تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/30 - 13:23
کد خبر: 256346

تجمع دانشجویان کمپین مطالبات دکتری در مقابل مجلس؛

اعتراض دانشجویان به تیرخلاص مجلس/ پژوهانه‌ی دکتری پرید +عکس

اعتراض دانشجویان به تیرخلاص مجلس/ پژوهانه‌ی دکتری پرید +عکس

این تجمع علی رغم شرایط بد جوی با همکاری تیم حراست مجلس شورای اسلامی و در نهایت آرامش و امنیت در محوطه داخلی مجلس برگزار شد و دانشجویان با طرح شعارهایی مبنی بر لزوم توجه به مطالبات صنفی و رفاهی شان، تلاش دارند تا بسیاری از دغدغه های بر زمین مانده خود را به گوش نمایندگان مجلس برسانند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صبح امروز گروهی از دانشجویان دوره دکتری وزارت علوم با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب و اجرای طرح پژوهانه شدند. طرحی که براساس آن دانشجویان به شرط حضور تمام وقت در دانشگاه ماهیانه مبلغی تحت عنوان "پژوهانه" دریافت می‌کنند.

پس از آنکه کمیسیون تلیفق پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری را تصویب نکرد این دانشجویان تصمیم گرفتند تا ضمن تجمع در مقابل مجلس اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند.

این تجمع علی رغم شرایط بد جوی با همکاری تیم حراست مجلس شورای اسلامی و در نهایت آرامش و امنیت در محوطه داخلی مجلس برگزار شد و دانشجویان با طرح شعارهایی مبنی بر لزوم توجه به مطالبات صنفی و رفاهی شان، تلاش دارند تا بسیاری از دغدغه های بر زمین مانده خود را به گوش نمایندگان مجلس برسانند.

گفتنی است دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری کشور که در یک بازه زمانی هشت ماهه با بیش از 150 نماینده مجلس دیدار و نظر مساعد آنها را برای افزایش تسهیلات مادی و معنوی خود جلب کرده بودند، وقتی با بی توجهی نمایندگان به مطالباتشان در لایحه بودجه 97 رو به رو شدند، در برابر ساختمان اصلی مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

* بیانیه دانشجویان تجمع کننده
دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه‌های سراسر کشور قبل از این تجمع هم طی بیانیه‌ای اعلام کردند: ما دانشجویان مقطع دکتری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ما جهادگران جبهه‌های علم و فناوری، ما پیش قراولان صحنه‌های علمی کشور، ما جوانان نه جویای نام بلکه جویای علم، ما زیرساختهای اقتصاد مقاومتی کشور و ما نادیده گرفته شدگان و گمشده‌های بی پناهی که نتیجه قریب به 8 ماه پیگیری مطالبات حقه آنان در پیچ و خم های این مملکت از جانب دولت، مجلس و سایر وزارت خانه های دیگر نادیده گرفته شد، اینبار نه به صورت مجازی بلکه حضوری درمقابل مجلس خانه ملت گرد هم جمع شده ایم تا باردیگر با صدای رسا و بلند و از نزدیک بی عدالتی، بی توجهی، بی‌نظمی، ظلم و بی‌اخلاقی در نظام آموزش عالی ایران درخصوص دانشجویان وزارت علوم را فریاد بزنیم.

مدیران و مسوولین ارجمند، ریاست محترم جمهور، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم علوم و سایر متولیان نظام آموزش عالی کشور، در کدامین بند از ساختارهای نظام مردم ساالری مطالبات گروهی تحصیل کرده، خردورز و علم گرا پس از بیش از 250 جلسه حضوری و طرح مسله با تمامی نهادها اینگونه بی پاسخ ماندن را توصیه و توجیه می‌نماید؟ آیا اینگونه نیست که بما گفتند ما خواسته های شما را شنیدیم و آن لحظه که زمان تصمیم و اقدام فرا رسید چشمان خود را بر بیش از 120 هزار دانشجوی دکتری مملکلت بسته‌اید؟ آیا اینگونه نبود که به شما گفتیم بحران اقتصادی، اشتغال، فقدان زیرساخت‌های مناسب آموزشی و پژوهشی و از همه مهم‌تر بحران معیشت جانمان را به لبمان رسانده و عنان از کف داده‌ایم؟

ما دانشجویان مقطع دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقابل مجلس، خانه ملت گرد هم جمع شده‌ایم تا بار دیگر مطالباتمان را گوشزد نماییم.

ما، نه سربارهای این مملکت، بلکه توانمندی های بالقوه ای هستیم که کشور سالها برای پرورشمان هزینه کرده و حال که زمان برداشت فرارسیده است، مسؤولین به این سرمایه های انسانی پشت کرده و هیچ برنامه ای برای آینده آنان ندارند. این مسئولین از طرفی دیگر ضمن کالایی‌سازی آموزش، دانشگاه‌ها را به منبع تامین مالی نظام آموزش عالی تبدیل و آن را برای هزینه هایشان به بنگاهی بی مصرف و ضرر ده تبدیل نموده اند و صنعت و جامعه روز به روز از دانشگاه فاصله می گیرند و در تازه ترین آمار، آخرین کشور در ارتباط میان صنعت و آموزش شده‌ایم.

ما متخصصین آینده این مملکت و سرمایه های آن هستیم و این درحالی است که نظام آموزشی و پژوهشی کشور همچنان بر مسیر غلط و اشتباه گذشته تاکید ورزیده و با هیچ گوشی پذیرای دغدغه های این جوانان نیست و آنجا که اتخاذ و سیاست تصمیم گیری بر عهده نهادهای دیگر همچون مجلس است، آن نیز صدای جوانان را نشنیده گرفته و هم از این کلام معروف که «مجلس خانه ملت است» اعلام برائت می‌نماید و هر نهادی، نهاد دیگر را مسئول و متولی می‌داند و در این 8 ماه به حد کفایت به سراغ هر یک از این نهادهای مسئول رفته ایم. دغدغه ما یکی است و آن اصلاح نظام آموزشی و توجه بیشتر به دانشجویان دکتری و حمایت از آنهاست. دغدغه ما بهبود وضعیت معیشتی و پژوهانه و دریک کالم خردورزی و علم آموزیست. در پایان خواسته ها و مطالبات ما دانشجویان به حضورتان اعلام می‌شود.

امیدواریم این تجمع یادآور نوش‌دارویی پیش از مرگ سهراب باشد نه پس از آن، که اگر امید سهراب‌ها این جوانان بمیرد، مردن همانا و از دست دادن بنیان‌های ایران اسلامی عزیزمان همان... خواسته‌های کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم از قرار زیر است:

1 . برقراری مجدد پژوهانه به عنوان کمک هزینه بلاعوض در ازای پژوهش تمام وقت، تولید علم و تعهد عدم اشتغال دانشجویان دکتری به دانشگاههای وزارت علوم، مطابق آنچه در راهبرد کلان 8 نقشه جامع علمی کشور قید شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.

2 .ایجاد بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری وزارت علوم، نه عبور از این وظیفه صرفا با شعار کارآفرینی، چرا که بسیاری از رشته‌ها اساسا ماهیت کارآفرینی ندارند.

3 .اصلاح بند الحاقی به تبصره 9 لایحه بودجه 97 که به نام دانشجویان دکتری و بجای پژوهانه در رسانه ها اعلام شد، اما در حقیقت نه تنها ارتباطی با پژوهانه نداشته، که از نظر اجرایی بسیار فسادخیز بوده و به هیچ وجه مطابقتی با پیش‌نویسی که در این خصوص از طرف کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم تسلیم نمایندگان مجلس شد، نبوده و نیست!

4 .برابری وزارت بهداشت و وزارت علوم در مباحث بودجه سالیانه! چرا که اگر وزارت بهداشت مجری طرح ملی سلامت است، وزارت علوم باید متولی حل تمامی بحران‌های موجود در برنامه ششم توسعه و اجرای راهبرد کلان 7 نقشه جامع علمی کشور باشد. امیدواریم که متولیان امر اقدامات عملی شایسته ای را در راستای احقاق مطالبات حقه این قشر فرهیخته مبذول دارند تا این آخرین گردهمایی مطالبه گران فرهیخته جامعه دکتری وزارت علوم باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمدی
1396/11/01 - 00:03

حیف از این دانشجویان که وقت و انرژی خود را صرف فهماندن موضوع اهمیت دادن به پژوهش و آموزش به مسولینی کردند که میز و جایگاهشان برایشان از هز چیزی مهمتر بود. دانشجویان دکتری روزانه که 8 ماه شبانه روز تلاش مدنی بدون هیچ چشمداشتی داشتند برای اعتلای ارزش علم در کشور خودشان. قدر جایگاه شما را کمتر کسی در این کشور میفهمد و کسانی که با ایشان دیدار داشتید فقز حرف شما را شنیدند و درکی از اهمیت موضوع نداشتند. عاقبت دانجویان دکتری روزانه در ایران خزیدن در کنجی مثل اکثر دانشجویان نخبه کشور و نوشتن مقاله و رساله برای کسانی که دکتری پولی میگیرند یا دچار افسردگی شدن پس از سالها تلاش علمی و یا ترک وطن نمودن برای استفاده از علم خود در کشوری که علم تو را ارج مینهند ولی نیازی که ایرانمان به این علم را دارد ندارند است.
مسول عزیزی که به دنبال اعتلای کشور هستی لطفا به علم و عالم در ایران ارج نهید تا نتیجه آن را ببینید. به شخصه به عنوان دانشجوی دکتری در ایران دیگر هیچ امیدی به کمک مسئولین آن برای استفاده از دانشجویان دکتری ندارم . ماه ها تلاش مدنی دوستان که بی سابقه تریت تلاش مدنی در ایران بود را دیدم و نتیجه آن را دریافت کردم. دست دوستان گرامی که در این راه بودند را میفشارم و برای ایشان آرزوی موفقیت و دعای خیر دارم. خدا تلاش شما را دید اگر نماینده های او در زمین ندیدند
تورهای مسافرتی آفری
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top