تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/17 - 14:35
کد خبر: 258242

ابهام در نتایج آزمونی که دانشگاه علمی کاربردی برای جذب مدرس برگزار کرد

متأسفانه نام من در بین پذیرفته شدگان نبود و عجیب اینکه وقتی با 19 شرکت کننده دیگر نیز تماس گرفتم آنها نیز گفتند که در آزمون قبول نشده اند؛ اتفاقی که اگر درست باشد، معنایش این است که 7 نفر دیگر همگی قبول شده اند و 2 نفر نیز خارج از لیست به قبولی های نهایی اضافه شده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تابناک، سازمان سنجش آموزش کشور در تابستان سال جاری آزمونی برای جذب نزدیک به هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار کرد که تقریباً یک ماه پیش نتایج نهایی آن اعلام شد؛ نتایجی که اگرچه میزان پذیرفته شدگان نهایی آن به هزار نفر نرسید، اما بیش از 500 نفر از شرکت کنندگان در مصاحبه تخصصی به آن اعتراض دارند و کسی به اعتراضشان پاسخی نمی دهد.

یکی از تفکرهای غالب امروز در میان جامعه دانشجویی و دانش آموختگان کشور این است که آزمون هایی که برای پذیرش نیرو در دستگاه های دولتی و خصوصی برگزار می شوند، چیزی جز یک نمایش سوری برای جذب از پیش منتخبان نیست و تقریباً درهای ورود به بازار کار بر روی آنها بسته شده است؛ تفکری که اگرچه اثبات آن کار چندان آسانی نیست، اما به نمونه های مبهم فراوانی در این زمینه می توان اشاره کرد.

از جمله نمونه های مبهم این حوزه آزمون جذب و استخدامی است که در تابستان سال جاری توسط دانشگاه علمی کاربردی استان تهرا برگزار شد و به رغم اعلام نتایج نهایی آن در زمان مقرر، مورد اعتراض بسیاری از رتبه های برتر آزمون قرار گرفت؛ آزمونی که با حضور نزدیک به 10 هزار داوطلب برگزار شد و حالا حتی خود مسئولان ارشد دانشگاه نیز نمی توانند به سادگی در مورد شفافیت فرایند اعلام نتایج آن به معترضان گزارشی ارائه دهند.

فراخوان آزمونی که از آن سخن به میان آمد در بهار سال جاری و برای جذب مدرس در 130 رشته دانشگاهی منتشر شد تا به دنبال آن نزدیک به 10 هزار داوطلب به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند و با پرداخت مبلغ 700هزار ریال در این آزمون ثبت نام کنند.

آزمون تخصصی این جذب مدرس در تاریخ 6 مرداد ماه در استان تهران برگزار شد و به دنبال آن اواخر شهریورماه از جمعیتی بالغ بر 3هزار نفر که بالاترین نمرات را در 130 رشته اعلامی به دست آورده بودند برای شرکت در مصاحبه تخصصی دعوت شد. (تا اینجای فرایند را سازمان سنجش برگزار کرد و به دلیل اعلام دقیق و شفاف نتایج هیچ اعتراضی به نتابج آن صورت نگرفت)

پس از برگزاری مصاحبه تخصصی از داوطلبان برتر (3 برابر ظرفیت) که در آبان ماه برگزار شد، نهایتاً نتایج این آزمون در نیمه اول دی ماه اعلام و فرایند برگزاری دوره های آموزشی تدریس و ارائه واحد به پذیرفته شدگان نهایی آغاز شد؛ فرایندی که بلافاصله پس از اعلام نتایج مورد اعتراض نزدیک به 500 داوطلب شرکت کننده در آزمون قرار گرفت و آنها به رغم پیگیری های متعدد و دلایل قابل تأملی که در رابطه با تضییع حق خود مطرح می کنند، با پاسخ مشخصی از سوی مسئولان دانشگاه علمی کاربردی رو به رو نشده اند.

(ر-ر)یکی از معترضان به نتایج نهایی این آزمون در رابطه با چرایی اعتراض خود به این موضوع به «تابناک»، گفت: من دانشجوی سال آخر دکتری تخصصی دانشگاه تهران و رتبه 8 آزمونی بودم که سازمان سنجش برگزار کرد. روز مصاحبه با همه مدارک تحصیلی و پژوهشی ام از قبیل مقالات علمی پژوهشی، مقالات همایشی، گواهی سخنرانی های علمی، نمره تافل زبان، گواهی انجام طرح پژوهشی، گواهی آزمون جامع، توصیه نامه علمی، گواهی عضویت در کمیته داوران فصلنامه، گواهی نمره عالی پایان نامه کارشناسی ارشد و... به دانشگاه علمی کاربردی مراجعه و در مصاحبه تخصصی شرکت کردم.

این داوطلب معترض ادامه داد: تا آنجا که من دیدم هیچکدام از رقبای من رزومه علمی بهتری نسبت به من نداشتند و تخصص فردی که از من مصاحبه گرفت نیز اصلاً به رشته تخصصی من ارتباطی نداشت.

وی ادامه داد: بنا به دلایلی که اشاره کردم، تقریباً از قبولی خود مطمئن بودم اما وقتی نتایج نهایی اعلام شد نام من در لیست پذیرفته شدگان نبود و به همین خاطر به این مسئله به صورت مکتوب اعتراض کردم؛ اعتراضی که تقریباً یک ماه پیش تحویل رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور دادم و به رغم گذشت یک ماه از آن روز هنوز کسی به من پاسخ قانع کننده ای در مورد چرایی عدم قبولی و افرادی که پذیرفته شدند، نداده است.

این معترض اضافه کرد: دکتر اکرمی رئیس استان تهران دانشگاه علمی کاربردی در نیمه اول دی ماه به من و سایر معترضان قول داد که در یک بازه زمانی یک هفته به صورت شفاف چرایی قبول نشدن را بگوید، از آن روز یک ماه گذشت و امروز (14بهمن) در دفتر امور مدرسان، مسئول این بخش به من گفت، تا یک ماه دیگر نمی توانیم جوابی به شما بدهیم.

(ل-ع) یکی دیگر از معترضان به نتایج نهایی این آزمون به خبرنگار «تابناک»، گفت: من دانشجوی دکتری هستم و در رشته ما قرار بر این بود که 9 نفر به عنوان پذیرفته نهایی اعلام شوند. رتبه من در آزمون برگزار شده 2 بود و در روز مصاحبه شماره همراه 19 نفر از 27 شرکت کننده در آزمون را گرفتم.

این معترض به نتایج اعلامی توسط دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: وقتی نتایج نهایی اعلام شد، متأسفانه نام من در بین پذیرفته شدگان نبود و عجیب اینکه وقتی با 19 شرکت کننده دیگر نیز تماس گرفتم آنها نیز گفتند که در آزمون قبول نشده اند؛ اتفاقی که اگر درست باشد، معنایش این است که 7 نفر دیگر همگی قبول شده اند و 2 نفر نیز خارج از لیست به قبولی های نهایی اضافه شده اند.

(آ-ی) یکی از دیگر از 500 معترض این آزمون است که در این رابطه به «تابناک»، گفت: رتبه من در آزمونی که سازمان سنجش برگزار کرد در رشته محیط زیست 1 بود و این رتبه در جلسه مصاحبه تخصصی 30 امتیاز داشت. به رغم اینکه من در روز مصاحبه مقاله های علمی پژوهشی خودم را نیز ارائه کردم و رقبای من هم شرایط بهتری از من نداشتند نام من در بین قبول شدگان نهایی قرار نگرفت.

این معترض افزود: روزی که من اعتراضم را به صورت کتبی به امور مدرسان دانشگاه ارائه کردم، قرار شد به صورت شفاف به من دلیل عدم قبولی ام را بگویند، اما یک ماه از اعتراض من گذشته و کسی به اعتراض من ترتیب اثر نمی دهد.

(س-م)یکی دیگر از معترضان به این آزمون گفت: من فارغ التحصیل ارشد ادبیات نمایشی هستم و رشته ما مقطع دکتری ندارد. من رتبه 2 آزمون کتبی بود و بر اساس لیست سازمان سنجش قرار بود با 20 نفر دیگر در مصاحبه تخصصی شرکت کنیم، اما در روز مصاحبه تعداد افراد شرکت کننده در مصاحبه 29 نفر شدند که من نمی دانم آن 9 نفر اضافی از کجا آمدند.

وی افزود: اگر به بنده به صورت مشخص بگویند که به چه دلیل نفرات دیگر از من بهتر بودند و من در چه بخش هایی از مصاحبه نمره کمتری آوردم، من اعتراضم را پس خواهم گرفت، اما مشکل اینجاست که بعد از یک ماه که از اعتراض کتبی من می گذرد، هیچ کس به من پاسخی در این زمینه نداده است.

(م-م) یکی دیگر از معترضان به نتایج این آزمون نیز در مورد چرایی اعتراض خود به «تابناک»، گفت: من فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران هستم و در روز مصاحبه نیز نسبت به بقیه دوستان شرکت کننده بهتر ظاهر شدم. این را استادی که مصاحبه را انجام داد نیز گفت.

وی افزود: شما اگر به لیستی که در آن پذیرفته شدگان نهایی اعلام شد و در سایت دانشگاه قرار گرفت، مراجعه کنید متوجه اشکال کار می شوید. اصلاً مشخص نیست چه افرادی در چه رشته هایی پذیرفته شدند و در هم ریختگی لیست اعلام نتایج خود گویای خیلی از مسائل پشت پرده این آزمون جذب مدرس است.

بررسی های بیشتر «تابناک» در مورد جزئیات این ابهام نشان می دهد، مسئولان امور مدرسین دانشگاه علمی کاربردی استان تهران در حال حاضر تمامی پرونده های داوطلبان را در اتاق کوچکی به صورت پراکنده و بی نظم ریخته اند و با نشان دادن این پرونده ها به معترضانی که مراجعه می کنند می گویند در حال بررسی اعتراضات هستیم. آنها همچنین به معترضان می گویند در ماه های آینده فراخوان دیگری خواهیم داشت که اگر در آن شرکت کنید، احتمال قبولی شما بالاست!

مطالب مورد اشاره فارغ از صحت و سقم نیاز به یک پاسخ صریح و شفاف از سوی مقامات مسئول و متولیان اجرایی این آزمون انجام شده دارد؛ متولیانی که گویا آنقدر در این آزمون به هم ریخته و بی نظم عمل کرده اند که خود نیز توان کشف حقیقت را ندارند.

در چنین شرایط عجیب و غریبی که مدیران دانشگاه از پاسخگویی به معترضان سرباز می زنند، به نظر ضرورت دارد نهادهای نظارتی مرتبط و نیز متولیان این بخش در وزارت علوم به موضوع ورود کنند و اطلاعات دقیق این آزمون را بررسی کنند.

برای اینکار می توان لیست شرکت کنندگان در آزمون سازمان سنجش و لیست پذیرفته شدگان نهایی که در پایگاه اینترنتی دانشگاه علمی کاربردی قرار دارد را با یکدیگر مقایسه کرد. همچنین می توان پرونده شماری از معترضان که نام و مشخصات تعدادی از آنها نزد «تابناک» موجود است را با پذیرفته شدگان نهایی این آزمون مقایسه کرد.

نتیجه اینکه، اگر روند بررسی ها عاری از اشکال و ایراد بود، باید از مدیران دانشگاه علمی کاربردی کشور و استان تهران بخاطر یک اقدام ارزشمند در جذب مدرس با آزمون، تقدیر کرد، اما اگر تحت هر شرایطی در این فرایند اشکالی موثر کشف شد، نباید به آسانی از کنار آن گذشت؛ به هر حال در یک مقطع و در یک زمان باید ریشه ابهام در هر گونه آزمون جذب و استخدامی را خشکاند و شفافیت عملکرد را به افکار عمومی جامعه ثابت کرد. به ویژه در دورانی که جمعیت جوانان دانش آموخته و جویای کار افزایش یافته و این جمعیت به محلی برای تأمین معاش و درآمد برخی افراد سود جو تبدیل شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top