تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/02 - 15:29
کد خبر: 256634

اینترنت همراه در گذر زمان؛

از قدم‌های لاک‌پشتی تا سرعت نور

از قدم‌های لاک‌پشتی تا سرعت نور

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که سر‌به‌زیر نباشد و در گوشی‌های هوشمند سیر نکند. ورود گوشی‌های هوشمند به بازار فناوری موبایل مسیر جدیدی به سوی برقراری ارتباط جهانی باز کرده به‌طوری که بسیاری از مردم دنیا در طول روز از اقصی نقاط دنیا با هم در ارتباط هستند. تا پیش از این، گوشی‌ها معمولا کاربردهای ساده و عادی داشتند و قابلیت اتصال به اینترنت، آن هم با سرعت بالا در کمتر گوشی‌ای پیدا می‌شد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما با ظهور نسل جدید گوشی‌ها، پدیده‌ای به نام اینترنت پرسرعت نیز به عرصه فناوری راه یافته و کاربران دنیا توانسته‌اند لذت تماس با دوستان خود را از راه دور و به واسطه اتصال با اینترنت همراه تجربه کنند.  به گزارش carritech، روزهای اولی که اینترنت پا به گوشی‌های موبایل گذاشت، هیچ کس تصور نمی‌کرد که روزی فرا برسد که بسیاری از کارهای روزمره و حتی برخی کسب‌وکارها تحت‌تاثیر این فناوری قرار گیرد. اما امروز این قابلیت به حدی پیشرفت کرده است که کوچک‌ترین اختلالی می‌تواند مشکل‌آفرین شود. پرسرعت‌تر شدن مدام اینترنت در دنیا هم نشان‌دهنده رشد بیش از پیش این قابلیت و مقبولیت عامه بین مردم جهان است.

1G
اولین نسل شبکه تلفن همراه و بی‌سیم در اواخر دهه 70 میلادی پا به عرصه وجود گذاشت؛ اما تکمیل این شبکه تا دهه 80 به طول انجامید و استانداردهای آن اجرا شد. در نسل اینترنت 1G از سیگنال‌های رادیویی به‌منظور برقراری ارتباط استفاده می‌شود که معمولا آنالوگ هستند، به این معنا که صدای تماس تلفنی به جای استفاده از سیگنال‌های دیجیتالی، با فرکانس بالاتری تنظیم می‌شود. در‌واقع، 1G استاندارد آنالوگ ارتباط از راه دور است که تا روی کار آمدن نسل 2G به کار خود ادامه داد. اصلی‌ترین تفاوت بین دو سیستم 1G و2G در گوشی‌های موبایل، سیگنال‌های رادیویی است که در اولی به صورت شبکه آنالوگ و در دومی به صورت شبکه دیجیتال به کار می‌رود. در واقع، در مقایسه این نسل اول با سایر نسل‌ها، 1G را باید یک حرکت لاک‌پشتی رو به جلو دانست. سرعت نسل اول اینترنت همراه تنها 2.4 کیلوبیت بر ثانیه بود.

2G
نسل دوم اینترنت مقدمه‌ای برای معرفی سیستم جهانی ارتباط موبایلی به‌عنوان یک استاندارد در اوایل دهه 90 میلادی بود.

این نسل جدید انتقال صدای دیجیتال و داده‌ها را در طول شبکه امکان‌پذیر می‌کرد  و به کاربران اجازه می‌داد حین حرکت و جا‌به‌جایی از اینترنت گوشی‌های خود نیز بهره‌مند شوند.

در نسل 2G، از ارسال سیگنال و تایید هویت داده‌‌های ایستگاه‌های تلفن همراه به‌منظور اطمینان از امنیت و حریم خصوصی گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود.

پیشرفت فناوری از نسل 1G به 2G خدمات اساسی را معرفی کرد که برخی از آنها تا امروز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌عنوان مثال برای ارائه خدماتی چون شروع ارسال پیام کوتاه متنی و پیام‌های تصویری و MMS به کار می‌روند. با معرفی فناوری GPRS در این زمان، سرعت انتقال داده با سرعت 170 کیلوبیت بر ثانیه امکان‌پذیر شد.

با بهبود استانداردها در این نسل و عرضه استاندارد EDGE‌ که به اینترنت نسل 2.75 معروف شد، سرعت آن به 384 کیلوبیت بر ثانیه افزایش یافت.

3G
نسل سوم اینترنت همراه در سال 2001 میلادی عرضه شد تا از این طریق، ظرفیت صداها و داده‌ها تقویت شود و علاوه‌بر بهبود ارتباطات موبایلی، محدوده عملکردها و انتقال داده‌ها و اطلاعات با سرعت بالاتر و هزینه کمتر صورت گیرند. این نسل از اینترنت همراه برای اولین بار توانست دسترسی کاربران تلفن‌های همراه را به پهنای باند بسیار پرسرعتی برقرار کند. این امکان از طریق اتصال به اینترنت بی‌سیم ثابت میسر می‌شد. کاربران با اینترنت 3G قادر بودند تماس‌های ویدئویی برقرار کنند، گفت‌وگو و کنفرانس برگزار کنند و حتی از گوشی‌های مویبایل خود به‌عنوان تلویزیون همراه استفاده کنند. امکان دستیابی به نقشه‌های ناوبری، ایمیل، انجام بازی آنلاین، دانلود موسیقی و خدمات دیجیتال نیز جزء توانمندی‌هایی بود که اتصال به نسل جدید اینترنت همراه را برای کاربران به ارمغان آورد. اینترنت 3G اطلاعات را با سرعت 14 مگابیت بر ثانیه منتقل می‌کرد. اما بعد از آن، اینترنت 3.5G و 3.75G عرضه شد که سرعت مگابیت بر ثانیه را برای گوشی‌های هوشمند و مودم‌های همراه در لپ‌تاپ‌ها به همراه آورد. نسل 3.5G یک گروه‌ از تلفیق تکنولوژی تلفم همراه و داده‌های طراحی شده برای ارائه عملکرد بهتر نسبت به سیستم‌های 3G و گامی برای رسیدن به نسل 4G بود.

4G
تا سال‌ها نسل 3G در دنیا مورد استقبال کاربران گوشی‌های تلفن همراه در دنیا بود و آنها می‌توانستند با سرعت بالایی نسبت به دو نسل قبل، کارهای اینترنتی خود را انجام دهند. اما در سال 2010، نسل جدیدی از اینترنت همراه روانه گوشی‌های موبایل شد که به 4G شهرت یافت و با سرعتی بسیار بالاتر از نسل سوم اینترنت، توانست به خوبی جای آن را بگیرد. نسل چهارم یک سیستم شبکه مبتنی‌بر IP است که هدف از راه‌اندازی آن ارائه اینترنت پرسرعت، با‌کیفیت بالا و ظرفیت بالا برای کاربران است تا علاوه‌بر امنیتی بهتر بتوانند با هزینه پایین‌تری صداها و داده‌ها و مولتی‌مدیا را از طریق IP انتقال دهند. مزیت اصلی یک شبکه مبتنی‌بر IP انتقال یکنواخت صداها و داده‌ها نسبت به نسل‌های قبلی اینترنت است که امکان دسترسی کاربران به اینترنتی با پهنای باند موبایلی را برای اتصال مودم‌های بی‌سیم به گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های موبایل فراهم می‌کند. سرعت نسل چهارم اینترنت همراه به 100 مگابیت بر ثانیه افزایش یافت. در این بین، نسل اینترنت 4.5G هم ارائه شده است که عملکرد بهتری نسبت به 4G دارد.

5G
نسل پنجم اینترنت، نسل بعدی و پایانی اینترنت همراه تاکنون است که در دنیا در دست تدوین است. 5G نسل جدید شبکه تلفن همراه است که سرعت اتصال اینترنتی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. هنوز سرعت مشخصی برای آن تعیین نشده اما انتظار می‌رود سرعت آن حدود 40 برابر 4G باشد. بنابراین به راحتی می‌توان به صورت آنلاین ویدئوها را با کیفیت بسیار بالا مشاهده و با سرعت بالا و در مدت زمان بسیار اندکی دانلود کرد. حدس و گمان‌ها حاکی از آن است که سرعت اینترنت 5G بین یک تا 10 گیگابیت بر ثانیه است. زمان دقیقی برای عرضه نسل پنجم اینترنت همراه تعیین نشده اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 به‌طور عمومی به جهان معرفی شود. یکی از مزیت‌های این نسل از اینترنت همراه، قابلیت استفاده از آن در فناوری اینترنت اشیاست که برای برقراری اتصال اینترنت به‌منظور ایجاد یکپارپگی بین اشیا و وسایل هوشمند، به اینترنت بی‌سیم با سرعت بالا نیازمند است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top