تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/10/20 - 12:00
کد خبر: 255296

نمایندگان مجلس، چه تصمیمی برای درخواست کمپین مطالبات دکتری می‌گیرند؟

سرعت‌گیرهای رشد علمی در راهروهای بهارستان

سرعت‌گیرهای رشد علمی در راهروهای بهارستان

باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس، چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت؛ آیا خیال دانشجویان دکتری برای ادامه تحصیل راحت می‌شود یا باز هم این دغدغه‌های پیش پا افتاده می‌تواند جلوی رشد کیفی را بگیرد؟

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعضای کمپین مطالبات دانشجویان دکتری وزارت علوم، مدتهاست نسبت به خدمات ارائه شده به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری معترض هستند؛ خدماتی که ضامن آرامش خاطر دانشجویان برای تکمیل تحصیل خود بدونه دغدغه‌های روزمره خواهند بود.

دانشجویان دکتری معمولا در سنینی قرار دارند که باید آمادگی اشتغال و کسب درآمد و همچنین مسائلی از قبیل ازدواج و سایر مناسبات اجتماعی و فرهنگی را داشته باشند و به همین دلیل، خدمات وامتیازاتی که طبق آئین‌نامه در سراسر جهان به این دانشجویان تعلق می‌گیرد، باید در این چارچوب ارائه شود.

گستردگی خدمات به همراه کم و کیف آنها برای دانشجویان دکتری تا حدی است که شاید در این مقال نگنجد اما به هر حال مروری گذرا بر این موارد می‌تواند دورنمای بهتری از همه‌ی ماجرای اعتراض دانشجویانی که مجبور به تشکیل کمپین مطالبات شدند را روشن کند.

دانشجویان دکتری با توجه به اینکه به طور معمول به مرز 30 سالگی نزدیک می‌شوند، نیازمند به اشتغال و کسب درآمد هستند و این دلالی مختلفی از قبیل نیاز به ازدواج، نیاز به درامد، احتمال عدم تمکن خانواده پدر برای تامین هزینه‌ها و مواردی از این دست دارند و این در حالیست که این دانشجویان با توجه به حجم بالای دروس و مسائل تحقیقاتی و پژوهشی که آنها را حداقل 4 سال به خود درگیر می‌کند، امکان اشتغال در کنار تحصیل را عمدتا ندارند.

از طرفی در قانون استخدام، شرایطی برای مساعدت به دانشجویان، عم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دیده نشده است و مشاغل پاره وقت نیز در صورت قبول استخدام این دانشجویان، درامد چندانی به آنها نمی‌دهند.

با این تفاسیر، باید روز خدماتی که قرار است طبق ائین‌نامه به دانشجویان دکتری ارائه شود حساب کرد؛ خدماتی از قبیل پژوهانه، مقرری، جایابی و ... که شاید بتواند این خلاء را پر کند.

با کمی تامل اما در سراسر کشور می‌شود نارضایتی‌هایی را از عدم تخصیص این امتیازات به دانشجویان دکتری یافت. دانشجویان که با وجود این همه مشکل اقتصادی و معیشتی که گریبان جامعه را گرفته است، باید با عدم تخصیص این امتیازات هم دست و پنجه نرم کنند و بالطبع؛ آرامش خاطر برای کار علمی دقیق و بی عیب و نقص برای آنها از اولیت خارج می‌شود و در ادامه احتمالا رشد کیفی و یا حتی کمی علم را به دنبال خواهد داشت.

میزگرد بررسی مشکلات دانشجویان دکتری با حضور نمایندگان کمپین مطالبات

 

در همین راستا، دانشجویانی که کمپین مطالبان دانشجویان دکتری وزارت علوم را تشکیل دادند، مدتی است که به دنبال هموار کردن مسیر ادامه تحصیل در مقطع دکتری با رفع موانع مذکور را دارند.

به همین منظور چند تن از نمایندگان این دانشجویان که تعداد کلی آنها به حدود 4000 نفر می‌رسد، در دیدارهای متعدد با نمایندگان مجلس، خواستار رفع موانع و مشکلات ادامه تحصیل دانشجویان با تخصیص این امتیازات شدند.

در ادامه، گزیده‌ای از شرح این دیدارها را می‌خوانید:

1- دانشجویان در دیدار با  رضا انصاری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، در ابتدا نامه‌ی مطالبات دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری و نامه پژوهانه را تحویل داده و در رابطه با اهداف کمپین و دیدار قبلی انجام گرفته با نمایندگان توضیحاتی ارائه را ارئه کردند.

انصاری در پاسخ به دانشجویان گفت: حتما پیگیر حل مشکلات مطرح شده به ویژه  ظرفیت پذیرش و آمایش سرزمین و برنامه برای استفاده از پتانسیل فارغ التحصیلان دکتری وزارت علوم از وزیر علوم و سایر متولیان امر هستم. باید دولت را مکلف کنیم که بخشی از بودجه های پژوهشی دستگاه ها را به دانشجویان دکتری تخصیص دهد و اینکه باید قوانین تکلیفی ایجاد کنیم تا صنایع کشور مشکلاتشان را از طریق رساله های دکتری حل کنند.

وی همچنین در مورد پژوهانه و طرح حمایت از دانشجویان دکتری خاطرنشان کرد: همکاری لازم را با موسوی، نماینده مردم تهران، خواهد داشت و وعده پیگیری لازم جهت تصویب پژوهانه در کمیسیون تلفیق را نیز داد.

2- هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97، پس از شنیدن صحبت‌های نمایندگان کمپین مطالبات دانشجویان دکتری در زمینه پیگیری پژوهانه از طریق مجلس اظهار داشت: در مورد مشکلات مطرح شده از وزیر علوم پیگیری لازم را می‌کنم و به منظور لحاظ کردن پژوهانه در برنامه بودجه 97 در هفته جاری مستقیما با تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق، دیدار و گفتگو خواهم داشت.

3- در دیدار نمایندگان دانشجویان با جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت، عضو کمیسیون آموزش و عضو کمیسیون تلفیق، وی اظهار داشت: در جریان جزئیات درخواست پژوهانه هستم و پیشنهاد دکتر موسوی نیز به امضای من رسیده و در جلسه کمیسیون تلفیق نیز پیگیری لازم را می‌کنم.

4- علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان در مجلس و عضو کمیسیون تلفیق نیز در دیدار با این دانشجویان، ضمن تائید تمامی مباحث مطرح شده در دیدارهای پیشین در این موضوع، وعده حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری و پیگیری پژوهانه را داد.

5- دانشجویان نماینده کمپین مطالبات دکتری همچنین در ادامه در جلسه‌ای که با حضور فرید موسوی نماینده مردم فلاورجان، فاطمه سعیدی و پروانه سلحشوری نمایندگان مردم تهران، از روند مطرح شدن پژوهانه در کمیسیون تلفیق پیگیری کردند و این نمایندگان مجلس نیز ضمن توضیح در این باره تاکید کردند: پیشنهاد اختصاص بودجه به پژوهانه به کمیسیون تلفیق داده شده و در این کمیسیون ثبت شده است و در ادامه به رای گذاشته خواهد شد.

این نمایندگان مجلس در جلسه با دانشجویان همچنین تاکید کردند که یکی از بندهای پیشنویس طرح حمایت از دانشجویان دکتری در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت و سایر نهادها (که هم حمایت در طول دوران تحصیل و هم فرصت شغلی پس از فارغ التحصیلی را ارتقا دهد) در مجلس در حال پیگیری است و ه زودی این مهم نیز در مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

دانشجویان همچنین نامه درخواست لحاظ کردن پژوهانه در برنامه بودجه 97 را به سایر اعضای کمیسیون تلفیق که نتوانستند با انها جلسه بگذارند، فرستادند.

حالا باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس، چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت؛ آیا خیال دانشجویان دکتری برای ادامه تحصیل راحت می‌شود یا باز هم این دغدغه‌های پیش پا افتاده می‌تواند جلوی رشد کیفی را بگیرد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top