تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/07 - 16:52
کد خبر: 257181

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از لایحه‌ای که سند 2030 را تقویت می‌کند؛

«دانشگاه فرهنگیان» بهانه؛ «سند تحول بنیادین» نشانه +فیلم

«دانشگاه فرهنگیان» بهانه؛ «سند تحول بنیادین» نشانه +فیلم

طبق این اصلاحیه، مدت تحصیل دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان برخلاف گذشته به عنوان سنوات دوران خدمت آنها محسوب نمی‌شود و این در حالیست که عملا با طول دوران تحصیل، این دانشجویان ناچار به 34 سال خدمت هستند تا بازنشست شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از حاشیه‌های مهمی که در سال‌های اخیر گریبان وزارت آموزش و پرورش و دولت را گرفته، دانشگاه فرهنگیان است؛ دانشگاهی که به نظر می‌رسد دولت یازدهم علاقه‌ای به آن ندارد و تصمیمات و لوایحی که از سوی دولت درباره‌ی این دانشگاه تنظیم می‌شود، همواره مورد اعتراض دانشجویان و داوطلبین آزمون سراسری قرار گرفته است.

جدیدترین حاشیه‌ای که از سوی دولت برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و به طور کلی معلمان ایجاد شده، لایحه‌ای تحت عنوان لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری است.

جزئیات این لایحه و اصلاحیه‌ی آن را می‌توانید از اینجـــا بخوانید اما به طور کلی باید گفت که علاوه بر مشکلاتی که برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و همچنین معلمانی که در حال خدمت هستند به وجود می‌آید، این قانون می‌تواند به طور کلی، اقشار عمومی مردم و کارمندان دولتی را تحت‌الشعاع قرار داد و ضررهای جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.

مرور کلی و سریع بر قانون مدیریت خدمات کشوری

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان چه ضرری از این قانون می‌بینند؟
طبق این اصلاحیه، مدت تحصیل دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان برخلاف گذشته به عنوان سنوات دوران خدمت آنها محسوب نمی‌شود و این در حالیست که عملا با طول دوران تحصیل، این دانشجویان ناچار به 34 سال خدمت هستند تا بازنشست شوند.

رئیس جمهور لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری را جهت طی تشریفات قانونی به مجلس ارائه کرده است؛ در بند 51 در اصلاح ماده 105 تبصره 2 این موضوع آمده است "دوران تحصیل که به صورت تعهد خدمت قبل از استخدام یا حین خدمت در اوقات اداری در مقاطع رسمی آموزشی یا معادل توسط کارمندان طی شده یا می‌شود جزو سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌شود. حکم مندرج در قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش(مصوب 1369) از این جهت فاقد اعتبار است."

هم‌اکنون این سوال در میان جامعه فرهنگیان کشور مطرح شده است که در صورت تصویب این بند سنوات دوره دوساله تربیت معلم، دوره چهارساله تربیت دبیر و دوران تحصیل مأمورین به تحصیل از سنوات بازنشستگی حذف خواهد شد و این افراد دیرتر بازنشسته می شوند؟ آیا براساس این بند، سنوات کاری جهت بازنشستگی افراد بالا رفته و دیرتر بازنشسته خواهند شد یعنی شاهد افزایش زمان بازنشستگی از 30 سال به حداقل 34 خواهند بود؟

حاجی بابایی: تضعیف دانشگاه فرهنگیان، تضعیف 2030 است
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش چندی‌پیش در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران مدعی شد: تضعیف دانشگاه فرهنگیان به معنای تقویت سند 2030 و اقتدار دانشگاه فرهنگیان یعنی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

وی همچنین دانشگاه فرهنگیان را قلب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و ابراز عقیده کرد: در طول سالهای گذشته قرار بود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تضعیف شده و سند 2030 را به این سند قالب کنند؛ مقام معظم رهبری ایستادند اما تفکر 2030 هنوز وجود دارد و وجودش را در مسائلی از قبیل تضعیف دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد.

فیلم مربوط به اظهارات حاجی بابایی

این مسئله اما در همان وحله‌ی اول با اعتراضات دانشجویی از سراسر کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

اعتراض 65 دفتر بسیج پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان
65 دفتر بسیج دانشجویی از پردیس‌های سراسر کشور دانشگاه فرهنگیان در همان ابتدای انتشار خبر تقدیم اصلاحیه توسط دولت به مجلس، طی بیانیه‌ای مسئولین خواستند تا از تهدید یا تضعیف دوباره دانشگاه فرهنگیان جلوگیری کنند.

در بخش مهمی از بیانیه این دفاتر بسیج آمده بود: ما دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، این اقدامات را آغازگر تهدیدی دوباره علیه دانشگاه می دانیم و از مجلس محترم و تمامی کمیسیون ها و فراکسیون ها با هر تفکر و مشی سیاسی تقاضا می نماییم نسبت به رد این لایحه و عدم تصویب آن اقدام نمایند. (متن کامل بیانیه از اینجـــا)

اعتراض دفتر جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی نیز در نامه‌ای خطاب به روحانی، این لایحه را عین نیرنگ و ذلت دانست و عنوان کرد: چگونه است مدیران دولتان مشتی نجومی بگیر را ذخیره نظام می‌دانند ولی معلمی که خواستار حق خود است را بهانه جو و سربار تصور می‌کنند. (متن کامل بیانیه از اینجـــا)

اعتراض 129 دفتر بسیج دانشجویی
این اعتراضات اما همچنان ادامه دارد؛ امروز دفاتر بسیج دانشجویی از 129 دانشگاه کشور نیز در نامه‌ای خطب به حسن روحانی تاکید کردند: در مصوبه اخیر هیأت وزیران مبنی بر اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری، شاهد بندی در آن بودیم که نه تنها به پیکره آموزش و پرورش صدمه جدی وارد خواهد کرد بلکه ممکن است آینده کشور را به مخاطره بیندازد.(متن کامل نامه از اینجــــا)

اعتراض 2000 دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
همچنین ۲۰۰۰ نفر از دانشجو معلمان و فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ضمن تاکید بر لغو مصوبه دولت در خصوص حذف سنوات تحصیلی معلمان خواستار پایان یافتن نگاه تبعیض آمیز دولت نسبت به فرهنگیان شدند. (متن کامل نامه از اینجــــا)

اینها همه در حالیست که اجرای سند 2030 نیز به صورت پایلوت چند ماهی است که در چند استان کشور از جمله استان مرکزی و شهر اراک به اجرا در آمده است و «خبرنامه دانشجویان ایران» طی گزارشی مبوسط به این مسئله پرداخته است.(اینجـــا)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/03/26 - 19:10

سلام یکی از تیترهای متنتان اشتباه است اصلاح بفرمایید.

حاجی بابایی: تضعیف دانشگاه فرهنگیان، تضعیف 2030 است
تورهای مسافرتی آفری
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top