تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/10/12 - 09:36
کد خبر: 254426

محمدمهدی نوریه

جریمه بیماری

جریمه بیماری

صف کشیدن برای آش مفت درواقع پاستوریزه‌شدن همان ادبیات مجلس ششمی است که اعتقاد داشت، مردم ایران برای مرگ موش رایگان صف می‌کشند. بدون‌شک بدتر از هر درد دندان و بیماری صعب‌العلاج نحوه بیان و کلماتی است که مسئولان دولتی و کشوری به طعنه خطاب به ملت بیان می‌کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدمهدی نوریه*// عمده اقشار مردم اعم از مستضعف و پولدار برای یک‌بار هم که شده دردی را تحمل کرده‌اند که شدت آن از سردردهای میگرنی بیشتر و نزدیک به درد وضع حمل بانوان است. دندان‌درد ناشی از هر بیماری یا پوسیدگی یا عفونتی باشد بیمار را ناگزیر روانه کلینیک دندانپزشکی می‌کند. از آنجاکه دفترچه‌های بیمه عادی در دست مردم عمدتا کارایی خود را در دندانپزشکی‌ها از دست می‌دهند، فرد مبتلا به دندان‌درد باید برای کشیدن یک دندان حداقل 62 هزار و 700 تومان بپردازد. هزینه‌های سنگین دندانپزشکی برای مردم عادی همیشه یکی از دلایل مراجعه نکردن به دندانپزشک است. همین عدم مراجعه باعث پیشرفت عفونت و پوسیدگی بیشتر دندان‌ها می‌شود.

مسئولان وزارت بهداشت از سال‌ها پیش وعده داده‌اند که هزینه‌های دندانپزشکی را مشمول بیمه‌های درمانی به‌ویژه سلامت کنند؛ اما سیدحسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی در نشست تبیین سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی گزاره‌ای عجیب را مطرح کرد. وزیر بهداشت تاکید دارد دارو و درمان مجانی مردم را تشویق به عدم رعایت بهداشت و بیمار شدن می‌کند.

وزیر بهداشت که از سال 92 با شعار کاهش هزینه‌های درمانی مردم و طرح تحول سلامت در صدر اخبار قرار دارد، حالا پس از چهار سال مخالفت خود را با دارو و درمان رایگان رسانه‌ای می‌کند. اظهارنظر وزیر بهداشت چند هفته‌ای پس از حرف و حدیث درباره خارج شدن داروهای OTC -داروهای بدون نسخه مانند سرماخوردگی و استامینوفن- از لیست داروهای تحت پوشش بیمه، سند راه جدیدی را برای ادامه طرح تحول سلامت نشان می‌دهد. گزاره کلی مخالفت با درمان رایگان علاوه‌بر مغایرت با اصل بیست‌ونهم و بند یک اصل 43 قانون اساسی با ادعاهای پیشین وزیر و هیات دولت نیز در حوزه سلامت مردم در تضاد آشکار است. یعنی نه‌تنها از این به بعد قرار نیست دندان‌ها با هزینه‌های کمتری درمان شود بلکه مردم باید مواظب خودشان باشند تا بیمار نشوند چون گویا رویه جدید جریمه گرفتن است و نه درمان بیماران.

وزیر بهداشت معتقد است کسانی که رعایت بهداشت را نمی‌کنند باید با دادن هزینه‌های سنگین درمانی چه در حوزه دندان و احتمالا به‌زودی در سایر بیماری‌ها جریمه شوند. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی دی‌ماه 96 در حالی نظریه جریمه شدن را ارائه می‌کند که فروردین 96 در کشاکش‌های انتخاباتی درخصوص هزینه‌های دندانپزشکی اعتقاد داشت «وضعیت دندان مردم ایران مناسب نیست و نیاز به درمان دارند و هزینه‌های درمانی نیز به دلیل عدم حمایت مناسب بیمه‌ها، برای مردم زیاد است.»

نکته قابل تامل این است که مگر وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌ها چه مقدار هزینه می‌کند که این‌طور مدعی جریمه کردن مردم است. مثلا باید به اهالی تهران گفت به‌خاطر آلودگی هوا شما احتمالا به بیماری‌های ریوی مبتلا می‌شوید و باید جریمه آن را با هزینه‌های سرسام‌آور اسپری‌های تنفسی پرداخت کنید؟ یا به مردم شهرهای جنوبی کشور بگوییم چون ریزگردها علاوه‌بر ریه‌های شما باعث ناخنک چشمی می‌شود باید جریمه‌های سنگین عمل ناخنک چشم را در یکی از کلینیک‌های تخصصی تهران واریز کنید؟ یا به بانوان ایرانی بگوییم چون شما کمبود مصرف انواع گوشت و لبنیات را به‌خاطر گرانی دارید باید جریمه درمان کم‌خونی و فقر آهن و پوکی استخوان را بدهید؟! به نظر این ادبیات وزیر بهداشت و سایر مسئولان حوزه بهداشت برای افزایش هزینه‌های درمان مردم نشان از ندانستن نحوه برخورد و تعامل با ملت است. چندی‌پیش نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست پنل آینده طرح تحول سلامت گفته بود که «آش مفت هم بدهیم، همه برای آن صف می‌کشند.»

صف کشیدن برای آش مفت درواقع پاستوریزه‌شدن همان ادبیات مجلس ششمی است که اعتقاد داشت، مردم ایران برای مرگ موش رایگان صف می‌کشند. بدون‌شک بدتر از هر درد دندان و بیماری صعب‌العلاج نحوه بیان و کلماتی است که مسئولان دولتی و کشوری به طعنه خطاب به ملت بیان می‌کنند.

فرماندار «دیره» و خبرنگار روزنامه «قدس» هم از این مردم هستند که طعم برخوردها و کلمات دون شأن یک وزیر پزشک را چشیده بودند؛ برخوردهایی که شاید درد گرانی و مشکلات اقتصادی را از ذهن خارج  و درد تحقیر و توهین را جایگزین آن می‌کند. دردی که باید وزیر بهداشت این روزها در خیابان‌های شهرهای ایران ببیند و وقتی برای درمان تومور خوش‌خیم اقتصاد و گرانی و هزینه‌های سنگین درمان پیش‌قدم نمی‌شوند اعتراضی به‌حق به غده سرطانی اغتشاش و آشوب و بلوا تبدیل می‌شود.

* دانش آموخته رشته پزشکی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top