به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، شهریار افندی زاده در ابتدای نشست خبری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع جزئیات طرح ترافیک جدید شهر تهران، گفت: طرح جدید سه ماه است که در حال بررسی های کارشناسی است و در شورای حمل و نقل و شورای شهر نیز مطرح شده است.
وی با بیان اینکه ۳۸ سال است که طرح ترافیک در تهران اجرایی می شود، گفت: کاهش حجم ترافیک، بهبود شاخص های ترافیکی، کاهش حجم آلاینده ها در سطح محدوده، تقویت سیستم حمل و نقل همگانی و تشویق شهروندان به حمل و نقل عمومی برخی از اهداف طرح ترافیک بوده است.
افندی زاده با اشاره به تاریخچه ایجاد طرح های ترافیکی در پایتخت نیز توضیح داد: آبان ۵۸ برای نخستین بار صبح ها ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح طرح ترافیک اجرایی شد و در سال ۵۹ طرح تا بعدازظهر ادامه پیدا کرد و در سال ۸۴ نیز طرح ترافیک زوج و فرد اجرایی شد.
وی در ادامه با اشاره به تجربه جهانی اجرای طرح های ترافیکی در سایر کشورها گفت: در سنگاپور به منظور یکپارچه سازی برنامه های کاربردی زمین و حمل و نقل، این طرح اجرایی شده و در استکهلم نیز ۷ ماه به صورت آزمایشی اجرا و در یک رای گیری عمومی و با موافقت شهروندان، این طرح اجرایی شد که سبب کاهش ۳۳ درصدی ترافیک در این شهر شد. عوارض پرداخت شده در این طرح صرف حمل و نقل عمومی شد. همچنین در شهر لندن نیز طرح ترافیک از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ اجرایی که در این فاصله تعداد اتوبوس ها افزایش پیدا کرد و یکی از اثرات آن، افزایش موتورسیکلت ها بود.
به گفته افندی زاده، در تمامی شهرهایی که این طرح اجرایی شد، استانداردهای برای کاهش آلاینده ها استانداردهای ورود به محدوده طرح ترافیک استانداردهای بالایی بود.
به گفته قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک، توسعه پارک سوارها، درآمد توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی و تشویق همپیمایی، افزایش هزینه استفاده از خودروهای شخصی و افزایش قیمت پارکینگ، ثمرات اجرای طرح ترافیک در این محدوده ها بود.
وی با بیان اینکه سه مدل عوارض در دنیا در پی اجرای این طرح ها گرفته می شد، گفت: در شهر لندن در کل روز عوارض ثابتی گرفته می شد، همچنین در برخی شهرها نیز اخذ عوارض بر اساس اوج و غیر اوج بودن ترافیک متغیر بود. همچنین در روزهای هفته نرخ عوارض مدیریت می شد که در طرح جدید، نرخ عوارض بر اساس مدل ۲ و ۳ طراحی شده است.
امسال حجم متوسط ورود خودروها به محدوده طرح ۱۰۴ هزار نفر بوده است
افندی زاده در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی طرح ترافیک تهران گفت: ترافیک اصلی در حال حاضر ۳۲ کیلومتر را در برمی گیرد که جمعیت ساکن آن ۵۶۳ هزار و ۴۰۶ نفر هستند و ۱۲۵ معبر ورودی دارد که حجم متوسط ورود خودروها در سال ۹۶ به این محدوده ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. همچنین در طرح زوج و فرد که محدوده آن ۸۸.۵ کیلومتر است یک میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۰۲ نفر را شامل می شود که حجم ورودی خودرو به محدوده زوج و فرد ۴۹۵ هزار خودرو است.
یکی از مشکلات اصلی طرح کنونی، رعایت عدالت اجتماعی است
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی طرح کنونی، رعایت عدالت اجتماعی است، گفت: در حال حاضر ۱۱۸ هزار خودرو امکان ورود به محدوده را دارند و روزانه ۲۰ هزار خودرو نیز می توانند آرم روزانه خریداری کنند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک، افزایش موتورسیکلت ها در محدوده طرح ترافیک و ایجاد شغل های کاذب توسط موتورسیکلت ها را یکی دیگر از مشکلات طرح کنونی عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که طرح ترافیک برای ساکنان منطقه ایجاد کرده و باعث خارج کردن آنها شده، سطح امنیت محلی در این محدوده ها کاهش پیدا کرده است. همچنین افزایش تخلف به منظور ورود به محدوده طرح، افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی از دیگر مشکلات طرح قدیم است.