بسیاری از استارتاپها جاهطلبیهای زیادی دارند و هدفشان رسیدن به ایدهها و آرمانهای بزرگ است. و این برای جلسات طوفان فکری و افزایش روحیه تیم فوق العاده است، اما در دراز مدت موجب از دست رفتن تمرکز میشود. استارتاپهایی که فاقد تمرکز و هدفی برای انجام کارها هستند، اغلب با یک دست چند هندوانه بلند میکنند و آنقدر کار سر خودشان میریزند که در نهایت به پایان خط میرسند.
برای استارپها مهم است که در مراحل اولیه پراراده و مصمم باشند، بیش از حد فکر کردن و تجزیه و تحلیل نیز میتواند نتیجه معکوس داشته باشد و ضررش بیشتر از منفعتش باشد. تمرکز بیش از حد بر روی جزییات میتواند منجر به فلج تحلیلی یا ‘analysis paralysis’ شود و شرکت شما فرصتهای رشد و پیشرفت را از دست بدهد. بخشی از شروع یک استارتاپ درک این موضوع است که بهرحال ریسک و خطر وجود دارند، روشن فکر و آماده حرکت باشید و استراتژی مربوط به نام تجاری و بازاریابی خود را در صورت لزوم تنظیم نمایید.
این که نسبت به کسب و کار نوپای خود شور و علاقه داشته باشید و بخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، فوقالعاده است، اما وقتی کسی علاقه خاصی به آن نشان نمیدهد، باید این موضوع را بپذیرید. این که دیگران را متقاعد کنید تا روی کسب و کار نوپای شما سرمایهگذاری کنند در حالی که هیچ علاقه و اشتیاقی به آن ندارند، مثل این است که نمیخواهید هیچ کار مثبتی انجام دهید. انرژی خود را روی سرمایهگذارانی متمرکز کنید که به شرکت شما علاقمند هستند و میخواهند شاهد موفقیت آن باشند این موضوع در دراز مدت نفع بیشتری برای شما به دنبال خواهد داشت.
بازخورد مشتری، چه خوب چه بد، برای موفقیت هر کسب و کاری از جمله استارتاپها ضروری است. بهرحال، بسیاری از استارتاپها در مراحل اولیه راهاندازی شرکت بازخوردهای مشتریان را جویا نمیشوند. این اشتباه نه تنها موجب اتلاف زمان و پول میشود، بلکه فرصت برقراری ارتباطهای سازنده با مشتریان را از شما میگیرد.
مهم است که بگذارید مخاطبان شما از اهداف و ماموریت استارتاپ شما مطلع شوند، اما اشتباه نکنید و اطلاعات زیاد را خیلی زود افشا نکنید. به خصوص این که یک استارتاپ در آغاز کار نمیتواند ادعاهای بزرگی را مطرح کند که قادر به انجام آنها نیست. یک نقشه آماده برای جایی که شرکت شما قرار است به آنجا برسد، داشته باشید؛ اما برخی از آن اطلاعات را برای خودتان نگه دارید تا زمانی که مطمئن شوید که کسب و کار نوپای شما میتواند گامهای رسیدن به آن را بردارد.
ارزیابی این موضوع که رقبای شما چه کسانی هستند و استارتاپهای آنها چه اقداماتی را انجام میدهند، کار هوشمندانهای است. اما این که خودتان را بسیار درگیر آنها کنید، میتواند حواس شما را از شرکت و اهدافی که دارید، پرت نماید. اگر دائماً کسب و کار نوپای خود را با دیگران مقایسه کنید، احساس دلسردی و عقب ماندگی خواهید کرد. یاد بگیرید که چگونه سر و صداها و قیل و قالها را حذف کنید و استارتاپ خود را به بهترین شکل بسازید.