تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/03 - 09:34
کد خبر: 256720

بررسی دفترچه راهنمای کنکور سراسری؛

داوطلبانی که مجاز به ثبت‌نام در کنکور سراسری ۹۷ نیستند!

برخی از دانشجویان و پذیرفته‌شدگان کنکورهای سال‌های قبل، ممکن است به هر دلیلی تمایل به ادامه تحصیل در رشته، دوره(روزانه و شبانه و غیره) و یا حتی دانشگاه محل تحصیل فعلی نداشته باشند و تصمیم بگیرند که دوباره در کنکور سراسری شرکت کنند و شانس خود را مجددا آزمایش کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت‌نام کنکور سراسری از روز یکشنبه اول بهمن ماه آغاز شده و داوطلبان به مدت یک هفته فرصت دارند تا ضمن مطالعه دفترچه شماره یک یا همان دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 97، با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و خرید کارت اعتباری مربوط به این آزمون، اقدام به ثبت‌نام نمایند. مطالعه دفترچه راهنما قبل از اقدام به ثبت‌نام در کنکور سراسری سال 97 از آن جهت مهم است که بسیاری از داوطلبان که به هردلیلی مجاز به ثبت‌نام در کنکور سراسری نیستند، با این حال بدون توجه به این نکته، کارت اعتباری این آزمون را خریداری می‌کنند و جز ضرر مالی چیزی عاید آنها نمی‌شود.

در این گزارش قصد داریم به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ثبت‌نام در کنکور سراسری سال 97 بپردازیم.

* شرایط اختصاصی ثبت‌نام در کنکور سراسری
داوطلبان برای اینکه بتوانند در کنکور سراسری سال 97 ثبت‌نام نمایند باید حائز شرایط اختصاصی باشند.

برخی از این شرایط عبارتند از:

الف) داشتن یکی از مدارک تحصیلی زیر:
- دیپلم دوره چهارساله نظام قدیم آموزش متوسطه
- گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی
- یکی از مدارک فوق دیپلم

ب) دانشجوی دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نباشد.

ج) متقاضیانی که از سال تحصیلی 64 - 63 به بعد، دو نوبت در آزمون‌های ورودی(دوره‌های روزانه) رشته‌های تحصیلی متمرکز یا نیمه متمرکز پذیرفته شده باشند، حق ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 97 را نخواهند داشت.

* شروط ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل
برخی از دانشجویان و پذیرفته‌شدگان کنکورهای سال‌های قبل، ممکن است به هر دلیلی تمایل به ادامه تحصیل در رشته، دوره(روزانه و شبانه و غیره) و یا حتی دانشگاه محل تحصیل فعلی نداشته باشند و تصمیم بگیرند که دوباره در کنکور سراسری شرکت کنند و شانس خود را مجددا آزمایش کنند. این دسته از داوطلبان حتما توجه کنند که در این زمینه محدودیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و اگر بدون توجه به ضوابط و شرایط اقدام به ثبت‌نام نمایند ممکن است به قیمت از دست دادن موقعیت فعلی آنها تمام شود.

برخی از شرایط ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل در کنکور سراسری:
*** همانطور که در قسمت قبل اشاره شد دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حق ثبت‌نام در کنکور سراسری سال 97 را ندارند، با این حال، دانشجویان ورودی قبل از سال 1396 دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، با شرایط زیر می‌توانند در آزمون سال 1397 شرکت نمایند:

- حداکثر تا تاریخ 96/12/20 از تحصیل انصراف قطعی دهند.

- داوطلبان مرد از نظر مقررات نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

*** پذیرفته‌شده دوره‌های روزانه آزمون سراسری سال 96(رشته‌های متمرکز یا نیمه‌متمرکز)، در صورت ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 97، منحصراً مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیرروزانه (نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، پیام نور، غیرانتفاعی، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی) بوده و فقط در این دوره‌ها گزینش خواهند شد. این دسته از داوطلبان باید حداکثر تا تاریخ 96/12/20 از تحصیل انصراف قطعی دهند.

*** دانشجویان دوره‌های نوبت دوم(شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی و ... (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران)، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری سال 97 ثبت‌نام و شرکت نمایند. این داوطلبان در صورت قبولی در رشتهٔ جدید و قبل از ثبت‌نام در آن، باید از رشتهٔ قبلی خود انصراف دهند و گواهی انصراف قطعی از تحصیل را به محل تحصیلی جدید ارائه نمایند. در ضمن توجه داشته باشید این داوطلبان حق بازگشت به رشتهٔ قبلی خود را ندارند.

*** دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته کلیه رشته‌های تحصیلی و دکتری عمومی(پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) می‌توانند با رعایت شرایط ذیل از طریق قبولی در آزمون سراسری در مقطع دکتری عمومی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی صرفا در پردیس‌های خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل نمایند:

- لزوم گذراندن طرح نیروی انسانی برای دانش آموختگان مشمول طرح.

- دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه‌های اجرایی و عدم دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم.

- داشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

- کلیه پذیرفته‌شدگان در دوره‌های پردیس خودگردان و یا ظرفیت مازاد(اعم از اینکه در مقاطع تحصیلی قبلی تحصیل، از آموزش رایگان برخوردار بوده و یا نبوده‌اند) ملزم به پرداخت شهریه مطابق مصوبه هیئت امنای دانشگاه و مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

- دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته صرفا قادر به تحصیل در پردیس‌های خودگردان و ظرفیت مازاد هستند.

*** دانش آموختگان مقطع کاردانی رشته اپتیک که قبل از سال 1389 پذیرفته شده باشند، در صورت شرکت در گروه آزمایشی علوم تجربی و احراز نمره علمی و شرایط لازم، می‌توانند در مقطع کارشناسی پیوسته رشته بینایی سنجی ادامه تحصیل دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/11/03 - 13:53

قطعا دانشجویان دختر محجبه هم وجود دارد. دانشوی پسر هم وجود دارد.
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top