تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/10/24 - 01:33
کد خبر: 255633

احمدرضا روح‌الله زاد؛

سعد حریری، در مسیر عقلانیت یا خوشه چینی در انتخابات

سعد حریری، در مسیر عقلانیت یا خوشه چینی در انتخابات

سعد حریری احساس می‌کند که با نزدیکی به جریان ملی آزاد به صورت مستقیم و حزب الله به صورت غیر مستقیم (جریان ملی آزاد در ائتلاف با حزب الله است) می‌تواند بدون پشتیبانی عربستان به پیروزی برسد.

خبرنامه دانشجویان ایران: احمدرضا روح‌الله زاد*// سعد حریری روز جمعه در مصاحبه با نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشت. نخست وزیر پر ماجرای لبنان در عقب نشینی آشکار از مواضع آبان‌ماه خود از بازداشتگاه ریاض، بر افزایش مناسبات خود با ایران و نیز بر خرسندی و ضرورت حضور حزب الله در دولت لبنان تأکید کرد.

وی در همین رابطه گفت: مشارکت حزب الله در دولت موجبات ثبات سیاسی را فراهم می‌سازد. همچنین ضمن تأکید بر ضرورت دور ماندن لبنان از رویارویی میان ایران و عربستان، از تلاش‌های حزب الله در این جهت خبر داد. درباره این مواضع جدید حریری نکاتی مطرح می‌شود.

- سعد حریری به عنوان مهره اصلی عربستان در لبنان مطرح بوده است. با آنکه وی بر اساس یک توافق مشترک با عربستان و ایران به نخست وزیری رسیده بود اما عربستان وی را قربانی سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی کرد و با بازداشت وی در ریاض وادار به استعفایش ساخت. استعفایی که در آن به شدت به حزب الله و ایران متعرض شده بود.

- با بازگشت حریری به لبنان و پس گرفتن استعفاء معلوم شد که وی تحت فشار شدید وادار به این اقدام شده است. با توجه به ستمی که بر وی رفته بود و حمایت حزب الله و جریان ملی آزاد به رهبری
رییس جمهور میشل عون از حریری، نفرت از عربستان در لبنان و در جامعه اهل سنت افزایش یافت و حریری هم آرام آرام به یک چهره ملی تبدیل شد.ک

- در حال حاضر دارایی‌های سعد حریری در عربستان پس از ورشکستگی شرکت «اوژه سعودی» در چارچوب قانون مبارزه با فساد در عربستان توسط بن سلمان مصادره شده است. همچنین فرزندان حریری که به صورت گروگان در ریاض بودند از عربستان خارج شده‌اند و حریری به نوعی احساس می‌کند مانند گذشته زیر فشار عربستان قرار ندارد و می‌تواند مستقلاً تصمیم بگیرد.

- کمتر از چهار ماه تا انتخابات آینده پارلمان لبنان باقی مانده است و جریان‌های سیاسی تلاش دارند تا شرایط را برای موفقیت در آن مهیا سازند. انتخابات آینده با توجه به قانون جدید برگزار خواهد شد که بر اساس آن افراد و گروه‌ها در سطح ملی خود را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهند. حال آنکه در قانون قبلی، انتخابات منطقه‌ای برگزار می‌شد.

- در قانون جدید به نظر می‌رسد ائتلاف‌های جدیدی باید شکل بگیرد تا امکان پیروزی افزایش یابد. به همین دلیل صحبت از امکان یا آمادگی احزاب و جریان‌ها برای ائتلاف‌هایی مطرح می‌شود که تا قبل از آن تصورش هم وجود نداشت. سعد حریری احساس می‌کند که با نزدیکی به جریان ملی آزاد به صورت مستقیم و حزب الله به صورت غیر مستقیم (جریان ملی آزاد در ائتلاف با حزب الله است) می‌تواند بدون پشتیبانی عربستان به پیروزی برسد.

- حریری مهره اصلی عربستان در لبنان محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته پول عربستان که از طریق حریری تزریق می‌شد، کمک بسیاری در جذب آراء اهل سنت لبنان داشته است؛ اما اگر عربستان به هر دلیلی نخواهد از حریری حمایت کند و از رقبای وی مانند انور ریفی در طرابلس حمایت کند، وی با ائتلاف با میشل عون می‌تواند امیدوار به پیروزی باشد. خصوصاً که فعلاً از حمایت عون و سید حسن نیز برخوردار است. البته این امر مستلزم نوعی خانه تکانی در جریان المستقبل و ائتلاف 14 مارس است که هنوز هستند کسانی که در ازاء دریافت پول، مطالبات عربستان را بر منافع لبنان ترجیح می‌دهند.

- بر این اساس سخنان حریری با وال استریت ژورنال را باید در چارچوب اهداف سیاسی وی ارزیابی کرد. بر همین اساس است که « حضور حزب الله در دولت موجب ثبات سیاسی می‌شود» یا حضور حزب الله در درگیری‌های منطقه‌ای تهدیدی برای لبنان محسوب نمی‌شود. همچنین خواستار روابط مثبت با ایران و عربستان می‌شود!

- هر چند به نظر می‌رسد حریری در اتخاذ این مواضع جدید نیم نگاهی هم به عربستان دارد تا از کمک‌های مالی آن برخوردار شود. تحلیلگران طرح ائتلاف با میشل عون و حزب الله را به عنوان یک اهرم فشار به عربستان برای ارائه کمک مالی به وی محسوب و تأکید حریری بر انتظار کمک عربستان به لبنان را در همین چارچوب ارزیابی می‌کنند.

* دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top