تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/14 - 14:34
کد خبر: 257902

محمدرضا کردلو

در تقدیر از استانداردتر شدن!

در تقدیر از استانداردتر شدن!

جشنواره سی و ششم اما اینگونه نیست. حضور همزمان کارگردانان و بازیگران بفروش سینمای ایران در جشنواره جاری و اتفاق‌های یکی دوروز اخیر نشان می‌دهد اکران‌های پیش‌رو و اکران 97 متاثر از رخداد جشنواره خواهد بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا  کردلو// سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، با به سانس  فوق العاده رسیدن 6 فیلم در روز اول آغاز شد. این اتفاق در روزهای بعد هم حتما تکرار خواهد شد و دلیل آن مشخص است؛ مواجهه بی‌تعارف مدیران جشنواره سی‌وششم با فیلم‌های ارسال شده به دبیرخانه و انتخاب تعداد کمتر فیلم نسبت به سالهای گذشته.

این تصمیم درست از این جهت حائز اهمیت است که در دوران ریاست حجت‌اله ایوبی بر سازمان سینمایی و دبیری محمد حیدری محافظه‌کاری و اعطای رانت توامان به برخی موجب شده بود، اهالی رسانه حداقل تا روز چهارم جشنواره، فیلم‌هایی بسیار عقب‌تر از قد و قواره و مدیوم یک جشنواره سالانه ملی ببینند. فیلم‌هایی به شدت ضعیف که یا به دلیل باج‌دهی و محافظه‌کاری مسئولین ارشد جشنواره در آن حضور داشتند و یا به دلیل تلقی غلط همیشگی از جشنواره فجر و کاهش دادن آن به «ویترین سالانه‌ی سینمای ایران». ویترینی که لاجرم خوب و بد باید در آن حضور داشته باشند و به نمایش درایند.

پرونده اکران سال 96 شاهد خوبی بر این مدعاست که جشنواره سی و پنجم ضعیف‌ترین جشنواره در همه ادوار این رویداد سینمایی است. بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره گذشته یا اکران نشدند و یا حضوری به شدت کم رمق در اکران داشتند. تعدادی از این فیلم‌ها بایگانی شدند و داخل کمد گذاشته شدند و تعدادی که فرصت اکران پیدا کردند با اقبال مخاطبان مردمی مواجه نشدند.

جشنواره سی و ششم اما اینگونه نیست. حضور همزمان کارگردانان و بازیگران بفروش سینمای ایران در جشنواره جاری و اتفاق‌های یکی دو روز اخیر نشان می‌دهد اکران‌های پیش‌رو و اکران 97 متاثر از رخداد جشنواره خواهد بود.

«به وقت شام»، «لاتاری»، «تنگه ابوقریب»، «مصادره»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «چهارراه استانبول»، «دارکوب»، «بمب» و کارهایی که اگرچه بی‌سرو صدا و بی‌ادعا اما موفق در جشنواره ظاهر شده‌اند مانند «خجالت نکش» و... آثاری‌اند که فارغ از فرم و محتوا-که به شدت و مفصل می‌شود درباره آنها حرف زد- می‌توانند به گیشه سال آینده امیدوار باشند.

طبعا یکی از معیارهای موفقیت برای هر جشنواره‌ای میزان فروش فیلم‌های حاضر در جشنواره در سال اکران پیش‌رو است. با یک حساب سرانگشتی و نگاهی به نمای کلی فیلم‌های حاضر و اتفاقات دو روزگذشته در سینماهای مردمی می‌توان روی فروش‌های موفق بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره در سال آینده حساب باز کرد.

این اتفاق البته مدیون تصمیمی است که مدیران جشنواره اتخاذ کرده‌اند. آنها متوجه این موضوع بوده‌اند که میدان جشنواره میدان حضور آثاری است که در قد و قواره و مدیوم جشنواره باشند. هم مخاطب را در نظر بگیرند و هم از حداقل استاندارهای کیفی برخوردار باشند.

حذف گروه ناموفق و بی‌مخاطب «هنر و تجربه» یکی از پیامدهای چنین نگاه درستی است. جشنواره ویترین کلیت سینمای ایران نیست. محل رقابت برترین‌هاست. برترین‌ها در چارچوب توانایی فعلی سینمای ایران.

در این بین البته نمی‌شود از کنار آثار ضعیف گذشت که یکی از آنها حتما «جاده قدیم» منیژه حکمت است که بعد از آن همه شلوغ بازی و داد و بیداد با استقبال کم رمق اصحاب رسانه و مردم مواجه شد. فیلمی که سازنده آن ظاهرا قرار است با سروصدای رسانه‌ای برای فیلم‌ش اعتبار بخرد.

جشنواره سی و ششم البته به جهت همخوانی با نام فجر هم موفق‌تراز سالهای گذشته ظاهر شده است. حضور فیلم هایی با مضمون سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این جشنواره حائز اهمیت است.

این جشنواره سورپرایزی هم برای سینمای انیمیشن دارد که احتمالا باز از کارهای موفق در گیشه خواهد بود. «فیلشاه» هادی محمدیان بعد از تجربه موفق «شاهزاده روم» حتما برای مخاطب کودک و نوجوان قابل توجه خواهد بود و می‌تواند راه را برای ادامه این مسیر بسیار هموارتر کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top