تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/16 - 21:34
کد خبر: 254910

سمانه مسلمی؛

پیامدهای اجتماعی اغتشاش

پیامدهای اجتماعی اغتشاش

اغتشاشات اخیر در برخی از شهرهای کشور یقینا بار سیاسی برای کشور به همراه خواهد داشت و باعث خواهد شد تا بار دیگر بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در جهان نطق‌شان به موضوعات حقوق بشری باز شود و به خود اجازه دهند که در مسائل داخلی ایران ابراز نظر کنند در حالی که تاریخ این موضوع را به اثبات رسانده که اغتشاشات و فتنه‌هایی از این دست در کشور ما هیچ‌گاه به سر منزل مقصود توطئه‌گران نرسیده و نخواهد رسید.

خبرنامه دانشجویان ایران: سمانه مسلمی// طی چند روز گذشته پر تکرار‌ترین سوژه مورد بحث در رسانه‌های جمعی کشور به موضوع «اغتشاش» اختصاص یافت تا ابعاد مختلف آن به‌منظور مشخص شدن سره از ناسره فراهم آید و در سایه آن مردم بتوانند در میان انبوهی از اخبار ضدونقیض به قدرت تشخیص دست پیدا کنند و تن به بیراهه ندهند. اغتشاشات اخیر در برخی از شهرهای کشور یقینا بار سیاسی برای کشور به همراه خواهد داشت و باعث خواهد شد تا بار دیگر بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در جهان نطق‌شان به موضوعات حقوق بشری باز شود و به خود اجازه دهند که در مسائل داخلی ایران ابراز نظر کنند در حالی که تاریخ این موضوع را به اثبات رسانده که اغتشاشات و فتنه‌هایی از این دست در کشور ما هیچ‌گاه به سر منزل مقصود توطئه‌گران نرسیده و نخواهد رسید.

اما با گذر از موضوع تاثیرات سیاسی ناشی از تحرکات عناصر فتنه تبعات اجتماعی این موضوع نیز در جای خود دارای اهمیت است که به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

امنیت
امنیت به‌عنوان اولین و مهم‌ترین مولفه حقوق شهروندی در یک جامعه مدنی شناخته می‌شود که شهروندان یک کشور مطالبه‌ای جدی از حاکمیت در این بخش دارند و حاکمیت به‌عنوان نماینده مردم موظف به تامین امنیت در سطوح مختلف است. بر همین اساس کشوری در جامعه جهانی امروز دارای پویایی، تحرک و زندگی است که امنیت در ابعاد مختلف آن برقرار باشد. یکی از موضوعاتی که زمینه‌ساز اختلال در این عنصر مهم و حیات‌بخش می‌شود حرکت‌های غیرقانونی و اغتشاش علیه امنیت و نهایتا حرکت بر خلاف مسیر جامعه است. این حرکت چند روزی در برخی از شهرهای کشور مشاهده شد و به وضوح خدشه‌دار شدن امنیت در سطح جامعه قابل لمس بود به‌طوری که وقتی شهروندان مجبور به عبور از کنار اغتشاشگران بودند با چشمانی نگران از اینکه آیا قدم بعد را سالم روی زمین می‌گذارند یا خیر طی مسیر می‌کردند. ایجاد درگیری‌ها و ایجاد فضای متشنج در این روزها شاید بیش از هر روز دیگری نعمت وجود امنیت را برای تک‌تک شهروندان نمایان ساخت و این نکته را به صورت عریان به نمایش گذاشت که اگر در شهر و جامعه امنیت وجود نداشته باشد، قداره‌بندها راه نفس را به مردم می‌بندند. بر همین اساس حاکمیت با توجه به وظیفه قانونی‌ای که در زمینه تامین امنیت برعهد دارد، باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود فضای خیابان‌ها را از لوث اغتشاشگران پاک سازد و روی دیگر سکه آنان را برای همگان به نمایش بگذارد.

ترافیک و تردد
یکی دیگر از نیازهای زندگی شهری، بهره‌مندی از خدمات مناسب حمل‌ونقل شهری است. حمل‌ونقلی که می‌تواند نجات‌بخش شهر از گره‌های ترافیکی و ابزاری برای تردد آسان شهروندان به حساب آید. جالب اینجاست که اغتشاش تاثیری مستقیم بر سیستم حمل‌ونقل شهری داشته و ایجاد هرگونه فضای ملتهب امکان استفاده شهروندان از خدمات شهری در حوزه حمل‌ونقل را از بین می‌برد. برای نمونه در همین چند روز گذشته مترو نتوانست پاسخگوی مردم باشد و عملا شبکه اتوبوسرانی در بخش بی‌آرتی در خیابان انقلاب در ساعاتی که اغتشاشگران در خیابان حضور داشتند از دسترس مردم خارج شد. همزمان با خارج شدن بخشی از  سیستم حمل‌ونقل شهری از دسترس عموم و بسته شدن برخی خیابان‌ها عملا ترافیک در خیابان‌های مختلف به صورت چشمگیری افزایش یافت و حتی استفاده از خودروهای شخصی یا تاکسی‌ها برای افراد غیرممکن آمد. به همین منظور مردمی که با پایان ساعت کار اداری قصد حرکت به سمت منزل را داشتند، باید مسیرهایی طولانی را پیاده طی می‌کردند تا شاید راهی باز برای رسیدن به منزل پیدا کنند. پس از این موضوع می‌توان چنین نتیجه گرفت که اغتشاش زمینه‌ساز از بین رفتن تردد آسان در شهر و نبود آسودگی خاطر در این بخش خواهد شد.

اموال عمومی
اموال عمومی به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در هر اغتشاش شناخته می‌شود به‌طوری که اغتشاشگران برای رسیدن به نیل و هدف خود و ایجاد فضای رعب و وحشت در سطح جامعه اقدام به تخریب اموال عمومی و حتی اموال شخصی افراد می‌کنند. نمونه این موضوع را می‌توان در حمله اغتشاشگران به یک ون و اتوبوس بی‌آرتی در چهاراره ولیعصر(عج) تهران یا تخریب ایستگاه اتوبوس میدان فردوسی مشاهده کرد؛ هجوم به عابربانک‌ها نیز که بماند. حال بماند که این وسط تنها کارگران خدمات شهری مسئول جمع‌آوری این هجوم‌های وحشیانه هستند و باری به بار کارهای‌شان اضافه می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت از بین رفتن آراستگی شهری و ایجاد اخلال در ارائه خدمات به شهروندان بعد دیگری از ضربه اغتشاش به بدنه جامعه به حساب می‌آید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top