تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/09 - 12:09
کد خبر: 254151

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه به مناسبت ۹ دی

در بخشی از این بیانیه آمده است: وضعیت اقتصادی کشور درسال‌های پس از فتنه 88 وارد فاز جدیدی شد. فتنه 88 و شکست دوباره دشمن در براندازی نظام موجب شد تا به مانند گذشته دشمن شکست خورده از حربه تحریم استفاده کند. تحریم‌هایی که دشمنان نظام اسلامی به صراحت از آن به عنوان تحریم‌های فلج کننده برای دفاع از حقوق آزادی شهروندان معترض نام می‌بردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی به مناسب حماسه نهم دی ماه بیانیه ای را صادر کرد.

متین این بیانیه را در ادامه میخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

رهبرمعظم انقلاب: « مسئولین، این حضور مردمی را به حساب گلایه نداشتن آن‌ها از فعالیت‌های ما مسئولین نیاورند؛ مردم گله‌مندند؛ مردم با تبعیض و کم‌کاری و بی‌اعتنایی به مشکلات، میانه‌ای ندارند.» در دیدار مردم آذربایجان 95/11/27

وضعیت اقتصادی کشور درسال‌های پس از فتنه 88 وارد فاز جدیدی شد. فتنه 88 و شکست دوباره دشمن در براندازی نظام موجب شد تا به مانند گذشته دشمن شکست خورده از حربه تحریم استفاده کند. تحریم‌هایی که دشمنان نظام اسلامی به صراحت از آن به عنوان تحریم‌های فلج کننده برای دفاع از حقوق آزادی شهروندان معترض نام می‌بردند.

اما اکنون 8 سال از تحریم‌های فلج کننده آمریکا  و دولت‌های مستکبر غربی می‌گذرد. در این سال‌ها تحریم‌های شدیدی که بر مبادلات پولی و بانکی، نظامی، صنعت نفت و... ایران وضع و سبب تاثیراتی همچون نوسانات شدید ارزی و کاهش بیش از نیمی از صادرات نفت ایران شد. تورم بالا و کاهش شدید منابع بانکی داخلی موجب افزایش فشار اقتصادی به مردم گردید. رهبرمعظم انقلاب که از سال 86 مکرر به حربه دشمن برای افزایش فشار اقتصادی به مردم تاکید می‌کردند با تدبیر خود در سال 92 سیاست‌های اقتصادمقاومتی را برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان نظام اسلامی، برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ نمودند.

در این سال‌ها نیز ایشان مکرر  خصوصی و علنی از دستگاه‌های مسئول مطالبه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به انجام رساندند اما ضعف مدیریتی مسئولان، وابسته کردن کشور به قراردادهایی همچون برجام و سرمایه‌گذاری خارجی که ثمره نگاه برون‌زای دولتمردان بود، موجب شد تا برنامه‌ای مدون و درون‌زا برای حمایت و راه‌اندازی مراکز تولیدی کشور در دستور کار دولتمردان قرار نگیرد. بر اثر این سیاست دولت رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور تشدید و مراکز تولیدی کشور را بیش از گذشته افزایش داد که نتیجه آن افزایش بیکاری و کاهش صادرات و افزایش واردات در کشور شد.

بدون شک مردم ایران در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن نشان دادند که همیشه در کنار نظام اسلامی برای حمایت از آن، سخت‌ترین فشارها را تحمل می‌کنند اما آنچه که بیش از همه موجب اذیت و سختی آن‌ها می‌شود، بی‌تدبیری در حل مسائل، اشرافیت و فساد مسئولین است. اگر مردم تجمعاتی را برای اعتراض به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی را برگزار کرده‌اند، برگرفته از همان رنج مردم از بی‌تدبیری، فساد و اشرافیت مسئولین است.

متاسفانه بودجه 97 از همین ضعف در تدبیر دولت دوازهم است. دولت دوازدهم به دلیل کسری بودجه که در سال 96 گریبانگیر آن شده است، برخلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون برنامه ششم توسعه، در بودجه 97 اقدام به افزایش 50 درصدی بنزین و قطع یارانه بیش از 20 میلیون نفر کرده است چراکه در دو قانون فوق از عبارت «شیب ملایم» برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیان شده است.  در واقع با توجه به شرایط کشور، حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی امری مثبت برای جبران کاهش کسری بودجه دولت و حمایت از اقشار ضعیف است اما یقینا افزایش یک باره 50 درصدی بنزین و افزایش 30 درصدی گازوئیل در ماده 18 بودجه 97، برخی تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

یکی از تبعات مهم این افزایش، تورم زیادی در بخش حمل‌ونقل است که تورم روانی را در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد می‌کند. این تورم موجب افزایش فشار اقتصادی بر جامعه، بخصوص دهک‌های پایین جامعه می‌گردد. علاوه براین تأثیر افزایش محسوس قیمت بنزین بر کنترل مصرف، محدود و موقتی بوده و بعید است بیش از یک سال به طول بیانجامد. همان‌طور که به‌رغم افزایش قیمت و رشد ۲ درصدی مصرف بنزین در سال ۹۴، شاهد رشد ۵.۵ و ۸ درصدی مصرف این فرآورده نفتی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بودیم.

به همین جهت شورای دانشکده اقتصاد این تشکل با بررسی و مطالعه و همچنین مشورت با کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد جهت تقلیل تاثیر کاهش تورمی افزایش بنزین و حمایت از اقشار کم درآمد پیشنهاد سهمیه بندی و افزایش قیمت پلکانی را ارائه  می‌کند:

بخش مهم  این طرح احیای کارت هوشمند سوخت و عرضۀ ماهانه ۸۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به هر خانوار و همچنین عرضۀ بنزین باقیمت ۲۰۰۰ تومان برای مصارف بالاتر از ۸۰ لیتر در ماه است که یقینا دولت باید در کنار آن از گسترش  استفاده از جایگاه‌های CNG و مصرف کننده‌های CNG نیز حمایت نماید تا مردم بتوانند با استفاده از این سوخت نیاز خود را به طور مرتفع کنند. در صورت اجرایی شدن این بسته سیاستی علاوه بر تحقق نسبی اهداف درآمدی دولت از این محل (حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان)، از طرفی اثرات تورمی و فشار اقتصادی بر دهک‌های پایین جامعه کاسته می‌شود و از طرفی دیگر شاهد اصلاح الگوی مصرف به‌صورت گسترده‌تر و بلندمدت‌تر خواهیم بود.

در پایان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی به نمایندگی از جنبش دانشجویی مسلمان ضمن گرامی‌داشت یوم الله 9 دی ماه 88 که به عنوان نماد ایستادگی و بصیرت مردم در برابر فتنه‌گران شناخته می‌شود، اعلام می‌کند که از هرگونه مطالبه‌گری مردمی در حوزه مسائل اقتصادی که به صورت قانونی شکل گیرد، حمایت می‌کند اما در مقابل هرگونه سوءاستفاده عناصر ضدنظام نیز ایستادگی می‌کند و اطمینان داریم که مردم معترض به مشکلات و فشارهای اقتصادی همانند 9 دی 88 صف خود را از هرگونه عناصر ضدنظام و رهبری جدا خواهند کرد و خود با افرادی که شعارهای ساختارشکنانه می‌دهند مقابله خواهند نموند و این مردم هستند که از فتنه‌گران سال 88 طلب کارند و آن‌ها و مسئولین دولت‌های حال و گذشته باید پاسخگوی معضلات امروز کشور باشند.

والعاقبه للمتقین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top