تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/30 - 09:39
کد خبر: 259317

راهی برای سپری شدن شرافتمندانه‌تر دوران خدمت؛

چگونه «سربازی» خود را به عنوان «عضو هیات علمی» بگذرانیم؟

یکی از مواردی که در دفترچه فراخوان خودنمایی می‌کند و برای داوطلبان جالب است، طرحی است با عنوان «جذب هیات علمی طرح سربازی» که طی آن داوطلبان مشمول می‌توانند با رعایت شرایط و ضوابط دوران سربازی خود را به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه گذرانده و از مزایای آن استفاده نمایند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فراخوان جذب اعضای هیأت علمی برای عموم واحدهای دولتی و غیرانتفاعی از ظهر دیروز آغاز و داوطلبان ضمن اطلاع از ضوابط و شرایط تعیین‌شده برای شرکت در این فراخوان، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم به آدرس mjazb.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.

یکی از مواردی که در دفترچه فراخوان جذب هیات علمی خودنمایی می‌کند و برای داوطلبان جالب به نظر می‌رسد، طرحی است با عنوان «جذب هیات علمی طرح سربازی» که طی آن داوطلبان مشمول می‌توانند با رعایت شرایط و ضوابط دوران سربازی خود را به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه گذرانده و از مزایای آن استفاده نمایند. در این گزارش نکاتی را پیرامون این طرح مرور خواهیم کرد.

* جذب هیات علمی طرح سربازی چیست؟
 مؤسسات آموزش عالی می‌توانند در صورت نیاز به منظور تأمین بخشی از کادر آموزشی و یا پژوهشی خود در چارچوب تشکیلات سازمانی مصوب نسبت به کارگیری مشمولین نظام وظیفه اقدام نمایند. این دسته از افراد در دوره ضرورت و «طرح سربازی وظیفه» در قالب تعهد خدمت از هر نظر، تابع مقررات ناظر بر اعضای هیأت علمی پیمانی خواهند بود.

* چگونه ثبت‌نام کنیم؟
فراخوان جذب اعضای هیأت علمی از ساعت 12 ظهر روز یکشنبه 29 بهمن آغاز و تا ساعت 8 صبح روز شنبه 12 اسفند ادامه خواهد یافت. در این مدت داوطلبانی که قصد دارند در طرح سربازی این فراخوان ثبت‌نام نمایند باید به پایگاه اینترنتی مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم به آدرس mjazb.ir مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند.

* مزایای گذراندن سربازی به عنوان هیات علمی
مشمولینی که دوران سربازی خود را در دانشگاه‌ها و به عنوان عضو هیات علمی گروه‌های آموزشی می‌گذرانند، از مزایایی برخوردار می‌شوند که سایر مشمولین از آنها محروم هستند. از جمله مزایای طرح سربازی این است که اگر پس از انقضای مدت تعهد، فرد به استخدام مؤسسه در آید، مدت تعهد جزو سنوات خدمت آموزشی و پژوهشی وی محسوب خواهد شد.

از دیگر مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- فارغ‌التحصیلان در زمان اشتغال در دانشگاه‌ها می‌توانند در ساعات فراغت با توجه به مقررات جاری، در مراکزی که توسط دانشگاه مربوطه تعیین می‌شود، فعالیت نمایند.

- حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی در طول خدمت دوره ضرورت از اعتبار دانشگاه‌ها پرداخت خواهد شد.

- به مشمولین طرح سربازی برای دوره تعهد به ازای هر سال خدمت، یک پایه تا سقف دو پایه استحقاقی ترفیع تعلق می‌گیرد.

- میزان حقوق و مزایای این دسته از اعضای هیأت علمی پس از طی خدمت نظام وظیفه، معادل سایر اعضای هیأت علمی هم تراز است.

- استخدام اعضای هیأت علمی از طریق نحوه تأمین هیأت علمی دانشگاه‌ها بعد از پایان خدمت دوره ضرورت به صورت رسمی آزمایشی بلامانع است.

- خروج از کشور برای کلیه اعضای هیأت علمی و دستیاران موضوع قانون جهت مواردی همچون حج و بیماری صعب‌العلاج و سالانه حداکثر به مدت یک ماه برای شرکت در مجامع علمی و سمینارها، مجاز است.

- مشمولین چنانچه بتوانند مقالات علمی پژوهشی مناسب تهیه و آن را به مجامع علمی بین المللی ارایه دهند، در صورت پذیرش مقالات مذکور در مجامع موصوف، می‌توانند با سپردن وثیقه ملکی یا نقدی از کشور خارج شوند.

* برخی ضوابط و شرایط جذب سرباز
علی‌رغم اینکه گذراندن دوران سربازی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه، مزایایی دارد اما در کنار آن، مقررات و ضوابطی تعیین شده که ممکن است شما را نسبت به این موضوع دچار تردید کند. به برخی از شرایط و ضوابط جذب هیات علمی طرح سربازی اشاره شده است:

- مدت سربازی جزو حداقل مدت توقف لازم برای تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی نخواهد بود.

- مؤسسه در صورت عدم رضایت از خدمت فرد در مدت ضرورت، مجاز است نسبت به فسخ قرارداد اقدام و وی را جهت انجام خدمت وظیفه به مقامات مسئول معرفی نماید.

- فارغ‌التحصیلان حداکثر ظرف یک سال از تاریخ فراغت از تحصیل می‌بایست به عنوان عضو هیأت علمی، جذب یکی از دانشگاه‌ها گردیده و یا جهت کسب تخصص در یکی از رشته‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند. در صورتی که ظرف مدت تعیین‌شده، به کارگیری اعضای هیأت علمی انجام نشود و یا جهت کسب تخصص در یکی از رشته‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها پذیرفته نشوند، این قبیل فارغ التحصیلان موظفند خدمت دوره ضرورت خود را مانند سایر مشمولان فارغ‌التحصیل، انجام دهند.

- کلیه افرادی که به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور پذیرفته می شوند موظفند بین سه تا چهار سال خدمت نمایند.

- مدت خدمت دوره ضرورت اعضای هیأت علمی از تاریخ شروع دوره آموزشی در مراکز آموزش نظامی محاسبه می‌شود.

- دانشگاه‌ها موظفند موارد غیبت و یا هر گونه تخلف دیگر مشمولین شاغل را در زمان خدمت دوره ضرورت از طریق وزارتخانه ذی ربط به قرارگاه ستاد نیروی آموزش‌دهنده اعلام نمایند.

- کسانی که با استفاده از مقررات قانون نحوه تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند و یا به تحصیل ادامه می‌دهند مکلف‌اند کلیه ضوابط و مقررات مصوب آموزش عالی مربوط به خود را رعایت نمایند.

- خروج از کشور برای کلیه اعضای هیأت علمی و دستیاران موضوع قانون ممنوع است.

برای مشاهده سایر شرایط و ضوابط روی کادر زیر کلیک کنید:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top