تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/10/25 - 14:43
کد خبر: 255833

جزئیاتی جدید از کارت هوشمند ملی

مسئولان از حدود پنج سال پیش بر ضرورت گرفتن کارت هوشمند ملی تاکید کرده اند و کاربردهای آن را گوناگون دانسته اند و اینک تاکید آنان این است که تا پایان سال 96 مردم مهلت دارند این نوع کارت را دریافت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پارس نیوز، ثبت نام برای کارت هوشمند ملی از سال 91 در کشور آغاز شد و در حالی که کمتر از 70 روز تا باطل شدن اعتبار کارت های ملی سابق وقت باقی نمانده، مدیرکل ثبت احوال فارس می گوید که 44 درصد مشمولان در این استان هنوزاقدامی در این زمینه انجام نداده اند.

آمارهای اداره کل ثبت احوال فارس نشان می دهد در شش سال گذشته 56 درصد اهالی این استان اقدام به گرفتن کارت هوشمند ملی کرده اند و بیش از یک میلیون و 664 هزار نفر از مشمولان بالای 15 سال فارس که مشمول تغییر کارت های ملی می شوند تاکنون هیچ اقدامی برای دریافت کارت هوشمند ملی نکرده اند.

گفته شده از حدود دو ماه آینده خدمات دولتی نظیر خدمات بانکی به کسانی که کارت هوشمند ملی ندارند ارائه نمی شود.

** به چه کارآید کارت هوشمند ملی
کارت هوشمند ملی به عنوان مقدمه ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی امن تعریف شده که می تواند موجب توزیع عادلانه فرصت ها ،کاهش بسیاری از هزینه های دولت ،مردم و بنگاه ها شود و این امور می توانند نقش به سزایی در پویایی اقتصادی کشور و استان داشته باشد.

گفته شده با پیاده سازی طرح کارت هوشمند ملی این امکان فراهم می شود که خدمات به روشی ساده،سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود و در نتیجه این موضوع می تواند به بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن رضایت عمومی از دولت منجر شود.

** آمارهای ثبت احوال
مدیرکل ثبت احوال استان فارس یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد :از سال 91 که زمان شروع ثبت نام کارت ملی هوشمند بوده تا پایان آذر ماه سال 96 دو میلیون و 102 هزار و 203 نفر از مردم فارس برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند.

علی رضا انصاری افزود: جمعیت بالای 15 سال استان که مشمول دریافت کارت هوشمند ملی می شوند سه میلیون و 766 هزار و 326 نفر است که با احتساب این آمار 56 درصد از ساکنین بالای 15 سال استان تاکنون برای دریافت این نوع کارت اقدام کرده اند و حدود 44 درصد نیز تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.

وی بیان کرد:‌در شهر شیراز تاکنون بیش از 73 درصد ساکنان برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند، کسانی که تاکنون هیچ اقدامی برای دریافت کارت ملی هوشمند انجام نداده اند تا دو ماه آینده فرصت دارند در این زمینه اقدام کنند چون قطعا از ابتدای سال 97 ارائه تمام خدمات بانکی نظیر دریافت و پرداخت وجه و افتتاح حساب تنها با کارت هوشمند ملی امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس اظهارات مدیرکل ثبت احوال فارس هنوز یک میلیون و 664 هزار و 123 نفر از افراد بالای 15 سال سن استان هیچ اقدامی برای دریافت کارت هوشمند ملی انجام نداده اند.

** بی میلی مردم برای دریافت کارت ملی هوشمند نیازمند بررسی
علی حسینی ، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است که حدود نیمی از مردم استان فارس هنوز ضرورت دریافت کارت هوشمند ملی را درک نکرده اند و این امر نیازمند آگاه سازی و ایجاد حساسیت در جامعه در این خصوص است.

وی افزود:دسترسی سریع به اطلاعات دقیق و امن در حوزه مدیریت کلان کشور امر با اهمیتی است که می تواند در اموری نظیر تنظیم جمعیت،برقراری امنیت،توزیع عادلانه منابع،کاهش جعل هویت، کاهش هزینه ها ،ایجاد رفاه عمومی و در موارد بسیار دیگری از آن بهره برد.

این جامعه شناس استقبال کم مردم از کارت های ملی هوشمند را عدم آگاهی و نبود فرهنگ سازی از سوی متولیان امر عنوان و بیان کرد:هنوز بسیاری از مردم جامعه ضرورت دریافت کارت ملی هوشمند را درک نکرده اند که باید از سوی مسئولان و رسانه ها این کار صورت گیرد.

** مردم و کارت هوشمند ملی
برخی مردم دلیل استقبال نکردن از کارت ملی هوشمند را ندانستن کاربدر آن عنوان کردند و گفتند:‌بسیاری از سازمان ها و ادارات فقط از ما شناسنامه می خواهند و گاهی هم شناسنامه و هم کارت ملی که اگر کارت همراهمان نباشد، شناسنامه را قبول می کنند.

امین دانشجوی دانشکده شهید باهنر شیراز گفت:‌ از زمانی که کارت هوشمند ملی گرفته ام ، کاربردی برایم نداشته و فقط یکبار با آن دوچرخه کرایه کرده ام.

حسن برقکار ساختمان گفت:‌برخی بانک ها برای بازکردن حساب و دادن دسته چک و مانند آن هم شناسنامه و هم کارت ملی می خواهند که اگر چانه بزنیم فقط شناسنامه قبول یم کنند و کاربرد کارت ملی کم رنگ می شود.

حمید کارمند پتروشیمی شیراز گفت: خودم کارت هوشمند ملی دارم و فلز روی آن شاید نشانگر کاربردهای دیگری برایاین کارت باشد مانند امکان دریافت و پرداخت پول های بانکی، استفاده به جای کارت مترو و اتوبوس های واحد و... اما هیچکس در این مورد اطلاع دقیقی به من نداده است.

** عکس های دگرگون شده
بسیاری از مردم از عکس هایی که بر روی کارت های ملی شان چاپ شده رضایت ندارند که سجاد اعتماد فرد یکی از شهروندان شیرازی از این دسته است.

وی عکس را بی کیفیت می داند و به خبرنگار ایرنا می گوید: افرادی که در دفاتر پیشخوان برای کارت هوشمند ملی عکس می گیرند اغلب تخصص کافی در حوزه عکاسی ندارند و عکس را در یک جای تنگ با مساحت کم و در فضایی حدود یک متر مربع می گیرند و در نتیجه عکس دگرگون شده و اغلب زشت بر روی کارت های هوشمند ملی نقش می بندد.

** آمارهای پست
مدیرکل پست استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میانگین مراجعه اهالی فارس به مراکز پستی استان در سال جاری برای ثبت نام کارت ملی ، تا پایان آذرماه بین 600 تا 650 نفر بصورت روزانه بوده که استقبال خوبی در این زمینه در استان صورت نگرفته است.

احمدرضا واعظ پور افزود:اما از اوایل دی ماه جاری حضور در دفاتر پستی برای ثبت نام کارت ملی هوشمند با افزایش 30 درصدی روبه برو بوده و روزانه حدود هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ثبت نام کارت ملی هوشمند بصورت روزانه تا سه هزار و 500 نفر وجود دارد که این رقم در صورت استقبال مردم قابل افزایش خواهد بود و این تنها ظرفیت بخش دولتی است و شامل دفاتر پیشخوان دولت در استان نمی شود.

مدیرکل پست فارس به مردم استان توصیه کرد: ثبت نام برا کارت هوشمند ملی خود را برای روزهای پایانی اسفند ماه نگذارند چون قطعا به دلیل اینکه کارت های ملی معمولی تنها تا پایان امسال اعتبار دارند پیش بینی می شود در روزهای پایانی سال جاری با ازدحام ثبت نام مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه پیش ثبت نام کارت های هوشمند ملی به صورت رایگان انجام خواهد شد افزود:هزینه ثبت نام اصلی 9 هزار تومان ،توزیع کارت دو هزار تومان و 20 هزار تومان نیز هزینه صدور کارت خواهد بود و دریافت کارت هوشمند ملی مجموعا مبلغ 31 هزار تومان هزینه دارد.

واعظ پور زمان تحویل کارت هوشمند ملی به متقاضیان را بطور میانگین دو هفته اعلام کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top