رغبت مردم برای خرید تلفن همراه کاهش یافته و تنها به بازار سرکی می‌کشند تا از آخرین قیمت‌ها مطلع شوند؛ دلیل این امر را می‌توان در بی‌اعتمادی مردم به فروشندگان و نیز عدم آگاه‌سازی آنها در خصوص طرح رجیستری جست‌وجو کرد چراکه به دلیل نبود فرهنگ‌سازی در خور توجه، مردم اطلاعات چندانی نسبت به طرح ندارند؛ همین امر خریداران را بر سر دوراهی خرید و یا عدم خرید گوشی‌های تلفن همراه قرار داده و نمی‌دانند چه تصمیمی بگیرند.

البته این قضیه به نوبه خود موجب بروز مشکلاتی برای فروشندگان گوشی‌های تلفن همراه نیز شده است چراکه دیگر بازار موبایل را به صرفه نمی‌دانند و از بی‌رمقی آن گلایه‌مندند. دلیل رکود حاکم بر بازار موبایل پس از اجرایی شدن طرح رجیستری را از فروشندگان گوشی‌های تلفن همراه جویا شدیم؛ اکثریت غریب به اتفاق آنها معتقدند، نبود آینده‌ای روشن از طرح رجیستری نه تنها موجب بی‌رمقی بازار موبایل شده بلکه موجب بی‌اعتمادی مردم نیز نسبت به این طرح شده است؛ چراکه برای آنها به خوبی مشخص نیست اجرای این طرح چه سرنوشتی را برای گوشی‌های جدید در پی خواهد داشت.

اما مقصر این اتفاقات کیست؟ چرا فرهنگ‌سازی به درستی انجام نمی‌گیرد؟ مردم باید به چه منابعی رجوع کنند تا بتوانند پاسخ تمامی پرسش‌های خود را بیابند؟ در این زمینه می‌توان به جرات، انگشت اتهام را به سوی «وزارت ارتباطات» نشانه گرفت زیرا ابزار این اطلاع‌رسانی‌ها را در اختیار دارد اما در این زمینه کوتاهی می‌کند. در واقع، این وزارتخانه به راحتی می‌تواند از طریق سامانه پیامکی که هیچ هزینه‌ای برایش ندارد، این موضوع را به درستی به دست مردم برساند اما کم‌کاری این وزارتخانه، به مشکلات مردم و فروشندگان دامن زده است.

از سوی دیگر نیز متاسفانه در سطح شهر هیچ نشانی از اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمومی به صورت گسترده و در جهت اجرای هرچه بهتر طرح رجیستری به چشم نمی‌خورد که همین امر نیز بر بار مشکلات افزوده است. طرح رجیستری به همت وزارت ارتباطات و با کمک رسانه ملی قابل شفاف سازی برای عموم مردم است تا از مزایا و امکانات اجرای این طرح آگاه شوند.

پروژه رجیستری یک طرح ملی است و افراد زیادی در این طرح دخیل هستند اما وزارت ارتباطات به جای آنکه از تمام ابزارهای تبلیغاتی در جهت فرهنگ‌سازی هرچه بهتر این پروژه و در نهایت پیشرفت مناسب این پروژه کمک کند، تنها اکتفا کرده به این جمله که «مردم فعلاً گوشی نخرند»؛ آیا با این اوضاع می‌توان به رخت بستن قاچاق از بازار گوشی‌های تلفن همراه امیدوار بود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top