تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/10/19 - 12:08
کد خبر: 255190

طرح ابهام درباره خاطره‌ی معروف مرحوم رفسنجانی در روزنامه شرق؛

سازنده مستند انتخاباتی هاشمی: خاطره شهید بهشتی، زائیده‌ی ذهن من بود +فیلم

سازنده مستند انتخاباتی هاشمی: خاطره شهید بهشتی، زائیده‌ی ذهن من بود +فیلم

یکی از خاطرات معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخشی از مستند انتخاباتی‌اش است: «روزی در جمع یاران به بهشتی گفتم، این تهمت‌های تلخ آزارت نمی‌دهد؟ نگاهم کرد و گفت: این آسیاب به نوبت است، نوبت تو هم خواهد رسید ...».

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مواردی که مرحوم هاشمی رفسنجانی را بعضا در مقابل تیغ تیز انتقادات اهالی رسانه و حتی صاحب‌نظران عرصه‌ی انقلاب و مسئولین پیشکسوت در کشور قرار می‌داد، خاطراتی بود که یا از امام خمینی(ره) و یا از گذشتگانی که دیگر در جمع مردم نبودند مطرح می‌کرد.

صرف نظر از صحیح یا غلط بودن این امر اما فضای متفاوتی که بعد از انتشار این قبیل خاطرات در جامعه به وجود می‌آمد یکی از محل‌های بحث و چالش بود.

یکی از خاطرات معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی، جمله‌ای بود که در مستند انتخاباتی‌اش در سال 1384 از شهید بهشتی نقل کرد. مرحوم رفسنجانی در بخشی از این مستند گفت: «روزی در جمع یاران به بهشتی گفتم، این تهمت‌های تلخ آزارت نمی‌دهد؟ نگاهم کرد و گفت: این آسیاب به نوبت است، نوبت تو هم خواهد رسید ...»

منوچهر محمدی، تهیه کننده صاحب نام عرصه‌ی سینمای کشور که اتفاقا مستند انتخاباتی مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 84 را هم او ساخته است، در گفتگویی با روزنامه شرق، روایت جالبی از روزهای پیش از انتخابات دغدغه‌ی خانواده هاشمی برای ساخت این مستند می‌گوید.

محمدی در بخشی از این روایت، بحث نگارش نریشنی که با صدای خود مرحوم هاشمی رفسنجانی تدوین و منتشر شد را قابل تامل‌تر از سایر بخش‌های این روایت عنوان می‌کند.

این تهیه کننده سینما می‌گوید: زمانی که شروع به مونتاژ فیلم کردیم، فقط یک‌سری صحنه‌های بی‌ربط به هم داشتیم، معتقد بودم چیزی که می‌تواند به این فیلم شکل دهد، نریشن و گفتاری است که بار معنایی به فیلم خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به مشورت در این باره با مهدی هاشمی – فرزند مرحوم رفسنجانی – عنوان می‌کند که به این جمع‌بندی رسیدیم که محمد قوچانی متن را بنویسد اما پس از آماده شدن متن، مورد تائید قرار نگرفت.

به گفته محمدی، برای نگارش متن نریشن به سراغ فیروزان، داماد امام موسی صدر و همچنین قاسم‌زاده، داماد مرحوم آیت‌الله اردبیلی نیز رفتند اما در نهایت، خود منوچهر محمدی آن را نوشت و نهایی کرد.

محمدی در این خصوص می گوید: به پیشنهاد کمال تبریزی قرار شد گفتار متن را خودم بنویسم. به دلیل سال‌ها حضور در صداوسیما با این مقوله بیگانه نبودم و گفتار متن زیاد نوشته‌ام، از نریشن فیلم مستند گرفته تا تحلیل و گزارش و خبر و به قول معروف همه جور کار کردم. اما این موضوع احساس مسئولیت زیادی داشت. در همان دوران یک روز صبح به دفتر آمدم و با علم به اینکه گزینه دیگری برای نگارش متن نیست، قلم را روی کاغذ گذاشتم و پاراگراف به پاراگراف نوشتم. سه یا چهار پاراگراف نوشتم که کمال تبریزی هم آمد و خواست کارش را در مونتاژ شروع کند. پیشنهاد دادم متنی که نوشته شده را با تصویر تطبیق دهد و اگر نتیجه مثبت بود ادامه بدهم. رفت و بعد از مدتی آمد، بسیار خوشحال بود و بالاخره متن همانی شد که مدنظرمان بود.

در بخش قابل تاملی از گفتگوی روزنامه شرق با منوچهر محمدی، خبرنگار از وی سوال می‌کند که «در بخش‌هایی از فیلم خاطره‌هایی از زبان آقای هاشمی گفته می‌شود، خاطره‌ای که از شهید بهشتی نقل می‌کنند هم بخشی از ساختار فیلم بود؟»

پاسخ محمدی اما در این باره جالب و قابل تامل است: «خاطره شهید بهشتی زاییده ذهن من است. فکر کردم فضای اتهامی که آقای هاشمی با آن درگیر بودند را چطور بیان کنم و این بخش به خاطرم رسید.»

انتشار این خاطره‌ی جالب از سازنده‌ی مستند انتخاباتی سال 84 مرحوم هاشمی رفسنجانی در حالی است که روزنامه شرق، یکی از روزنامه‌های همسو با جریان خانواده هاشمی رفسنجانی است.

در ادامه، قسمتی از فیلم انتخاباتی مرحوم رفسنجانی که وی خاطره‌ی مذکور از شهید بهشتی را نقل می‌کند، مشاهده می‌کنید:

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top