تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/11/01 - 15:02
کد خبر: 256504

لایه‌های ابهام‌برانگیز بودجه‌ی ۹۷ همچنان ادامه دارد؛

دیوار اساتید، کوتاه‌تر از حقوق‌های نجومی دولت و مجلس +صوت

دیوار اساتید، کوتاه‌تر از حقوق‌های نجومی دولت و مجلس +صوت

در شرایطی که یک نماینده‌ی مجلس عدم افزایش حقوق را مساوی با دزد شدنش عنوان می‌کند نمی‌شود از یک استاد دانشگاه انتظار داشت تا نسبت به عدم افزایش حقوق معترض نشود و همه‌ی اینها در حالی است که هنوز مسئله‌ی حقوق‌های نجومی برای مردم حل نشده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ضعف اقتصادی دولت که بعد از اعلام ریز بودجه ۹۷ و گران شدن برخی از اقلام مصرفی مردم باعث بروز ناآرامی‌های اجتماعی شد، هنوز پوشیده نشده و بررسی لایحه‌ی بودجه سال 97 برای اقشار مختلف، نارضایتی‌هایی را در پی داشته است.

یکی از این نارضایتی‌ها مربوط به حقوق اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست. طبق لایحه‌ی بودجه ۹۷ که از سوی دولت تقدیم مجلس شد، حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که بالای ۵ میلیون تومان باشد، افزایش نخواهد یافت.

این موضوع در همان وحله‌ی اول باعث بروز نارضایتی‌هایی از سوی اساتید و اعضای هیئات علمی دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور شده است و در این میان حتی انتقاد وزیر علوم را نیز در پی داشته است.

مسئله‌ی افزایش سالیانه‌ی حقوق، دغدغه‌ی بسیاری از اقشار و کارمندان سطح جامعه است؛ در این میان اساتید دانشگاه‌ها که یکی از اقشار فرهیخته در جامعه محسوب می‌شوند از این امر مستثنی نبوده و بالطبع با مشاهده‌ی عدم افزایش حقوق در بودجه ۹۷، معترض می‌شوند.

صرف نظر از درست یا غلط بودن تصمیم دولت مبنی بر عدم افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی‌هایی که بالای 5 میلیون تومان دریافتی دارند اما تصمیم درباره‌ی تغییرات حقوق و دستمزد در دولت روحانی کمی حساس‌تر از همیشه است.

مسئله‌ی حقوق‌های نجومی که برای اولین بار در دولت یازدهم مورد اعتراض همگانی قرار گرفت، کمی مارجرا را حساس و پیچیده می‌کند؛ به ویژه اینکه سقف دریافتی حقوق مدیران دولتی چیزی حدود 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده و با این تفاسیر، قانع کردن یک استاد دانشگاه برای عدم افزایش حقوق، دشوار است.

این در حالیست که فقط اساتید دانشگاه نیستند که به این موضوع معترض خواهند بود و طبیعتا سایر اقشار نیز به این عدم افزایش حقوق اعتراض احتمالا اعتراض می‌کنند.

نماینده مجلس: اگر با این حقوق‌ها یک نماینده، دزد شد نگویید چرا!
این در حالیست که به تازگی غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجالس نهم و دهم ضمن اعتراض به حقوق و دستمزد برخی نمایندگان در مجلس گفت: زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعدا نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تامین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟

فایل صوتی مربوط به اظهارات جعفرزاده را می‌شنوید:


در شرایطی که یک نماینده‌ی مجلس، اینگونه هزینه‌ی عدم افزایش حقوق را بالا می‌برد، نمی‌شود از یک استاد دانشگاه انتظار داشت تا نسبت به عدم افزایش حقوق معترض نشود.

نظر منفی وزیر علوم درباره‌ی این تصمیم
اما در خصوص عدم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی وزیر علوم معتقد است: محدود کردن افزایش حقوق های بیشتر از این مبلغ و همچنین تعیین سقف برای پاداش بازنشستگی، مشکلات جدی در حفظ و تداوم فعالیت های علمی استادان و پژوهشگران کشورمان ایجاد می کند. چنانچه این مصوبه کمیسیون تلفیق نهایی شود، لطمه جبران ناپذیری به روند توسعه علم و فناوری کشور وارد می کند.

مکانیزم تعیین حقوق هیئت علمی چگونه است؟
حقوق هیئت علمی براساس شاخص هایی مثل مرتبه و پایه تعین می شود. مرتبه براساس شاخص هایی به صورت آموزگار، مربی، استادیار، دانشیار و استاد تقسیم شده و پایه براساس عواملی که مهم ترین آن ها سنوات هست تعلق میگیرد.

براساس مرتبه، یک حقوق مبنا در نظر می گیرند و با توجه به پایه ای که دریافت میشود، مبلغی به آن اضافه میشود.

یک سری مزایا هم مانند ردیف های حقوقی سایر دستگاه های دولتی به آن اضافه میشود. مثل فوق العاده جذب، عائله مندی، حق فرزند و گاها برای برخی دانشگاه ها، فوق العاده ویژه واحد دانشگاهی.

البته هر عضو با توجه به مرتبه و پایه اش تعداد واحد اجباری مشخصی برای تدریس دارد و برای باقی ساعات تدریس مثل سایر مدرسین، حق التدریس اضافی میگیرد. علاوه بر این، مواردی مثل کار پایان نامه ها، حق مشاوره و راهنمایی و یا حق تالیف مقاله، کتاب و امثال اینها هم هست که  در دانشگاه های مختلف وضعیت های بسیار متفاوتی دارند.

با این حساب، باید در انتظار رای مجلس با توجه به نظر مخالف وزیر علوم در خصوص این مسئله بود؛ آیا نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را ازایش می‌دهند یا طبق همان بودجه‌ی ۹۷ باید منتظر اعتراضات بعدی اساتید باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/11/20 - 15:46

آقای جعفر زاده یکی مثل تورو باید از دانشگاه بندازن بیرون ون فقط خوابیدی مطمینم نه مطالعه داشتی نه کار پژوهشی آخه تو رو چه به دانشگاه و نظر دادن درمورد دانشگاه هیچ استاد درست و حسابی که چیزی بارش باشه دانشگاه رو ول نمیکنه بخاطر مجلس مگه پول پرست و قدرت طلب باشه پس لطف کن نظر نده
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top