تاریخ انتشار: جمعه 1396/10/29 - 13:36
کد خبر: 256223

استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی کلود در کسب‌وکارهای کوچک چه معایب و مزایایی دارد؟

وقتی ابرها کنار شما هستند

وقتی ابرها کنار شما هستند

سیستم ابری یا کلود یک نوع حافظه روی سرور‌های اینترنتی است. یک کلود یا ابر، ردیفی گسترده از کامپیوترهای متصل به هم است که به‌عنوان یک مجموعه واحد فعالیت می‌کنند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند یک یا چند نوع سرویس ویژه را به کاربران ارائه دهند. شما می‌توانید گجت‌های مختلف خود از قبیل کامپیوتر، موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و نوت‌بوک را به صورت همزمان به آن متصل کنید.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاملا واضح است که این روزها به واسطه خدمات خوب سرویس‌های ابری افراد و کسب‌وکارها تکیه‌ خود بر سخت‌افزار‌های پرهزینه را کاهش داده‌اند و با قرار دادن اطلاعات خود در ابرها کار خود را ادامه می‌دهند. ذخیره‌سازی ابر یا کلود یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که یک شرکت کوچک می‌تواند انجام دهد. در این میان ذخیره‌سازی ابر همچنین ابزار کامل به اشتراک‌گذاری فایل است، به‌ویژه برای اسناد و فایل‌های چندرسانه‌ای با حجم زیاد که می‌‌خواهید با ایمیل ارسال کنید. یک سرویس ابری می‌تواند به صورت پویا برای پاسخگویی به نیازهای کاربرانش مقیاس‌پذیری شود و به همین دلیل ارائه‌دهنده این خدمات، سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم را باید برای ارائه سرویس تامین کند.

دیـگـر نـیازی نـیست شـرکـت‌هـا خودشان این ابزارها را تامین یا مستقر کنند یا کارمندان IT را برای مـدیـریـت خـدمات‌شان اسـتـخـدام کـنـنـد.

نـمـونـه‌هـایـی از خـدمـات ابر شامـل ذخیره‌سازی آنلاین داده و راه‌حل‌های پشتیبان، خدمات پست الکترونیکی مبتنی‌بر وب، سوییت‌های میزبانی اداری و خدمات همکاری سند، پردازش پایگاه داده، خدمات پشتیبانی فنی و... است. رایانش ابری می‌تواند به شما در دسترسی به داده‌های کسب‌وکار و دسترسی به برنامه‌های شما از هر نقطه در هر زمان از هر دستگاه تلفن همراه، کمک کند.

مزایای استفاده از سرویس ابری
1- شما دیگر مجبور نیستید تیمی از افراد را برای انجام کاری مانند نصب و به‌روز‌رسانی نرم‌افزار، نصب و مدیریت سرورهای ایمیل یا سرورهای فایل پشتیبانی استخدام کنید. حسن محاسبات ابری این است که همه مسائل مربوط به حفظ سرویس یا برنامه به عهده فروشنده ابر است، نه شما.

2- شما دیگر نیازی به خرید نرم‌افزار ندارید. علاوه‌بر نیاز نبودن به خرید برنامه‌های نرم‌افزاری و نصب آنها روی سرورها و رایانه‌های خود، با استفاده از برنامه‌های ابر می‌توانید این خدمات را ارزان‌تر دریافت کنید.

3- با محاسبات ابری، شما از سرورهای شخص دیگری استفاده می‌کنید تا همه داده‌هایتان را ذخیره و دستگاه‌های کامپیوتری خود را برای مقاصد دیگر آزاد کنید یا حتی از برخی از آنها خلاص شوید.

4- یک برنامه محاسبات ابری می‌تواند یکپارچگی را آسان‌تر کند.

5 - برنامه‌های کامپیوتری رایانه به‌طور مرتب به‌روز می‌شوند، بنابراین شما مجبور نیستید زمان و پول را صرف آن کنید.

6- رایانش ابری به شما و کارکنان شما اجازه دسترسی آسان به برنامه‌ها و داده‌ها را از رایانه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌دهد. از آنجا که اپلیکیشن‌های ابر مبتنی‌بر مرورگر هستند، از دستگاه‌های تلفن همراه مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند قابل‌دسترسی هستند.  به‌عنوان مثال، برنامه‌های کاربردی حسابداری مبتنی‌بر ابر با برنامه‌های کاربردی تلفن همراه با Android یا IOS سازگار هستند که به شما امکان دسترسی به داده‌های حسابداری از هر دستگاه تلفن همراه و ارسال فاکتورها، هزینه‌های پیگیری و... را می‌دهد.  توجه داشته باشید که دسترسی به برنامه‌های اداری از طریق مرورگر روی یک دستگاه تلفن همراه می‌تواند یک تجربه کاربری کمتر از ایده‌آل باشد، بنابراین (برای مثال) مایکروسافت نسخه‌های موبایل برنامه‌های اداری مانند Office for iPad را ارائه می‌دهد.

7- محاسبات ابر شما را قادر می‌سازد تا سریعا کسب‌وکار کوچک خود را شروع یا رشد دهید. چون شما نیازی به خرید سرور، گرفتن آن و اجرای آن و نصب نرم‌افزار روی آن ندارید و راه‌اندازی یا گسترش آن نیز ارزان‌تر است. با این حال این بدان معنا نیست که هیچ معایبی برای رایانش ابری وجود ندارد و هر کسب‌وکار کوچکی باید بلافاصله تمام سرورها و نرم‌افزارهای دسک‌تاپ خود را از بین ببرد و تمام عملیات تجاری خود را در ابر انجام دهد. برنامه‌های کاربردی با کارآیی شدید مانند ویرایش ویدئو برای ابر مناسب نیستند و همچنین برای انواع دیگری از نرم‌افزارهایی که نیاز به پردازنده‌های دسک‌تاپ با کارآیی بالا مثل طراحی گرافیک دارند، استفاده از کلود توصیه نمی‌شود. بنابراین قبل از اینکه تمام کارهای خود را به ابرها بسپارید، با احتیاط قدم بردارید و به این نکته توجه کنید که چگونه این نواقص رایانش ابری بر کسب‌وکار کوچک شما تاثیر می‌گذارد. در ادامه به پنج مشکلی که ممکن است استفاده از خدمات ابری برای شما ایجاد کند، می‌پردازیم.

معایب استفاده از سرویس ابری
خرابی احتمالی
محاسبات ابر باعث می‌شود که کسب‌وکار کوچک شما به قابلیت اتصال اینترنت شما بستگی پیدا کند، بنابراین هنگامی که آفلاین است، شما هم آفلاین هستید. در این میان اگر خدمات اینترنت شما از وقفه‌های مکرر یا سرعت‌های پایین رنج می‌برد، محاسبات ابری ممکن است برای کسب‌وکار شما مناسب نباشد.

مسائل امنیتی
اطلاعات شما چقدر امن است؟
محاسبات ابر به معنی محاسبات اینترنتی است، بنابراین وقتی شما مایل نیستید برخی داده‌های شما در اینترنت باشد، نباید از برنامه‌های رایانش ابر استفاده کنید. البته فروشنده‌های محاسباتی ابری به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد امنیت داده‌ها وجود دارد، آخرین سیستم‌های امنیتی پیچیده را مورد استفاده قرار می‌دهند. از طرف دیگر به خاطر داشته باشید که داده‌های ابر شما از همه جا در اینترنت قابل‌دسترسی است؛ به این معنی که می‌تواند یک داده از طریق هک شدن خراب شود یا یک کارمند ناراضی نام کاربری و رمز عبور را بی‌دقت وارد کند و داده‌های کسب‌وکار شما به خطر بیفتد. شما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار کوچک، باید تصمیم بگیرید که آیا سطح امنیت یک شرکت محاسبات ابری، ضعف‌های امنیتی بالقوه رایانه‌های ابر را جبران می‌کند و بعد آن را انتخاب کنید.

انعطاف‌پذیری
انعطاف‌پذیری برخی از برنامه‌های ابر می‌تواند یکی دیگر از مشکلات جدی محاسبات ابری باشد. هنگام انتخاب یک فروشنده محاسبات ابری، مراقب باشید که شما قرار نیست به مشتری همیشگی آن تبدیل شوید، زیرا برنامه‌های کاربردی یا فرمت‌های داده اجازه انتقال آسان یا تبدیل اطلاعات به سیستم‌های دیگر را نمی‌دهد. به‌عنوان یک مثال ساده، حتی نمی‌توانید یک سند ایجادشده در برنامه دیگری را به یک صفحه گسترده Google Docs اضافه کنید. برخی از فروشندگان به‌طور عمدی تلاش می‌کنند با استفاده از نرم‌افزار یا سخت‌افزار اختصاصی باعث قفل شدن مشتریان شوند. این موضوع باعث می‌‌شود انتقال به یکی دیگر از فروشندگان ابر، غیرممکن یا بسیار گران باشد. اگر شما در حال بررسی یک ابر هستید، مطمئن شوید که قرارداد فروشنده ابر مالکیت داده‌های شما را حفظ می‌کند و پیشنهادات فروشنده مطابق با استانداردهای فعلی باشد.

قیمت
ابتدا یک برنامه محاسبات ابری ممکن است بسیار ارزان‌تر از یک راه‌حل نرم‌افزاری خاص نصب شده باشد، اما آیا برنامه ابر دارای تمام ویژگی‌هایی است که نرم‌افزار نصب‌شده دارد و اگر نبود، آیا ویژگی‌های ازدست‌رفته برای شما مهم هستند؟ اگر این نیازها برای شما مهم باشند، سفارش دادن این نیازها به فروشنده ابر می‌تواند به‌شدت هزینه‌های شما را افزایش دهد. برای اطمینان از صرفه‌جویی در هزینه، شما باید به برنامه‌های قیمت‌گذاری و جزئیات هر برنامه، با توجه به گسترش احتمالی آن در آینده توجه کنید. اگر شما هر سال به نسخه‌های نرم‌افزاری جدیدتر نیاز نداشته باشید، نرم‌افزار دسک‌تاپ می‌تواند در درازمدت ارزان‌تر باشد. به‌عنوان مثال، اگر نسخه دسک‌تاپ مایکروسافت آفیس 2016 را خریداری کرده و از آن برای چندین سال استفاده کنید، شما یک بار هزینه می‌کنید و نرم‌افزار را برای همیشه در اختیار دارید، در حالی که باید هزینه سالانه برای استفاده از نسخه مبتنی‌بر ابر، Office 365 را پرداخت کنید. با این حال انواع دیگر برنامه‌های کاربردی تجاری مانند حسابداری و نرم‌افزار تهیه مالیات نیازمند به‌روزرسانی‌های سالانه هستند و به همین دلیل ابرها در این مورد مناسب‌ترند.  در این میان اگر کسب‌وکار شما شامل انتقال مقدار زیادی از داده‌ها باشد، آگاه باشید در حالی که انتقال داده‌ها به ابر (ورودی) رایگان است، اما انتقال داده‌های خروجی از این طریق هزینه ماهانه براساس هر GB دارد. بنابراین اگر نیازهای کسب‌وکار شما شامل مرتب کردن مقدار زیادی داده از برنامه‌های ابر یا ذخیره‌سازی داده می‌شود، هزینه‌های اضافی ایجاد می‌کند. (به‌عنوان مثال، قیمت‌گذاری انتقال اطلاعات Microsoft Azure را ببینید.) با این حال خوشبختانه محاسبات ابر یک تجارت بسیار رقابتی است و هزینه‌ها به‌طور کلی کاهش می‌یابد، بنابراین قیمت‌گذاری ابرهای مختلف را برای پیدا کردن بهترین خدمات براساس نیازتان با کمترین هزینه بررسی کنید.

بهترین ذخیره‌سازی ابر برای کسب‌وکارهای کوچک در سال 2018
 Zoolz
برخلاف رقبای خود، Zoolz با کاربران و سرورهای نامحدود می‌آید و به‌راحتی می‌تواند سرویس را به نیازهای کسب‌وکار شما ارتقا دهد. همچنین سرعت پهنای باند آپلود / دانلود یا اندازه فایل‌ها هیچ محدودیتی ندارند، بنابراین لازم نیست نگرانی در مورد عدم امکان استفاده از سرویس در زمانی که بیشترین نیاز را دارید، داشته باشید. Zoolz  همچنین اولین سرویس پشتیبان «Tribrid» را ارائه می‌دهد. این کار به کسب‌وکار کوچک امکان انعطاف‌پذیری از سه گزینه ذخیره‌سازی ابر را می‌دهد: ذخیره‌سازی فوری برای نیازهای روزانه شما، ذخیره‌سازی سرد برای فایل‌هایی که اغلب استفاده نمی‌کنید و ذخیره‌سازی محلی در سرور، شبکه یا درایو خارجی. قیمت Zoolz با 30 دلار در هر ماه برای یک TB شروع می‌شود.

JustCloud
JustCloud یک ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ساده، سریع و مطمئن است. JustCloud به‌طور خودکار اسناد، عکس‌ها، موسیقی‌ها و فیلم‌های ذخیره‌شده روی یک کامپیوتر کاربر به ابر را پشتیبانی می‌کند. فایل‌های JustCloud از هر کجا در هر زمان قابل دسترسی هستند و ذخیره‌سازی نامحدود، 100 درصد پشتیبان خودکار و قابلیت همگام‌سازی چندین رایانه و برنامه‌های دستگاه همراه را فراهم می‌کنند. برنامه JustCloud از قیمت 69/10دلار در هر ماه برای 75 گیگابایت آغاز می‌شود که شامل امنیت کامل داده‌ها و پشتیبانی فنی 24/7 است. وب‌سایت: www.justcloud.com

Mozy
Mozy تهیه پشتیبان ابر، همگام‌سازی و دسترسی تلفن همراه را برای رایانه‌ها و سرورها، افراد، شرکت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد. خدمات همگام‌سازی Mozy ساده هستند، زیرا آنها هر روز فایل را به‌روز می‌کنند. امکانات Mozy شامل پشتیبان‌گیری خودکار ابری، دسترسی به تلفن همراه، امنیت درجه نظامی، قابلیت بازگرداندن اطلاعات، پشتیبان‌گیری سرور و مدیریت داده‌ها است.  قیمت برای سرورهای نامحدود، رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها با قیمت 98/13 دلار در هر ماه برای 10 گیگابایت شروع می‌شود. بدون سرور، این خدمات 99/9 دلار است. وب‌سایت: www.mozy.com

Hightail
Hightail به متخصصان سراسر جهان کمک می‌کند تا به‌طور ایمن فایل‌ها را از هر کجا برای همکاری موثر و کارآمدتر به اشتراک بگذارند و کنترل کنند. کاربران می‌توانند فایل‌ها را با هر اندازه از رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود ارسال کنند و دقیقا آنها را کنترل کنند. کاربران همچنین می‌توانند «فضاها» را به اشتراک بگذارند و همچنین مشخص می‌کند که چه کسی می‌تواند آنها را ویرایش و به‌روز کند. Hightail فضای ذخیره‌سازی نامحدود و هر دو برنامه تلفن همراه و دسکتاپ را فراهم می‌کند تا فایل‌ها از هر نقطه قابل‌دسترسی باشد. طرح رایگان Hightail همراه با دو گیگابایت است. طرح‌های پرداخت‌شده از 12 دلار برای هر کاربر در هر ماه شروع می‌شود و با فضای ذخیره‌سازی نامحدود و اندازه فایل 25 گیگابایتی، اشتراک‌گذاری و حفاظت از رمز عبور به شما ارائه می‌کند. وب‌سایت: www.hightail.com

OpenDrive
یک ابر ذخیره‌سازی ابری است که شما می‌توانید از هر نقطه به آن دسترسی داشته باشید. این نرم‌افزار دارای سه سرویس برای کمک به اجرای کسب‌وکار شما است: OpenDrive برای ذخیره‌سازی، همگام‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها؛ یادداشت‌های OpenDrive برای یادداشت‌برداری، فهرست کارهای انجام‌شده و سایر پردازش‌های متن و وظایف OpenDrive برای مدیریت پروژه. OpenDrive رایگان تا پنج گیگابایت است. برای ذخیره‌سازی نامحدود قیمت‌‌هایش از 95/9 دلار در هر ماه شروع می‌شود.
www.opendrive.com

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top