تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/28 - 16:43
کد خبر: 259133

هیچ کسی صدای بی پولی دانشجویان را نمی‌شنود؛

تحصن دانشجویان ارومیه‌ای به روز سوم کشید +فیلم و عکس

تحصن دانشجویان ارومیه‌ای به روز سوم کشید +فیلم و عکس

اعتراض دانشجویان به شهریه‌های سنگین، دقیقا در راستای اعتراضات دانشگاهی چند سال اخیر است که بابت دروس جبرانی، هزینه‌های ناشی از سنوات، خوابگاه، غذا و همچنین سایر هزینه‌های جاری یک دانشجو در دانشگاه‌های دولتی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سومین روز اعتراض دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه به شهریه‌های سنگینی که مانع از ادمه تحصیلشان شده، گذشت و هنوز هیچ یک از مسئولین این دانشگاه و وزارت علوم واکنش قابل توجهی در راستای حل مشکل معترضین نشان ندادند.

اولین جرقه‌ی اعتراض دانشجویان ارومیه‌ای از 25 بهمن‌ماه در مقابل دفتر ریاست دانشگاه ارومیه آغاز شد و به دنبال عدم پاسخگویی مسئولین، این اعتراض صنفی دانشجویی تا به امروز ادامه پیدا کرده است.


اعتراض دانشجویان به شهریه‌های سنگین، دقیقا در راستای اعتراضات دانشگاهی چند سال اخیر است که بابت دروس جبرانی، هزینه‌های ناشی از سنوات، خوابگاه، غذا و همچنین سایر هزینه‌های جاری یک دانشجو در دانشگاه‌های دولتی است.

در این میان مدیریت دانشگاه ضمن دعوت دانشجویان به آرامش از آنها درخواست کرده تا هنگام اصلاح و هماهنگ سازی شهریه در هیئت امنا، برای امکان پذیر بودن انتخاب واحد، حداقل ۱۰ درصد شهریه مصوب را پرداخت کنند.


در همان بدو آغاز تجمع اعتراض آمیز دانشجویان همچنین معاونت آموزشی دانشگاه ارومیه طی بیانیه‌ای، توضیحاتی نسبت به هزینه‌های موجود برای دانشجویان در دانشگاه ارائه کرده بود که در ادامه می‌خوانید:

به اطلاع دانشجویان عزیز مقطع دکتری می رساند که طبق مفاد آیین نامه دکتری ابلاغی وزارت علوم سنوات مجاز تحصیلی ۸ نیمسال است.

نیمسال ۹ از طریق دانشکده و بدون پرداخت شهریه قابل تمدید است ولی نیمسال ۱۰ از طریق دانشکده ولی با پرداخت شهریه تمدید می شود.

نیمسال ۱۱ و ۱۲ با تقاضای دانشجو و ارائه دلایل توجیهی از سوی استاد راهنما و گروه با پرداخت شهریه، از سوی کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه قابل تمدید است.

برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی بهره مند هستند هرگونه تمدید سنوات خارج از سنوات مجاز فقط با موافقت حوزه نظام وظیفه امکان پذیر است.

همچنین در دوره دکتری یا کارشناسی ارشد روزانه طبق قوانین وزارت علوم، دانشجویانی که واحد درسی خود را حذف می نمایند یا موفق به احراز نمره قبولی در درس نمی شوند، در انتخاب واحد مجدد آن درس ملزم به پرداخت شهریه مصوب هیئت امناء هستند.

پرداخت شهریه برای دانشجویان روزانه در داخل سنوات مجاز تحصیلی غیر از مورد تبصره ماده ۱۰ آیین نامه ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممنوع است.

دانشجویان عزیز بخوبی واقف هستند که در دوره روزانه هزینه تحصیل از طریق بیت المالی تامین می شود که حاصل دسترنج مردان و زنانی است که گاه هزینه زندگی خود را بسختی تامین می کنند. حال آن عزیزان  و دوستان خود قضاوت کنند که چرا باید هزینه عدم توفیق برخی دانشجویان بر  دیگر عزیزانی تحمیل شود که یک بار هزینه درسی آنها را تامین نموده اند؟

پرداخت شهریه از سوی دانشجویان عزیز در موارد مردودی و حذف غیر موجه از دایره مفاهیم ( اجباری) یا (اختیاری)  بودن خارج است.

دانشگاه ارومیه دانشگاه پولی نیست و فقط تلاش دارد آیین نامه ها و قوانین وزارتی را اجرا نماید و به نظر می رسد قانون گذار نیز با وضع این قانون در نظر داشته مانع رکود علمی و رخوت دانشجویان گردد.

منظور برخی از دانشجویان از شعار "نه به دانشگاه پولی" مبهم و ژورنالیستی است.

اگر منظور خوابگاه صددرصد رایگان، غذای رایگان ،وام بلا عوض و .... است؛ باید قانون همه دانشگاههای دولتی ایران تغییر یابد!

در پایان تذکر این نکته ضروری است که حذف ها، مردودیها، غیبتها و ... ناشی از علل خارج از اراده  دانشجویان  (مانند حوادث رانندگی، زایمان، بستری شدن در بیمارستان و...) مشمول مفاد تبصره ماده ۱۰ آیین نامه مذکور نمی شود.

انشاءالله همه دست در دست هم تلاش کنیم تا با اجرای قوانین در ارتقاء کیفیت آموزشی دانشگاه قدمهای موثری برداریم.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top