تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/10/05 - 12:39
کد خبر: 253747

شهر هوشمند اسم رمز افزایش کیفیت‌ زندگی شهروندان

نجفی‌ گفت: شهر هوشمند اسم رمز فعالیت‌هایی است که مدیریت شهری برای افزایش کیفیت‌ زندگی شهروندان طراحی و اجرا می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاح‌ سومین کنفرانس‌ ملی‌ شهر سایبر‌ی ‌با حضور نجفی شهردار تهران‌ و  طیبی‌ رئیس جهاد دانشگاهی‌ در دانشکده مدیریت‌ دانشگاه تهران برگزار شد‌.

محمدعلی نجفی در این همایش با اشاره به اینکه‌ انسان عصر‌ حاضر‌ با تحولاتی‌ مواجه شده است‌ که سرعت این تحولا‌ت هیچگاه‌ تا این حد‌ زیاد نبوده است، گفت: این تحولات و تکامل‌ در فناوری اطلاعات‌ اداره شهرها‌ را هم تحت تأثیر‌ قرار داده است‌. فناوری اطلاعات همه وجوه‌ زندگی‌ انسان را در بر گرفته است تحول شگرف‌ در فناوری اطلاعات در ابعاد گوناگونی‌ از زندگی انسان حضور دارد‌؛ در بُعد‌ اقتصادی به خلق‌ راه‌های جدید تولید‌ و کسب‌ درآمد منجر شده و در بُعد‌ اجتماعی شاهد افزایش حیرت‌آور ادغام‌ فرهنگ‌ها و تولید خرده‌ فرهنگ‌ها هستیم‌، همچنین تهاجم فرهنگی و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به زندگی خصوصی انسان از ابعاد اجتماعی دیگر تکامل فناوری است.

شرایط‌ فرهنگی و اکوسیستم‌ داخلی مبنای ساخت شهر سایبری
نجفی با ذکر این مطلب که شهر هوشمند امروز به عنوان یک هدف قابل دسترس در شهرهای جهان مطرح است، گفت: شهر هوشمند یک راه حل عمومی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان است با این امید که بتوانیم به شهری پایدار دست یابیم. ضمناً راه‌حل رسیدن به شهر هوشمند را باید متناسب با شرایط‌ فرهنگی و اکوسیستم‌ داخلی خود به دست بیاوریم‌ نباید یک فرمول و نسخه واحدی‌ را برای همه شهرهای جهان تجویز کرد.

شناسایی مشکلات اولین شرط تحقق شهر هوشمند
نجفی اولین شرط تحقق شهر هوشمند را شناسایی مسائل و مشکلات شهر خواند و افزود: نکته اول در طراحی شهر هوشمند شناسایی‌ دقیق مشکلاتی است که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید. نکته دوم در رسیدن به شهر هوشمند مدیریت‌ یکپارچه‌ شهری است، دسترسی به یک دستگاه و یا ارگان در شهری که مدیریتی‌ یکپارچه در آن حاکم نیست، صورت نمی‌گیرد‌. شهر هوشمند و مدیریت‌ یکپارچه‌ دو روی یک سکه هستند که تحقق یکی از آنها منوط‌ به پیگیری‌ و حل دیگری است.

وی با بیان اینکه کلیدی‌ترین نقش در رسیدن به شهر هوشمند به عهده شهروندان است، گفت: با مجموعه اطلاعاتی که از شهروندان گرفته می‌شود و تأثیر‌اتی که مردم در فرهنگ و اقتصاد یک شهر می‌گذارند می‌توان مدل شهر هوشمند مخصوص هر شهر را ترسیم کرد. شهروندان سلول‌های بنیادین‌ زیست شهر هستند که اگر نسبت به شهر هوشمند و زندگی در آن اطلاعاتی نداشته باشند این طرح موفق‌ نمی‌شود. شهر هوشمند منجر به تسریع‌ فعالیت‌ها، شفافیت‌ در ساز و کارها‌ و مبارزه با فساد اداری می‌شود شهر هوشمند به شهر شیشه‌ای، شهر شفاف منتهی‌ شده و رسیدن به عدالت اجتماعی را آسان می‌کند.

شهردار تهران با ذکر این مطلب که در بُعد‌ حکمرانی‌ تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی‌ باید مشارکت داشته باشند گفت: در بُعد‌ عملیاتی و اجرایی‌ بازار فناوری اطلاعات مطرح است. شرکت‌های نوپا‌ و دانش‌بنیان باید مشارکت کنند و مدیریت شهری با ایجاد یک فضای رقابتی از این مشارکت استفاده مطلوب را داشته باشد می‌توان گفت شهر هوشمند اسم رمز مجموعه فعالیت‌های مفیدی است که مدیریت‌ شهری‌ برای افزایش کیفیت‌ زندگی شهروندان به کمک دیگر نهادها و شرکت‌های علمی طراحی و اجرا می‌کند.

وی یکی از آفات‌ بزرگ طرح‌های کشور‌ را وابستگی زیاد آنها به نسخه‌های ترجمه‌ای و خارجی دانست و گفت: مدلی که در طراحی شهر هوشمند به دنبال آن هستیم بر پایه مختصات فرهنگی و اجتماعی خودمان است.

اجرای طرح شهر هوشمند در گرو چابک سازی شهرداری
شهردار تهران با اشاره به سیستم اداری شهرداری تهران گفت: سیستم شهرداری شهر تهران به حدی پیچیده‌ است که هم پوشانی‌ زیادی بین ارگان‌های آن مشاهده می‌شود، سیستم اداری بسیار کندی در شهرداری وجود دارد که به گسترش‌ فساد دامن زده و دیوان‌سالاری‌ عجیبی را بر آن حاکم گردانیده‌ است لذا اگر موضوع چابک‌سازی شهرداری حل نشود مسئله شهر هوشمند نیز حل نخواهد شد از طرفی شهرداری تهران‌ با 68 هزار و 400 نفر کارمند با کارآیی پایین روبرو است که برای حل آن به طراحی یک شهر هوشمند نیاز داریم.

نجفی‌ به تشکیل‌ دبیرخانه و ستادی‌برای مدیریت‌ و اجرای‌ شهر هوشمند اشاره‌ کرد و گفت: وظیفه‌ این مجموعه پیگیری اقداماتی است که شهرداری باید انجام دهد و با سایر مجموعه‌ها همکاری داشته باشد‌. یک تصمیم مشترک‌ با مدیریت‌ شهری جزیره‌ کیش انجام شد تا فعالیت‌های مشترکی مبنی بر توسعه فناوری اطلاعات را داشته باشیم‌. کیش می‌تواند به عنوان پایلوت‌ محلی برای تست ساز و کارهای اداری شهرداری باشد‌ همچنین 100 پروژه شهری را تا 2 ماه آینده ارائه خواهیم داد تا با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی‌ اجرایی گردد‌.

نجفی در پایان ابراز امیدواری کرد که شهروندان از دستاورد‌های این کنفرانس‌ بهره‌مند شده و به زودی شاهد شهر هوشمند باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top