تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/24 - 13:52
کد خبر: 258780

اعتراضات دانشجویان به مشهد رسید

صبح امروز تجمع اعتراضی عده‌ای از دانشجویان در مقابل اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی صورت گرفت و دانشجویان ناپیوسته رشته‌های هفت‌گانه مهندسی استان خراسان رضوی نسبت به ماده ۷ قانون نظام مهندسی اعتراض خود را اعلام کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، دانشجویان رشته‌های مهندسی دانشگاه های کشور که به صورت ناپیوسته تحصیل کرده اند، چند روزی است در اعتراض به تبصره ماده ۷ قانون نظام مهندسی اعتراضات مختلفی را آغاز کردند.

موج اعتراضات دانشجویان امروز به مشهد نیز رسید، صبح امروز تجمع اعتراضی به این مصوبه در مقابل اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی شکل گرفت و دانشجویان ناپیوسته رشته‌های هفت‌گانه مهندسی استان خراسان رضوی نسبت به این مصوبه اعتراض خود را اعلام کردند.

تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی که آبان امسال به تصویب رسید، محدودیت‌‌هایی را برای فارغ‌التحصیلان ناپیوسته رشته‌های هفت‌گانه مهندسی ایجاد می‌کند.
در این تبصره آمده است:

1- در خصوص فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته در زمینه رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان، صرفا مدرک کاردانی که تاریخ اخذ آن قبل از ورود به مقطع کارشناسی باشد، قابل ‌قبول است.

2- به مدارک کارشناسی ناپیوسته آموزش عالی غیررسمی که به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و در اسفندماه ۱۳۷۰ به دانشگاه‌ها ابلاغ گردیده است، فقط کد مرتبط و صلاحیت نظارت تعلق می‌گیرد.

3- به دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی عمران- آب و فاضلاب، عمران- سد وشبکه، جریه راه‌آهن و شیمی صنایع گاز، با توجه به‌عنوان رشته و محتوای علمی آموزشی، هیچ‌گونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در زمینه رشته‌های هفتگانه ساختمان تعلق نمی‌گیرد.

4- به فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی اجرایی عمران فقط پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته مرتبط با مهندسی عمران با حدود صلاحیت نظارت و اجرا تعلق می‌گیرد.

5- به فارغ‌التحصیلان رشته کارشناسی عمران- راه، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی عمران با حدود صلاحیت نظارت و اجرا بدون محدودیت و محاسبات، حداکثر تا پایه سه تعلق می‌گیرد.

6- کد رشته و حدود صلاحیت فارغ‌التحصیلان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مکانیک بدون گرایش، به استناد اعلام گرایش تحصیلی متقاضی از سوی دانشگاه محل فارغ‌التحصیلی و با رعایت بند «الف» ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و سایر ضوابط مربوطه تعیین می‌شود.

وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی به مهندسین کارشناسی ناپیوسته اعتقادی ندارند
محمدی، یکی از دانشجویان در توضیح این تجمع و درخواست دانشجویان به خبرگزاری دانشجو، گفت : طی مصوبه ای که توسط کمسیون تبصره 2 ماده 7 وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است تمامی کارشناسان ناپیوسته رشته های هفتگانه ساختمان با پیشوند علمی کاربردی یا تکنولوژی مجاز به دریافت پروانه طراحی تنها تا پایه 3 می باشند و امکان ارتقا به پایه های بالاتر وجود ندارد و ما دانشجویان امروز به این موضوع اعتراض داریم.

محمدی ادامه داد: متاسفانه وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی به مهندسین کارشناسی ناپیوسته اعتقادی ندارند و عملا با عملکرد خود این موضوع را ثابت کردند.

این دانشجوی کارشناسی ناپیوسته معماری افزود: از حدود ده سال پیش وزارت علوم با تصمیمات و ابلاغیه های عجولانه و غیر اصولی پیشوند علمی کاربردی و تکنولوژی را به خیلی از مدارک کارشناسی ناپیوسته اضافه کرده اند، بدون اینکه تغییری در سرفصل دروس ایجاد نماید.

این مصوبه اینطور نشان می دهد که ما مهندس نیستیم!
ایوبی فارغ التحصیل کارشناسی ناپیوسته عمران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد گفت: این مصوبه اینطور نشان می دهد،که ما مهندس نیستیم یا بی‌سوادیم و این ناپیوسته بودن و علمی‌ کاربردی یا تکنولوژی بودن، ارزش مدرک ما را زیر سوال برده است، این درحالی است که تمامی محتوای درسی و سیلابس‌های دروسی که گذرانده‌ایم عینا با کارشناسی ناپیوسته‌های بدون پیشوند که در گذشته این مدرک را دریافت می‌کردند، یکی است و به دلیل استفاده عنوان گروه در مدرک افراد این‌طور به‌نظر می‌رسد که رشته دیگری را تحصیل کرده‌اند.

ایوبی افزود: این مصوبه باعث شده است که تعداد زیادی دانشجو که در حال گذراندن درس خود هستند نا امید شوند و بخواهد که ادامه تحصیل را رها کنند و این موضوع واقعا ضربه بدی را به دانشجویان وارد کرده است.

نمایندگان معترضین به اداره کل راه و شهرسازی دعوت شدند
تجمع دانشجویان مهندسی کارشناسی ناپیوسته مشهد که از ساعت 10 صبح امروز در مقابل  اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی آغاز شده است در حالی ادامه دارد که تعدادی از دانشجویان معترض برای تشریح مشکلات خود به داخل ساختمان اداره کل راه شهرسازی دعوت شده اند.

واکنش مسئولین چیست؟!
با توجه به شکل گیری اعتراضات دانشجویان و فارغ التحصیلان  رشته‌های مهندسی کارشناسی ناپیوسته در کشور باید دید آیا مسئولین وزارت علوم و تحقیقات و همچنین وزارت راه و شهرسازی نسبت به اعتراضات دانشجویان واکنشی نشان می دهند یا خیر؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top