تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/23 - 12:17
کد خبر: 258711

گزارشی از نقد «امپراطور جهنم» و اعلام برنامه چهارمین روز «سینما انقلاب»

فیلم های سینمایی «سوتفاهم»، «فیلشاه» و «چهارراه استانبول» امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در سینما انقلاب نمایش داده می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فیلم های سینمایی «هایلایت»، «شعله ور» و «مصادره» امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در چهارمین روز سینما انقلاب در سالن سوره حوزه هنری به نمایش درخواهد آمد.

براساس اعلام برگزار کنندگان در چهارمین روز نشست هم‌اندیشی سینما انقلاب از ساعت ۱۳ فیلم «سوتفاهم» اکران می شود و بعد از نمایش فیلم نشست  نقد و بررسی فیلم صورت می گیرد.

انیمیشن «فیلشاه» از ساعت ۱۵:۳۰ اکران و بعد از نمایش فیلم  نشست نقد و بررسی آن با حضور عوامل فیلم و منتقدان صورت می گیرد.

ساعت ۱۸:۳۰ سخنرانی حجت الاسلام رضا غلامی با موضوع سینمای عدالت اجتماعی انجام می شود.

در بخش پایانی نیز از ساعت ۱۹:۳۰ فیلم «چهارراه استانبول» اکران و نشست نقد و بررسی فیلم با حضور عوامل فیلم و منتقدان صورت می گیرد.

روز گذشته و در روز سوم هفتمین هم اندیشی سینما انقلاب پس از اکران فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی در ساعت ۱۵:۳۰ جلسه جلسه نقد و بررسی این فیلم با حضور قاسمعلی فراست و دکتر قزوینی برگزار شد.

مهمترین نکاتی که منتقدان حاضر در این نشست مطرح کردند به این شرح است:

- در صحنه‌ای که تعدادی سر بریده از جمله سر یک سید شیعه به همراه عمامه سیاه رنگ آن بر دروازه آویزان بود این اشکال را داشت که در حالت طبیعی عمامه و دستار و کلاه روی سر نمی مانند. مگر اینکه بعد از بریدن سر دوباره آنها را قرار داده باشند و در این صورت کارکردی نمادین پیدا می‌کند.

- انتقام‌گیری ناموسی یک مسئله ایدئولوژیک درتاریخ اسلام است. حتی داعش در وضعیت امروزش که شکست هم خورده است اسم آخرین عملیاتشان را هم «انتقام‌گیری برای زنان عفیفه» گذاشته است. این یک گفتمان تاریخی مهم در بین سلفی‌های جهادی است.

- چند چیز از نظر واقعی خلط شده است. مفتی‌های عربستان کاملاً در اختیار حاکمیت هستند و نگاه جهادی ندارند. همین سلفی‌های سنتی، به کسانی که برای جهاد می‌روند اخوانی‌ می‌گویند و آنها را تحت تآثیر سید قطب می دانند. این دو مسئله در این فیلم خلط شده بودند.

- آقای شیخ طادی یک سینماگر اهل تفکر است و می داند که اینگونه فیلم‌ها گیشه و مخاطب عام و سوت و کف حاضران سالن را نخواهند داشت اما او این انتخاب را هوشمندانه و دردمندانه انجام داده است. او دغدغه این مسائل را دارد.

- مفاهیم ارزشی در کشور ما به دلیل اینکه بعضاً حمایت‌های دولتی را پشتشان دارند با ورود افراد غیر دغدغه‌مند ولی دنبال نان مظلوم واقع می‌شوند. در اینجا ما خوشحال هستیم که آقای شیخ طادی دغدغه‌مند دنبال این سوژه رفته است.

- برای پیداکردن آبی که در فیلم می‌بینیم نباید دنبال جغرافیای خاصی باشیم. آب در اینجا یک تمثیل است. شروع و پایان این فیلم از آب استفاده شده است. آب پایانی همان آبی است که آن کودک معصومانه و مظلومانه در آن غوطه می‌خورد.

- بدون اینکه در فیلم اسمی از شیطان برده شود با یک خانمی با ظاهر زیبا و فریبنده  روبرو می‌شویم که همان کار فریب شیطان را انجام می‌دهد. اینگونه هوشمندی‌ها در فیلم قابل تقدیر هستند.

- اسم ریاض هوشمندانه به مخاطب می‌گوید که دنبال عربستان باشد. طبیعتاً این اسم تبعاتی هم برای فیلمساز دارد و به جاهایی باید پاسخ بگوید.

گفتنی است گزارش های اختصاصی  «خبرنامه دانشجویان ایران» از هفتمین هم اندیشی «سینما انقلاب» را می توانید از ایــنــجـــا مطالعه نمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top