تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/09 - 12:01
کد خبر: 254150

ضرب‌ و شتم دختر دانشجوی ایرانی چگونه انجمن اسلامی لندن را متحول کرد؟

بشیر بی‌آزار گفت: درواقع واکنش به هتک حرمت دانشجوی مسلمان ایرانی سرمنشأ تحولات انجمن اسلامی لندن شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روایت آن‌روزها از زبان دانشجویان ایرانی مقیم خارج احتمالاً برگ کمتر گفته‌شده‌ی روایت‌های بعد از انتخابات هشتاد و هشت است. برای همین به سراغ «بشیر بی‌آزار» رفتیم؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مقیم لندن. تا برایمان از التهاب آن روزها کیلومترها دورتر از جغرافیای ایران تعریف کند. آقای دبیرکل عصر یک روز زمستانی مهمان خبرگزاری دانشجو بود و از خاطراتش برایمان گفت. آن‌چه در ادامه می‌خوانید چکیده‌ای است از همین گفت‌وگو.

وی در ابتدا در مورد نحوه ورود به انجمن اسلامی لندن گفت: پس از گرفتن مدرک کارشناسی از دانشگاه علوم سیاسی علامه و کارشناسی ارشد در رشته روابط بین الملل از دانشگاه حیدرآباد هند، به لندن رفتم. آنجا در دانشگاه کینگستون، رشته فیلمسازی شروع به تحصیل کردم و بعد از انتخابات سال88 وارد انجمن اسلامی شدم.

وی ادامه داد: انجمن اسلامی لندن از قدیمی‌ترین تشکل‌های دانشجویی اروپا است که سابقه فعالیتهای آن به پیش از انقلاب باز می گردد و شاید جزو معدود انجمن اسلامی‌هایی باشد که دارای تشکیلات و تاریخچه تشکیلاتی است. اعضای انجمن اسلامی در ساختمان کانون توحید لندن که یک مرکز خیریه بوده و با انجمن اسلامی ممزوج شده مشغول فعالیتند.

وی درمورد چگونگی دبیر شدن خود در انجمن اسلامی لندن گفت: پس از عضویت من در انجمن چیزی نگذشت که انتخابات برگزار شد. من هم در این انتخابات به عنوان دبیر انجمن اسلامی لندن رأی آوردم این در حالی بود که طیف ساکن در انجمن لندن و کانون توحید از نظر ما ضدانقلاب تلقی می شدند و امثال آقای مهاجرانی و سروش و جلایی پور و کدیور را در برمی گرفتند، اما اینکه با وجود این اقلیتی که انجمن اسلانی لندن را مصادره به مطلوب کرده بودند و جهت مقاصد اهداف خود آنجا فعالیت می کردند من چگونه دبیر شدم باید گفت ابتدا لطف خداوند بود و سپس دلیل مهمی که وجود داشت این بود که اعضای حاضر در انجمن اسلامی که تعدادشان محدود هم بود همگی سابقه دودوره دبیری را داشتند و طبق قوانینی که در اساسنامه آمده بود بیش از دو دوره اجازه دبیر شدن را نداشتند، این شد که من توانستم اکثریت آراء برای دبیری را به دست آورم.

وی افزود: فضایی که آن زمان و در واقع می‌شود گفت در طی سی و چندسال تا ورود من به انجمن اسلامی لندن حاکم بود، فضایی غیرانقلابی بود و افرادی که در این فضا فعالیت می کردند افراد محدودی بودند که در را برای حضور پررنگ دانشجویان انقلابی را در انجمن اسلامی بسته بودند. بنابراین جایی برای حضور افراد انقلابی و ارزشی در این تشکل دانشجویی وجود نداشت و بالعکس افرادی مثل احمدسام مسئول پیشین روزنامه اطلاعات هفته ای یک روز،جلسات سعدی‌خوانی در انجمن داشت. وی در پوشش این جلسات در جهت اهداف و مقاصد خود سخنرانی می‌کرد. یا فردی مثل عطاءالله مهاجرانی به تفسیر قرآن به صورت هفتگی در کانون توحید مبادرت می‌ورزید. در کل می‌توان گفت مدیریت انجمن اسلامی لندن در دست طیف چپ آن زمان که الان ماهیت ضدانقلابی شان مشخص شده، بوده است. برای مثال فضا به گونه ای بود که یکبار بعد از انتخابات 88 خاتمی برای سخنرانی به لندن آمده بود و مسیح علی نژاد با وقاحت عکس رهبری را از دیوار برداشت و پرتاب کرد. از این دست بی حرمتی ها به نظام جمهوری اسلامی در زمان مدیریت آنان کم نبود.

بشیر بی آزار تصریح کرد: یکی از کارهایی که بعد از دبیر شدن در انجمن لندن انجام دادم این بود که سخنرانی‌ها و جلسات هفتگی طیف غیرانقلابی را حذف کرده و جایگزین آن جلسات و سخنرانی ها و برنامه های ارزشی و انقلابی قراردادم. پیش از من دایره فعالیتها بسیار بسته بود و غیر از معدود فعالیتهایی که صلاحدید خودشان بود کار دیگری انجام نمی شد اما ما فعالیتهای انجمن اسلامی را همه‌جانبه کرده و در بعد فرهنگی، علمی ، هنری نیز علاوه بر سیاسی فعال کردیم.

وی گفت: اما این موضوع که جرقه اصلی تحولات و تغییر مسیر اصلی انجمن اسلامی لندن از کجا زده شد بازمی‌گردد به چندماه بعد از انتخابات88 که انگلیسی ها طی حرکتی اسلام ستیزانه به یکی از دانشجویان دختر ایرانی در خیابانهای لندن حمله کردند تا حجابش را دربیاورند و زمانی که با مقاومت وی روبرو شدند او را مورد ضرب و شتم قرارداده و خونین و مجروح در خیابان رها کردند. پس از این موضوع به صورتی غیراخلاقی در ایران اخبارش منتشر می شود و عکس آن بیرون می آید، تحت عنوان ضرب و شتم دانشجوی ایرانی در انگلیس اخبار آن به صورت گسترده پخش می‌شود.

دبیر اسبق انجمن اسلامی لندن در ادامه توضیح داد: پس از این اتفاق، بنده به عنوان دبیر انجمن اسلامی لندن با سایت تابناک مصاحبه داشتم و نسبت به این موضوع واکنش نشان دادم و دو نکته را مطرح کردم: "یکی اینکه انجمن اسلامی دانشجویان در لندن چنین اتفاقی را محکوم می‌کند و دوم اینکه وقتی چتین اتفاقی رخ می‌دهد و به یک خانم محجبه به صورت نژادپرستانه حمله می کنند دلیل و تقصیرش با دولت انگلستان است که سیاستهای اسلام هراسانه را تعریف می‌کند." این سخنان به مذاق افرادی که طیف ضدانقلاب بودند خوش نیامد و از طرفی برخی آقازاده‌هایی که در لندن زندگی می کردند و هنوز هم آنجا هستند و من اسمشان را نمی برم، از این حرف ناراحت شده و با من تماس گرفتند که چرا تقصیر را به دولت انگلیس نسبت دادی؟ من در جواب پرسیدم که مگر شما وکیل وصی انگلیس هستید؟

وی در ادامه اذعان داشت: به دلیل سخنان من در واکنش به حمله به دانشجوی محجبه ایرانی طیف ضد انقلاب که هنوز در انجمن اسلامی حضور داشتند بنده را به استیضاح کشیدند و خواهان عزل من شدند، در رأی گیری ای که انجام شد، با اختلاف یک رأی عزل نشدم. اما پس از اینکه رأی به ماندگاری گرفتم استیضاح و رأی به عزل یکی از اعضا را برگزار کرده و اتفاقا رأی به عزل او داده شد و عزل شد، پس از آن در جلسات هفتگی این رأی گیری ها را ادامه داده و یک به یک تمام اعضای غیرانقلابی که از پیش در انجمن بودند عزل شدند، در واقع حذف و اضافه انجام شد، ریشه افراد ضدانقلاب که کانون را پاتوق خود کرده بودند کنده شد. افراد انقلابی و ارزشی ای که قبلا حضورشان منع می شد، وارد فضای انجمن اسلامی شدند و با جذب نیروی جدید زیادی روبرو شدیم.

بشیر بی آزار تصریح کرد: درواقع این واکنش به هتک حرمت دانشجوی مسلمان ایرانی سر منشأ تحولات انجمن اسلامی لندن شد و مسیر این تشکل پس از سالها به مسیر درست، اصیل و اصلی خود بازگشت. بعد از عزل این افراد به تغییر اساسنامه همت گماشتیم و تغییراتی من جمله اضافه کردن بند اصل التزام عملی به ولایت فقیه را که قبل از آن نبود، در اساسنامه گنجاندیم تا عضوگیری ها دیگر مانند قبل نباشد و از طرفی فرمی را مهیا کردیم تا افرادی که برای عضویت می آیند این فرم را امضا کرده و بعد از،آن عضو شوند. افرادی که در دوران حضور طیف ضدانقلاب منفعل شده بودند به انجمن اسلامی بازگشتند و بعد از سی و چندسال طی پروسه ای 7-8ماهه توانستیم مسیر انجمن اسلامی را در جهت اصلی خود که مدت‌ها از آن بازمانده بود بیاندازیم. به طوریکه تا به امروز در همان مسیر باقی مانده و فعالیتهایش دوچندان شده است.

وی ادامه داد: چندنکته را درباره وقایع مربوط به سال 88و حضور افراد غیرانقلابی باید مطرح کنم، یکی از آنها این که: بورسیه هایی که در دوران آقای خاتمی انجام شد به گونه ای ساماندهی شده بود تا افرادی خاص بورسیه و به خارج از کشور فرستاده شوند و در نهایت همان افراد به عنوان اعضای تشکلی انجمن اسلامی و طیف چپ در لندن به فعالیت بپردازند.

نکته بعدی اینکه اگر در ایران بعد از انتخابات88 دوران فتنه و اغتشاشات وجود داشت در انگلیس و تمام دنیا چنین اتفاقاتی بود، منتها در انگلیس با افراد محدود ولی شدیدتر رخ می داد، چرا که مخالفان نظام هیچگونه نگرانی ای نداشتند و هرچه می‌خواستند می‌گفتند. کاری که من قبل از دبیر شدن و بعد از انتخابات 88انجام دادم مناظره ای بود که در کانون توحید برای اثبات عدم تقلب در انتخابات با علیرضا علیرضایی که هم اکنون نیز در انگلیس ساکن است و گاهی برای برنامه جهان آرا به دعوت آقای یامین پور می آید. غرض اینکه در انگلیس هم فضا بعد از فتنه به مانند ایران بود و شدیدترین اتفاقاتی که توسط طرفداران موسوی انجام شد یکی روز عاشورای88و دیگری راهپیمایی روز قدس بعد از انتخابات بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top