تاریخ انتشار: جمعه 1396/11/27 - 23:21
کد خبر: 259046

امینی: رضایت از شاخص آزادی و عدالت، پایین‌تر از حد متوسط است

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه جمع‌بندی من این است که اگر همین روند ها، ساز و کار‌ها و مناسبات که الان برقرار است ادامه پیدا کنند جمهوری اسلامی مسیر رو به جلویی نخواهد داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، پرویز امینی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد امروز در همایش انقلاب اسلامی ایران چیستی، مسائل و بایسته‌ها که توسط سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد گفت: گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی زمان مناسبی است تا به بازخوانی تجربیات انقلاب بپردازیم.

وی افزود: باید به این سوال پاسخ دهیم که بعد از گذشت ۴۰ سال برای ادامه مسیر انقلاب باید همین مسیر، روندها، سازوکار‌ها و مناسبات را در پیش بگیریم یا نیازمند یک تغییر اساسی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: ما برای پاسخ به پرسش مطرح شده به یک سازوکار مفهومی نیاز داریم تا بتوانیم تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم با این وجود باید یک سازمان نظری و تئوریک فراهم کنیم و در این راستا شاخصه‌های را نیز داشته باشیم.

امینی با بیان اینکه من ساز و کار مفهومی مورد نظر برای بازخوانی تجربه چهل ساله انقلاب را حول و حوش ۵ ارزش عمومی همچون امنیت، استقلال، آزادی، عدالت و کارایی و پیشرفت اقتصادی طرح می‌کنم و شاخص من نیز برای ارزیابی این ارزش‌ها ذهنیت اجتماعی و داوری اجتماعی است افزود: اگر بخواهیم این پنج ارزش را در سه دسته، تقسیم بندی کنیم عدالت و امنیت به عنوان ارزش‌هایی که محتاج تقویت و استمرار هستند در دسته اول قرار می‌گیرند. در واقع این ارزش‌ها ارزش‌هایی هستند که در فضای ذهنی اجتماعی از نظر رضایتمندی از حد نصاب بالاتر از متوسط قرار دارند و سازمان ذهنی جامعه تا حد زیادی در مورد آن‌ها قضاوت و داوری مثبتی دارد.

امینی اظهار کرد: دسته دوم ارزش‌ها، ارزش‌هایی هستند که محتاج ترمیم‌های اساسی هستند که آزادی و عدالت در این دسته بندی قرار می‌گیرند. در واقع میزان رضایت مندی از این ارزش‌ها در جمعبندی‌های اجتماعی کمتر از متوسط حد نصاب است.

وی با بیان اینکه کارایی و پیشرفت اقتصادی به عنوان ارزش‌هایی که محتاج یک دگرگونی و انقلاب اساسی هستند در دسته سوم تقسیم بندی ارزش‌ها قرار می‌گیرند، تصریح کرد: دامنه رضایت اجتماعی و دامنه ذهنی مثبت در باره این ارزش‌ها در جامعه ما و در دهه چهارم انقلاب پایین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه جمع‌بندی من این است که اگر همین روند ها، ساز و کار‌ها و مناسبات که الان برقرار است ادامه پیدا کنند جمهوری اسلامی مسیر رو به جلویی نخواهد داشت البته اگر مسیر رو به افول و حضوری پیدا نکند، افزود: با این وجود ما به یک دگرگونی و تحول اساسی نیاز داریم و برای این دگرگونی و تحول نیز نیازمند یک بازتعریف اساسی هستیم.

امینی با بیان اینکه امنیت، استقلال، عدالت، آزادی و کارایی و پیشرفت اقتصادی با خلاء نظری و تئوریک مواجه هستند افزود، حتی در جایی مانند استقلال و امنیت که رضایت نسبی وجود دارد این رضایت را در اتکا به تجربه و اقدام عملی به دست آورده‌ایم و در این بخش نیز خلاء‌های نظری و تئوریک داریم.

امینی با اشاره به اینکه در حوزه عدالت و آزادی خلاء نظری و تئوریک در کشورمان بغرنج‌تر است، افزود: در لیبرال‌ترین گرایش‌های فکری در خصوص عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی پاسخ‌های متنوعی داده شده، اما در جمهوری اسلامی که یک حکومت مدعی عدالت است ما هنوز یک صورت‌بندی تئوریک و نظری منسجم به عنوان راهنمای عمل نداریم؛ بنابراین کسانی که در موقعیت اداره کشور و موقعیت‌های سیاسی قرار می‌گیرند به صورت ارتکازی و تشخیص‌های فردی متناسب با اولویت‌های عمدتاً سیاسی دست به توزیع مواهب می‌دانند.

وی افزود: بدون اینکه یک سازمان تئوری و نظری داشته باشیم نمی‌توانیم صورت بندی‌های اجتماعی را به نفع عدالت سازماندهی کنیم. مثلا الان نباید یارانه به خانواده‌های متوسط به بالا تعلق بگیرد، اما اولویت سیاسی و ترس از ریزش باعث شده است که یارانه‌ها به صورت غیر هدفمند توضیح شوند.

وی بیان کرد: در بحث آزادی هم ما یک خلأ تئوریک داریم و این در حالی است که لیبرال‌ها یک صورت بندی از آزادی دارند و همه مناسبت‌های آن‌ها حول و حوش خواست‌ها و اراده انسان سازمان پیدا می‌کنند بنابراین به یک دولت حداقلی، کثرت گرایی فرهنگی، بازار آزاد در اقتصاد و دموکراسی در سیاست رسیده اند با این وجود اگر ما در آزادی لیبرال هستیم باید آن را تعیین کنیم و اگر لیبرال نیستیم باید بگوییم که چا هستیم. در هر حال گزاره‌های کلی و ارزش گذاری برای آزادی به تنهایی کافی نیست و ما نیازمند به یک صورت بندی در زمینه آزادی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه ما در بین ارزش‌های عدالت، استقلال، آزادی، امنیت و کارایی و پیشرفت اقتصادی مشکل نهاد سازی داریم افزود: امروز سطح مواجهه حکومت با مردم و جامعه برای فراتر رفتن از وضع موجود کفایت نمی‌کند بنابراین در این زمینه نیز نیازمند بازتعریف مواجهه حکومت با جامعه و مردم هستیم.

امینی با اشاره به اینکه شکاف موجود نتیجه مواجهه حکومت با افکار عمومی مردم و جامعه است افزود: همواره یک شکاف بین واقعیت و ادراک از واقعیت به وجود آمده است به گونه‌ای که در موقعیت‌هایی هم که حکومت کارکرد مثبتی داشته این کار کرده مثبت نتوانسته است در ذهنیت اجتماعی به انگاره‌های مثبت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کیفیت کارگزاران و کسانی که عهده‌دار امور کشور می‌شوند موضوع دیگری است که در بحث بازخوانی ارزش‌ها مهم است، افزود: یکی از بحث‌ها این است که ما به تدریج با یک شکاف نسلی در اداره و مدیریت کشور رو به رو شده ایم به گونه‌ای که امروز یک نوع پیر سالاری در مدیریت کشور حاکم شده است و نسل جدید در این چرخه حاضر نیست.

وی با بیان اینکه ما سازوکار‌های مناسبی برای پویایی و چرخش قدرت در بین نخبگان نداریم و بخش زیادی از نیرو‌های جوانی که در اختیار ما هستند به حد کافی کارآزموده نیستند، چون تجربه مدیریتی ندارند افزود: یک بخش مهمی از استراتژی ما برای تغییر وضع موجود مسئله بازتعریف است با این وجود ما می‌توانیم این بازتعریف را به یک گفتگوی ملی در بین تمام نخبگان کشور تبدیل کنیم و یا اینکه آن را در پایان نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری بررسی کنیم.

وی بر ضرورت بازسازی اجتماعی تاکید کرد و افزود: به میزانی که بازتعریف‌ها صورت می‌گیرد این بازتعریف‌ها باید به بازسازی‌های اجتماعی تبدیل شوند و ذهنیت اجتماعی تغییرات را احساس کنند.

امینی افزود: جمع‌بندی من این است که با ادامه روندها، ساز و کار‌ها و فضای تئوری موجود جمهوری اسلامی بیش از این توفیقی نخواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top