تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/10/13 - 14:12
کد خبر: 254593

با روش نوین احراز هویت آشنا شوید؛

امنیتی به سبک بیومتریک

امنیتی به سبک بیومتریک

با پیشرفت فناوری، دزدی و سرقت هم طی سال‌ها پیشرفت کرده و دیگر کمتر خبر از سرقت‌های معمول و خرد می‌شود. این قبیل سرقت‌ها جای خود را به سرقت‌های کلان اینترنتی و سایبری داده‌اند. از این رو، حفاظت و برقراری امنیت در سیستم‌های مالی، اداره‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و مراکز امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گاهی هرچند هم قفل درها محکم بوده و سیستم‌های امنیتی پیچیده‌ای به کار رفته باشد، باز هم سارقانی پیدا می‌شوند که با ابداع ترفندهایی می‌توانند قفل آن سیستم‌ها را باز کنند و به اصطلاح، «از در بیرونش می‌کنند، از دیوار داخل می‌آید».  همین امر دانشمندان را بر آن داشت تا به جای رمز عبور و کلمه کاربری که برای هکرها و سارقان به‌راحتی قابل بازیابی است، از نوعی سیستم‌های امنیتی استفاده کنند که به جای رمز عبور، از سیستم‌های کنترل بیومتریک به‌منظور بالاتر بردن امنیت استفاده شود. نسل جدید دستگاه‌های هوشمند برای ارتقای دسترسی به کنترل امنیتی ساختمان‌ها، ارتباطات داخلی و مدیریت کارمندان و با هزینه پایین‌تری نسبت به سیستم‌های کنترلی معمول قابل استفاده‌اند. زمانی که حرف از سیستم کنترل می‌شود، کنترل دسترسی کارآمدترین راه به‌منظور جلوگیری از ورود افراد غیرمسئول به مکانی خاص و محدود کردن آنهاست. این برقراری امنیت در حفظ امنیت بانک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و حتی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. حفظ ایمنی اماکن به سبک و شیوه قدیمی برای امروز خیلی کاربردی نیست و به شیوه‌های نوینی نیاز است که یکی از بهترین‌ها، برقراری امنیت بیومتریک است.

امنیت بیومتریک به چه معناست؟
با وجود روی کار بودن روش‌های قدیمی شامل استفاده از رمز عبور، متخصصان به دنبال ایجاد راه دیگری برای بهبود وضعیت ایمنی بودند. از شاخص‌ترین شاخصه‌های ایمنی که در این روش نوین رعایت شده، بهره گرفتن از اثر انگشت یا شناسایی چهره به‌منظور احراز هویت افراد است که به شاخص‌های بیومتریک شناخته می‌شوند. در واقع، در امنیت بیومتریک از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر شخص را مانند الگوی صدا بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بنابراین، شکستن رمز سیستم برای هر فرد کار دشواری است.

فناوری تشخیص اثر انگشت
اولین بار، از امنیت بیومتریک برای برقراری امنیت روی گوشی‌های موبایل و جلوگیری از سرقت اطلاعات داخل آن استفاده شد. به گزارش sanvada، در این حوزه اپل پیش‌قدم شد و برای اولین بار تاچ‌آی‌دی را روی گوشی‌های هوشمند خود مورد آزمایش قرار داد. بعد از آن هم سامسونگ به این گردونه اضافه شد. در این سیستم، کاربر الگوی اثر انگشت خود را روی سیستم تعریف می‌کند و هر بار با قرار دادن انگشت روی قسمت تعبیه‌شده، احراز هویت صورت گرفته و قفل گوشی باز می‌شود. این راه در بسیاری از کارخانه‌ها، شرکت‌ها و حتی دانشگاه‌ها به‌عنوان سیستم امنیتی ورود و خروج در نظر گرفته شده است. در آینده‌ای نزدیک از این روش برای حفظ امنیت برای خرید در کتابخانه‌ها و کافه‌ها و حتی حضور در ورزشگاه‌ها استفاده خواهد شد. اما با پیشرفت امنیت بیومتریک، محققان راه‌های دیگری را نیز ابداع کرده‌اند که امنیت بالاتری نسبت به تاچ‌آی‌دی دارند. در این شیوه نوین امنیت بیومتریک، از تشخیص چهره برای ورود کاربران استفاده می‌شود.

فناوری تشخیص چهره
عملکرد دوربین‌های امروزی از گرفتن ساده عکس ‌و فیلم فراتر رفته‌ است. محققان با ترکیب دوربین با فناوری بیومتریک توانسته‌اند آن را ارتقا دهند. در حال حاضر، بیشتر مردم دوربینی همراه خود دارند که قابلیت شناسایی انسان‌ها را دارد و از آن به‌منظور باز کردن قفل گوشی‌های هوشمند یا پرداخت‌های آنلاین استفاده می‌کنند. فناوری تشخیص هویت با استفاده از چهره نوعی سیستم امنیتی محسوب می‌شود که از تصویری دیجیتالی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های چهره که در بانک اطلاعاتی ذخیره شده، استفاده می‌شود و به آن «آی‌دی فیس» می‌گویند. به گزارش techworld، یکی از جدیدترین فناوری‌های تشخیص هویت با چهره، در گوشی‌ آیفون X به کار رفته که جایگزین تاچ‌ آی‌دی شده است و با پردازش چهره کاربر و احراز هویت بیومتریک نسبت به باز کردن قفل گوشی اقدام می‌کند. آی‌دی فیس نیز مانند تاچ ‌آی‌دی قابلیت استفاده از اپل پی، اپ‌استور، آ‌یتونز و سایر نرم‌افزارها را به کاربر می‌دهد. سازندگان گوشی آیفون X مدعی شده‌اند که یک در یک میلیون احتمال این وجود دارد شخصی بتواند با وجود آی‌دی فیس قفل گوشی کسی دیگر را باز کند. اما این احتمال در مورد تاچ آی‌دی به یک در 50 هزار احتمال می‌رسد و این نشان از بالاتر بودن ایمنی آی‌دی فیس دارد و احتمال هک آن توسط هکرها به مراتب کمتر شده است.

فناوری تشخیص عنبیه
راه شناسایی عنبیه از جدیدترین شیوه‌هایی است که در فناوری بیومتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه از فناوری‌های تشخیص الگوی ریاضیاتی روی تصاویر ویدئویی یک یا هر دو عنبیه چشم کاربر استفاده می‌شود. در تشخیص عنبیه، فناوری دوربین ویدئویی با نور مادون قرمز نزدیک به نور به کار می‌رود تا تصاویری را به دست آورد که از ساختار پیچیده‌ عنبیه خارج می‌شوند. تهیه الگوریتم‌های آماری و ریاضیاتی به این شیوه، به شناسایی عنبیه هر کاربر کمک می‌کند. سیستم تشخیص عنبیه، نوری مادون قرمزی را در طول موجی خاص به چشم کاربر می‌تاباند. تشخیص عنبیه نسبت به روش تاچ‌آی‌دی روش مطمئن‌‌تری است. در اثر انگشت، افراد بعد از سال‌ها کار یدی، اثر انگشت آنها از بین می‌رود و قابل شناسایی نیست؛ بنابراین، در این شیوه، روشی متمایز و منحصربه‌فرد برای شناسایی افراد به کار می‌رود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top