تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/18 - 09:26
کد خبر: 258313

تا انقلاب، هجدهم بهمن ۱۳۵۷؛

میلیون‌ها نفر فردا راه پیمایی می‌کنند

وزارت خارجه امریکا یکبار دیگر تأیید کرد که آمریکا از قانون اساسی و دولت شاپور بختیار حمایت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوادث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

1. مذاکرات پشت‌پرده درباره سرنوشت شاه
در حالی روزنامه‌ها از مذاکرات پشت پرده درباره شاه سخن می‌گویند که در آن روزها حضرت امام بارها تأکید می‌کنند که رژیم شاه غیرقانونی است. ایشان در هنگام معرفی مهندس بازرگان به نخست‌وزیری طی نطقی می‌فرمایند: چنانکه شما می دانید ـ یعنی خبرنگارها به واسطۀ اطلاعاتی که در ممالک خودشان‏‎ ‎‏هست، و ما هم به واسطۀ اطلاعاتی که در این مملکت داریم و مشاهداتی که داشتیم ـ از‏‎ ‎‏اول که رضاخان کودتا کرد و آمد به تهران،‏‎‏ تا آن وقتی که مجلس مؤسسان درست کرد‏‎ ‎‏و وکلایی خودش درست کرد، تمام اینها با سرنیزه بود و ارادۀ ملت هیچ دخالت در این‏‎ ‎‏مسائل نداشت و ملت به هیچ وجه در حساب نمی آمد. و یک همچو جمعیتی که او جمع‏‎ ‎‏کرده بود و با سرنیزه مسئلۀ مؤسسان را تأسیس کرد و آنها رأی دادند، این رأی رأیِ باطل‏‎ ‎‏بوده است؛ این مجلس مجلس ملی نبوده است؛ و چون مجلس ملی نبوده است، رژیم‏ سلطنتی پهلوی یک رژیم متکی بر سرنیزه بوده است و قانونی نبوده است. وقتی رژیمْ‏‎ ‎‏قانونی نشد، مجالسی که بعدها هم تهیه کردند ملی نبوده است، قانونی نبوده است. تمام‏‎ ‎‏این مسائل به ما می فهماند که الآن نه دولت قانونی است، نه مجلس قانونی است ـ نه این‏‎ ‎‏مجلس و نه آن مجلس.‏‎

اما روزنامه کیهان در صفحه دوم مورخ ۱۸ بهمن می‌نویسد: «منابع آگاه می‌گویند بزودی مذاکرات پشت پرده مهمی درباره سرنوشت شاه آغاز خواهد شد که با مذاکرات احتمالی بختیار و بازرگان که مقدمات آن در حال فراهم شدن است، بستگی دارد. بنابه‌گفته منابع یک عامل مهم سوءظن اینست که ارتش بخواهد برای بازگشت شاه دست به کودتا یا اقدامات حاد دیگر بزند. تنها تضیمینی که به عقیده منابع آگاه برای جلوگیری از چنین کوششی می‌توان گرفت، استعفای شاه یا خلع اوست.»

در حالی این تحلیل‌ها از سوی روزنامه کیهان منتشر می‌شده که از خروج شاه بیش از ۲۰ روز می‌گذشته است و شورای سلطنت منصوب شاه نیز غیرقانونی اعلام شده بود.

2. امریکا هم‌چنان از بختیار پشتیبانی می‌کند
منابع آمریکایی در تهران دیروز تأیید کردند که ژنرال رابرت هایزر، معاون فرمانده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، پس از یک ماه اقامت در ایران این کشور را ترک کرده است.

این منابع گفتند هدف از سفر ژنرال هایزر به ایران و اقامت طولانیش در این کشور ترغیب نظامیان ایران به حمایت از دولت شاپور بختیار بوده است.

طرفداران آیت الله خمینی گفته‌اند حضور ژنرال هایزر در ایران نشانه دیگری از مداخله آمریکا در امور داخلی ایران است.

در حالیکه گفته می‌شود امریکا سرگرم گفتگو با گروه‌های مخالف رژیم ایران و مخالفان دولت شاپور بختیار است، وزارت خارجه امریکا یکبار دیگر تأیید کرد که آمریکا از قانون اساسی و دولت شاپور بختیار حمایت می‌کند.

روایت آیت الله خامنه‌ای از حضور هایزر در ایران روایتی شنیدنی است. ایشان به نقل از خاطرات ارتشبد قره‌باغی درباره مأموریت ژنرال هایزر در تهران می‌گویند:

«قبل از انقلاب، در دوران حرکت عظیم مردمی -حالا ماجراهای هفدهم شهریور و کشتار مردم و این مسائل که خب همه به‌وسیله‌ی دولت دست‌نشانده‌ی آمریکا انجام گرفت، به جای خود- در هشتم بهمن، یعنی چند روز قبل از ورود امام به داخل کشور، در همین خیابانهای تهران، همین خیابان انقلاب، مردم اجتماع کرده بودند؛ ژنرال هایزر که فرستاده‌ی آمریکا بود و به ایران آمد برای اینکه شاید بتواند یک‌جوری از دست انقلاب رژیم را نجات بدهد و حفظ بکند، او در خاطرات خودش مینویسد -اینها اسناد تاریخی است- و میگوید من به ژنرال قره‌باغی گفتم که در مواجهه‌ی با مردم لوله‌ی تفنگهایتان را پایین بیاورید؛ یعنی مردم را بکُشید، تیر هوایی بیخودی در نکنید، مردم را قتل عام کنید. اینها هم همین کار را کردند، لوله‌ی تفنگها را پایین آوردند، عدّه‌ای جوان و نوجوان کشته شدند ولی جمعیّت عقب نرفت. هایزر میگوید؛ قره‌باغی بعد آمد به من گفت که این تدبیر تو فایده‌ای نکرد، مردم عقب نرفتند، آن‌وقت هایزر میگوید من دیدم این ژنرال‌های شاه چقدر کودکانه فکر میکنند؛ یعنی باید ادامه میدادند، باید مرتّب میکُشتند.

ببینید این رژیمِ دست‌نشانده بود. ژنرال آمریکایی دستور قتل‌عام هم‌وطنان را به ارتشبد ایرانی میدهد و این به دستور او و به توصیه‌ی او عمل میکند و چون فایده‌ای ندارد، میرود به او میگوید فایده‌ای ندارد؛ او هم میگوید اینها بچّه‌اند، اینها کودکانه فکر میکنند. این، ماحصل و خلاصه‌ی حکومت پهلوی در ایران است. آمریکایی‌ها این‌جوری با ما شروع کردند؛ با انقلاب این‌جوری شروع کردند. بعد هم در طول این مدّت هرچه توانستند توطئه کردند.[۱]

3. به‌طرفداری از دولت بازرگان در سراسر کشور: میلیون‌ها نفر فردا راه‌پیمایی می‌کننند
کیهان در این باره می‌نویسد: بدنبال اعلام برگزاری راه‌پیمایی بزرگ در تهران در روز پنجشنبه تدارک وسیعی از طرف گروه‌های مختلف مردم و جامعه روحانیت آغاز شده است. این راه‌پیمایی بعنوان حمایت از دولت موقت انقلابی مهندس بازرگان که از طرف امام خمینی انتخاب شده، انجام خواهد شد.

ناظران با توجه به وسعت تدارکات و با در نظر گرفتن حجم راه‌پیمایی‌های گذشته، پیش‌بینی می‌کنند که چند میلیون نفر در سراسر کشور بعنوان تأیید دولت مهندس بازرگان دست به تظاهرات بزنند و راه‌پیمایی کنند. جامعه روحانیت مبارز تهران نیز دیروز طی اعلامیه‌ای که متن آن در کیهان چاپ شد، گروه‌های مختلف مردم را دعوت به شرکت در راه‌پیمایی روز پنجشنبه کرد.

[۱]-http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=۳۱۳۲۸

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top