تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/02 - 10:12
کد خبر: 256586

نامه «الهام» به امام جمعه شیراز درباره‌ی حکم ۴ دانشجوی عدالتخواه؛

آنچه دیروز آرمان و آرزو بود امروز وصف مجرمانه پیدا کرده است؟

آنچه دیروز آرمان و آرزو بود امروز وصف مجرمانه پیدا کرده است؟

چه شده است که آنچه دیروز آرمان و آرزو بود امروز وصف مجرمانه پیدا کرده است؟ اگر بیانات رهبری معظم را خطاب به دانشجویان مرور کنیم بخش عمده آن را تاکید بر مسئولیت پذیری اجتماعی و انقلابی بر مبانی دینی و جرأت و گستاخی توأم با بصیرت و هوشمندی در رفتار سیاسی و فرهنگی تشکیل می‌دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش خبر محکومیت چهار تن از فعالین سابق دانشجویی در شیراز منتشر شده است؛ خبری که باعث شد در همین ابتدای کار موجی از واکنش های فعالین دانشجویی از تشکل‌های مختلف در پی داشته باشد که در نهایت منتج به محرومیت این چهار دانشجوی شیرازی شد. (اینجــــا)

در این راستا غلامحسین الهام استاد دانشگاه تهران در واکنش به محرومیت این دانشجویان به امام جمعه شیراز، نامه‌ای سرگشاده نوشت که در بخش مهمی از آن آمده است: چه شده است که آنچه دیروز آرمان و آرزو بود امروز وصف مجرمانه پیدا کرده است؟ اگر بیانات رهبری معظم را خطاب به دانشجویان مرور کنیم بخش عمده آن را تاکید بر مسئولیت پذیری اجتماعی و انقلابی بر مبانی دینی و جرأت و گستاخی توأم با بصیرت و هوشمندی در رفتار سیاسی و فرهنگی تشکیل می‌دهند.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:
بعد از مدتها حرف و نقل راجع به تعدادی از جوانان که به عنوان دانشجویان عدالت خواه شناخته می‌شوند، سرانجام دادگاه کیفری دو شیراز به استناد نشر اکاذیب رایانه‌ای موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی و صرفاً از جهت جنبه عمومی بزه آنان را به ۹۱ روز حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از هر نوع فعالیت در احزاب در سطح کشور و یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های دانشجویی تحت هر عنوان واسمی، عضویت در هیأت تحریریه، مدیریت، سردبیری، مدیرمسئولی هر گونه نشریه مکتوب یا الکترونیکی یا گروههای اجتماعی در فضای مجازی محکوم کرد. من سخنم راجع به رأی و محتوای آن از حیث قضایی نیست، لابد خود محکومین از این جهت از حق خود دفاع خواهند کرد. ولی از آنجایی که در رأی به جنبه عمومی تصریح شده و به شکایت شاکی خصوصی تصریح نشده، ما را از این جهت مطمئن می‌سازد که موضوعِ حیثیت خصوصی فردی در میان نیست و راحت‌تر می‌توان در مورد آن سخن گفت؛ به عبارت دیگر امام جمعه محترم شیراز در این موضوع شاکی نیستند.

لذا در همین جا به این نکته قضایی فقط اشاره می‌کنم که طبق قانون مجازات اسلامی اشاعه اکاذیب جرم قابل گذشت است و بدون شکایت شاکی و یا با گذشت او، قابل تعقیب نیست و ملاک اشاعه اکاذیب رایانه‌ای و عادی یکی است و حکم در هر دو ساری است (رجوع به ماده ۱۰۰ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی) و با فرض وجود شاکی این اتهام سیاسی محسوب می‌شود.

من این جوانان را به نظرم حتی ندیده ام و صرفاً از رأی دادگاه و با اطلاع از حواشی رسانه‌ای موضوع را فهم می‌کنم، از این رو به افراد و اشخاص و پرونده کاری ندارم، ولی امام جمعه را تا حدی می‌شناسم. لذا سخنم با حضرت ایشان است.

برادر عزیز جناب مستطاب ایمانی قبل از آنکه امام جمعه بوشهر و شیراز بشوند مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز نیز بوده‌اند، از نظرات رهبری معظم انقلاب در مورد فعالیت‌های سیاسی و نیز از مطالبات ایشان از علما و روحانیون در تعمیق باورهای دینی و ایمانی جوانان بخصوص در دانشگاه و تعامل و تحمل جوانان کاملاً آگاهند. لذا انتظار این بود که با همان روحیه و رویکرد با دانشجویان مواجه می‌شدند و دستگاه عدلیه را از مواجهه قضایی با این پدیده نهی می‌کردند و یا شفاعت می‌کردند. شفاعت در تعزیرات که مغایر با مبانی نیست و با سیاست کیفری اسلامی هم سنخیت کامل دارد. من نمی‌دانم که آنها واقعاً مرتکب خطایی شده‌اند یا نه، چون هنوز رأی قطعی نشده است به مقتضای قاعده باید اصل را بر برائت بگذارم. در عین حال با فرض خطا شاید به اقتضای همان روحیه امام جمعه‌ای مناسب بود به دادستان محترم توصیه می‌فرمودند که «أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ» (حکمت ۲۰ نهج البلاغه)

ولی سخن مهمتری دارم، اگر سفری به چهل و چند سال قبل و یادی از شرایط قبل از انقلاب کنیم و این سؤال را از خودمان بپرسیم که روحانیت معظم و متعهد با همه مجاهدت‌های فکری و فرهنگی در آن دوره اختناق دنبال چه چیزی بودند؟! در آن زمان که رهبری معظم انقلاب از مسجدی به مسجدی و از تبعیدی به تبعیدی و از محفلی به محفلی، مباحث اعتقادی همچون طرح کلی اندیشه اسلامی را مطرح می‌کردند، یا زندگی سیاسی امام صادق (ع) را تبیین می‌کردند و یا به طور کلی مشی ولایت را ترسیم می‌نمودند، از جوانان مخاطب خود چه انتظاری داشتند و چه نقشه تربیتی در ذهن شریفشان بود؟ آیا جوانانی امثال این جوانان از حیث تفکر، ایمان و عمل اجتماعی الگوی مورد توقع حضرتشان و روحانیت معزز نبود؟!

چه شده است که آنچه دیروز آرمان و آرزو بود امروز وصف مجرمانه پیدا کرده است؟ اگر بیانات رهبری معظم را خطاب به دانشجویان مرور کنیم بخش عمده آن را تاکید بر مسئولیت پذیری اجتماعی و انقلابی بر مبانی دینی و جرأت و گستاخی توأم با بصیرت و هوشمندی در رفتار سیاسی و فرهنگی تشکیل می‌دهند.

و نکته آخر آنکه در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب ۱۳۹۴ که بدون امضای رییس جمهور ابلاغ گردید، در ماده ۸ آن حق امر به معروف و نهی از منکر را برای آحاد مردم مورد تأیید قرار گرفته است:

«مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت بر خوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.»

یقیناً این از مطالبات ائمه محترم جمعه و حضرتعالی بویژه در هفته امر به معروف و نهی از منکر بوده است که اینک تحقق یافته و باید با تحّمل روش‌های اجرایی آن را تمرین نمود و قطعاً نه از طریق داغ و درفش!

حسن ختام را باز نویسی فرازی از پیام امام(ره) قرار می‌دهم: «علما و روحانیون ان‌شاءاللّه به همه ابعاد و جوانب مسئولیت خود آشنا هستند ولی از باب تذکر و تاکید عرض می‌کنم امروز که بسیاری از جوانان و اندیشمندان در فضای آزاد کشور اسلامی‌مان احساس می‌کنند که می‌توانند اندیشه‌های خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بیان دارند، با روی گشاده و آغوش باز حرف‌های آنان را بشنوند و اگر بیراهه می‌روند، با بیانی آکنده از محبت و دوستی راه راست اسلامی را نشان آنها دهید.

و باید به این نکته توجه کنید که نمی‌شود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت و فوراً انگ التقاط و انحراف بر نوشته هایشان زد و همه را یکباره به وادی تردید و شک انداخت. این‌ها که امروز اینگونه مسائل را عنوان می‌کنند مسلماً دلشان برای اسلام و هدایت مسلمانان می‌تپد و الا داعی ندارند که خود را با طرح این مسائل به دردسر بیندازند.»

و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top