تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/11/15 - 16:52
کد خبر: 258024

گفتگوی خبرنامه دانشجویان ایران با حاجی‌بابایی به مناسبت تاسیس دانشگاه فرهنگیان؛

دولت نمی‌خواهد دانشگاه فرهنگیان تقویت شود

دولت نمی‌خواهد دانشگاه فرهنگیان تقویت شود

تربیت نیرو در دانشگاه فرهنگیان مهم است، ممکن است بعضی‌ها بگویند از شریف بگیرید. فردی که در شریف درس خوانده باشد از نظر علمی به هر جهتی دانشجوی برتری است به درد کلاس ابتدایی نمی خورد، در کلاس ابتدایی، آموزش بیشتر مطرح است نه علم، یک پروفسور ریاضی داشته باشیم نتواند دروس اول ریاضی را تدریس کند چه فایده ی دارد، اگر با سند تحول بنیادین مخالفت داشتند باید به سمت 2030 حرکت کنند، نماد 2030 تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای آنکه هر ارگان یا سازمانی بتواند به خوبی نیروی مورد نیاز خود را تربیت کند و آنها را آموزش دهد نیاز هست که یک مرکزی را برای این امر مهم در نظر بگیرد، وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه دولتها معمولا از این مرکز غافل بوده و تنها در برهه ای کوتاه توانست نیروهای تخصصی خود را در دانشگاهی با نام معلمان تربیت کند.

قبل از سال 1390 تربیت معلم به نوعی مرکز آموزش عالی گفته می‌شد که هدف آن تربیت و پرورش آموزگار برای سطوح مختف آموزشی از دبستان تا دبیرستان بود. در ایران مراکز تربیت معلم متعددی برای تربیت معلمان مقاطع ابتدایی، دوره اول متوسطه و تربیت دبیر برای دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها وجود داشت که در قالب دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی متمرکز شدند و در مجموعه وزارت آموزش و پروش مشغول به فعالیت بودند.

البته بیشتر این مراکز رشته های فنی و حرفه ای را آموزش می دادند تا اینکه در دی ماه 1390 دانشگاه فرهنگیان به وجود آمد، در واقع پس از طراحی سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش این دانشگاه تاسیس شد.

دانشگاه فرهنگیان از آن دست دانشگاه‌هایی است که به دلیل مزایای آن در حین و پس از تحصیل، داوطلبان کنکوری زیادی تمایل به پذیرش در این دانشگاه دارند و شاید به همین دلیل است که وزارت آموزش و پرورش برای جذب دانشجو در این دانشگاه، صرفا به نتایج کنکور سراسری بسنده نمی‌کند و فیلترها و شرایط دیگری را علاوه بر کنکور سراسری، درنظر می‌گیرد.

حاشیه‌های دولت برای دانشگاه فرهنگیان
اما در سالگرد تاسیس این دانشگاه مهم بد نیست بدانید یکی از حاشیه‌هایی که در سال‌های اخیر گریبان وزارت آموزش و پرورش و دولت را گرفته، دانشگاه فرهنگیان است؛ دانشگاهی که به نظر می‌رسد دولت یازدهم علاقه‌ای به آن ندارد و تصمیمات و لوایحی که از سوی دولت درباره‌ی این دانشگاه تنظیم می‌شود، همواره مورد اعتراض دانشجویان و داوطلبین آزمون سراسری قرار گرفته است. (اینجـــا)

حمیدرضا حاجی بابایی به بهانه سالروز تاسیس این دانشگاه مهم کشور در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»، با اشاره به اینکه از سال 1388 کار سند تحول بنیادین شدت گرفت، افزود: قبلا هم مطالبه شده بود، اما در آبان ماه سال 88 وقتی و بنده در سمت وزیر آموزش و پرورش مشغول خدمت بودم ورود پیدا کردیم، 2 سال این کار ادامه پیدا کرد که 8 ماه در شورای عالی آموزش و پرورش و 8 ماه هم یک کمیسیون مشترکی بین شورای عالی آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم، 8 ماه دیگر هم در شورای عالی انقلاب که بحث شد و 8 ماه هم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. که در نهایت 24 ماه کار ما تدوین و تصویب این سند بود.

وی ادامه داد: در اوایلی که این طرح برنامه ریزی شده بود انحرافات و مشکلاتی داشت، همه آنها در این مدت 24 ماه اصلاح شد، پس از این دوسال مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و فرمودند «یک نسخه شفا بخش است.» که همه ی دست اندرکاران را خوشحال کرد.

حاجی بابایی با اشاره به اجرایی شدن یکی از بندهای سند تحول که تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود بیان کرد: در آذرماه سال 1390 دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد و اولین ورودی های خود را از سال 91 گرفت، البته در این مدت 6 زیر سند تحول که باید در این دانشگاه اجرایی می شد نیز کار شد؛ اول زیر ساخت برنامه درسی ملی که هفتاد درصد زیرسند آن بود آماده شده که پس از تصویب ابلاغ و به اجرا درآمد به طور مثال نقشه راه کلاس، نقشه راه کتاب که از اول ابتدایی مثلا فارسی می‌خوانیم تا دوازدهم چه مسیری را باید طی کنیم، کتاب ریاضی، همه چیز در این سند گنجانده شده بود.

این نماینده مجلس افزود: زیر ساخت دوم مربوط به معلم است، رئیس جمهور هیات امناء دانشگاه فرهنگیان است، اساسنامه آن به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده، در کنار این نظام رتبه بندی معلم‌ها، یعنی دو زیرسند روی همدیگر یک زیرسند را تشکیل دادند 80 تا90 درصد زیرسند‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همین دوتاست، بقیه‌اش فضای آموزشی، امور مالی و از این قبیل کارهاست، در یک جمله قلب تپنده سند تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره تعطیلی تربیت نیرو در دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: دانشگاه تربیت معلم در دولت هشتم تعطیل شده بود و یک چیزی به عنوان دانشگاه فنی تربیت نیرو می کرد آن هم در قالب نیرو برای آموزشکده فنی و در حد فوق دیپلم که کار وزارت علوم را انجام می داد و ربطی به آموزش و پرورش نداشت، 230 هزار دانشجو هم داشتند، وزارت آموزش و پرورش، کاردانی فنی تربیت می‌کرد که هیچ ربطی به وزارت آموزش و پرورش نداشت.

وی ادامه داد: در برنامه پنجم مصوب شد این آموزشکده ها به وزارت علوم منتقل شود، یعنی ساختمان، دانشجو و استاد همه را به وزارت علوم تحویل دادیم، قبلا دانشجو با هزینه آموزش و پرورش تربیت می شد برای وزارت علوم و زیر مدرکش را وزیر آموزش و پرورش امضا می زد، به جای این مراکز دانشگاه فرهنگیان با 64 پردیس دانشگاهی در سال 1391 دانشجو پذیرفت، اصلا اگر قرار باشد سند تحول بنیادین یک کارش تاسیس 64 پردیس دانشگاهی در یک سال و 23 هزار و 500 دانشجو باشد کافی است، اگر دانشگاه فرهنگیان سالانه کمتر از این آمار پذیرش کند مریض است؛ دولت نمی خواهد نیروی متخصص تربیت شود چرا که ما حدود 923 هزار کارمند آموزش و پرورش داریم که 900 هزار نفر، در واقع در آموزشگاه کار کنند یعنی سی سال هم هر کدامشان بکار کنند، هر سال باید 30 هزار دانشجو بگیریم 30 تا 30 تا می شود چقدر؟ 900 هزار نفر، حالا در دولت یازدهم 4 هزارنفر پذیرش دارد یعنی می خواهند تعطیلش کنند.

حاجی بابایی افزود: وقتی می گوییم نظام رتبه بندی معلمان، یعنی معلمان را هیات علمی تعیین کند، یعنی مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش که باید دو سومش آقا یک سومش خانم باشد، یعنی دو سوم معلم ابتدایی‌اند و یک سوم دبیرستان این با مهندسین باید بعدا مساوی بشوند تا مهندسین نیروی انسانی بشود. الان تعداد خانمها در آموزش و پرورش بیشتر از آقایان است.

او ادامه داد: تربیت نیرو در دانشگاه فرهنگیان مهم است، ممکن است بعضی‌ها بگویند از شریف بگیرید. فردی که در شریف درس خوانده باشد از نظر علمی به هر جهتی دانشجوی برتری است به درد کلاس ابتدایی نمی خورد، در کلاس ابتدایی، آموزش بیشتر مطرح است نه علم، یک پروفسور ریاضی داشته باشیم نتواند دروس اول ریاضی را تدریس کند چه فایده ی دارد، اگر با سند تحول بنیادین مخالفت داشتند باید به سمت 2030 حرکت کنند، نماد 2030 تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است.

اما دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز با اینکه چند سالی از تاسیسش نمی‌گذرد، چندان از امکانات و سطح آموزشی آن راضی نیستند، این دانشجویان در تماس هایی با «خبرنامه دانشجویان ایران»، در خصوص موضوع قانون "حذف سنوات تحصیلی از سنوات بازنشستگی معلمان"، "کسر از حقوق در ازای ارائه امکاناتی که وجود ندارد"، "شرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان" اعتراضاتی داشتند که گزارش‌های متعددی در این خصوص منتشر شده است اما هنوز بعضی از این مشکلات پابرجا هستند. (اینجـــا)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top