تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/14 - 14:21
کد خبر: 257901

رضا امیدی؛

آزادسازی مصرف مواد مخدر و مسئلۀ اقتصاد سیاسی اعتیاد

آزادسازی مصرف مواد مخدر و مسئلۀ اقتصاد سیاسی اعتیاد

برخی هم با آزادسازی مصرف مخالف، اما از جرم‌زدایی از اعتیاد دفاع کرده‌اند. در لابه‌لای بحث‌ها اما داده‌هایی هم مطرح شده که اتفاقاً نشان می‌دهد آزادسازی مواد مخدر، تجربۀ موفقی نبوده است. گزارش نسبتاً مفصلی از این نشست در شمارۀ 105 مجلۀ چشم‌انداز ایران منتشر شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا امیدی// طی دو سه سال اخیر موضوع آزادسازی مصرف مواد مخدر (تریاک) دوباره در سطح سیاست‌گذاران مطرح شده است. حامیان این رویکرد چهار ادعا دارند: 1. با آزاد شدن مصرف مواد مخدر، قاچاق مواد به‌نوعی از بین می‌رود و گروه‌های مافیایی این حوزه تضعیف می‌شوند و درنتیجه هزینه‌های مالی مبارزه با توزیع نیز کاسته می‌شود. 2. آزادی مصرف مواد سبک (نظیر تریاک)، استعمال مواد سنگین (نظیر هرویین و شیشه و ...) را کاهش می‌دهد. 3. سوءمصرف مواد و درنتیجه پیامدهای منفی حاصل از آن کاهش می‌یابد. و 4. مصرف مواد کنترل و حتی کاهش می‌یابد. 

در مردادماه نشستی در بیمارستان روزبه در این زمینه برگزار شد که همۀ سخنرانان آن روان‌پزشک و پزشک، و عموماً مدافع این اقدام بوده‌اند. برخی هم با آزادسازی مصرف مخالف، اما از جرم‌زدایی از اعتیاد دفاع کرده‌اند. در لابه‌لای بحث‌ها اما داده‌هایی هم مطرح شده که اتفاقاً نشان می‌دهد آزادسازی مواد مخدر، تجربۀ موفقی نبوده است. گزارش نسبتاً مفصلی از این نشست در شمارۀ 105 مجلۀ چشم‌انداز ایران منتشر شده است.   

در کشورهایی که طی یک دهۀ اخیر سطحی از آزادسازی مصرف مواد و یا مدیکالیزه‌شدن مصرف مواد را تجربه کرده‌اند، شواهدی برای این ادعاها وجود ندارد. برای مثال، در آمریکا تنها در دو ایالت مصرف ماری‌جوانا آزاد شده است و اتفاقاً از زمان آزادشدن مصرف، مصرف مواد غیرقانونی افزایش یافته و حتی گروه‌های قاچاقچیان قدرتمندتر شده‌اند. علاوه بر این، مصرف خود ماری‌جوانا هم تا 25 درصد افزایش داشته و میزان سوءمصرف مواد نیز بیشتر شده است. در آمریکا پس از آزادی مصرف ماری‌جوانا، حوادث رانندگی ناشی از مصرف مواد نیز تا 48 درصد بیشتر شده است و مصرف در سنین جوانی و به‌ویژه در میان دانشجویان نیز بالا رفته است. مراجعه به مراکز اورژانس نیز به دلیل عوارض سوءمصرف مواد بیشتر شده است. علاوه بر آمریکا، در برخی کشورها نظیر پرتغال و هلند نیز قتل و مرگ‌میر ناشی از سوءمصرف مواد افزایش داشته است.

ایران در دهۀ 1350، توزیع کوپنی تریاک را تجربه کرده  و بنا به گفته‌های وزیر بهداشت وقت، اجرای این برنامه سه نتیجه را به‌دنبال داشته است: 1.افزایش 6 برابری در مصرف، 2.پایین‌آمدن سن مصرف، و 3.افزایش چشمگیر توزیع و مصرف مواد سخت‌تر نظیر هرویین.

اقتصاد سیاسی اعتیاد و شناسایی نقاط انباشت سود در این حوزه، موضوعی است که در این نشست به آن توجهی نشده است. اعتیاد، بازار گسترده‌ای در ایران دارد و بازیگران آن نیز تنها معتادان و توزیع‌کنندگان خرد و کلان مواد نیستند، بلکه کلینیک‌های ترک اعتیاد و شرکت‌های داروسازی، نهادها و سازمان‌های فعال در این حوزه و ... نیز ذی‌نفعان بزرگی در این بازار هستند. هر نوع مداخله برای مواجهه با اعتیاد بدون تحلیل شبکۀ گستردۀ ذی‌نفعان بی‌تأثیر خواهد بود و حتی به ضدخودش بدل خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top